zaterdag 20 april 2013

Barefoot / Barefoot style

Nu ik al wat kilometers heb gemaakt op Huaraches (slippers) van Xeroshoes ben ik weer heel wat wijzer geworden. Ik loop nu op 8 paar schoenen, de meeste schoenen in mijn assortiment noemen ze minimalistsche schoenen. De fabrikanten van deze minimalistische schoenen beweren dat je met deze schoenen in de buurt komt van het blote voeten (barefoot) gevoel. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat daar niets van waar is. Ik ben begonnen met Nike Free's. Met een zool van 3 cm dik (hak) kan dit natuurlijk niets met blote voeten lopen te maken hebben en toch beweren de fabrikanten een close to barefoot ride gevoel. De Nike Free's komen bij lange na niet in de buurt van een blote voeten gevoel en toch hebben de free's mij van mijn hardnekkige en steeds terug kerende blessures afgeholpen toen ik weer begon met hardlopen. De reden is vrij simpel ze zijn uiterst flexibel vooral in de tip van de schoen en verder bieden ze in ieder geval weinig tot geen steun. Wat dat betreft laten ze de voeten het werk doen en omdat ik van nature een mid/voorvoetlander ben was dit voor mij de oplossing om van mijn blessures aan knie, heup, rug en scheenbenen af te komen. Tijdens mijn debuut marathon in Rotterdam liep ik ook op de Nike Free's. De dikke zool van de free's dempen wel en dit zorgt voor een zeer comfortabel maar nogmaals zeker geen barefoot gevoel. Tijdens hele lange duurlopen gaat die demping mij in de weg zitten ik krijg dan last van zere voeten. Het lopen dmv een voorvoet mid/voorvoet landing noemen we barefoot style omdat we als we onze schoenen uittrekken automatisch op de voorvoet gaan landen. Dit is de meest natuurlijke manier van lopen, een haklanding op je blote voeten doet namelijk gewoon pijn. De Nike Free's zijn qua comfort de fijnste schoenen die ik heb ze lopen gewoon super lekker maar nogmaals met blotevoeten lopen heeft het op de stijl na niets te maken en dat geldt ook bijna voor al mijn andere minimalistische schoenen. De één heeft weer net een wat dunnere zool of een lagere heel to toe drop maar het echte blote voeten gevoel daar kom je niet in de buurt. Al deze schoenen zijn wel heel erg geschikt om barefoot style te lopen omdat allen flexibel zijn een geen hulpmiddelen gebruiken ter ondersteuning. Ik loop dan ook met veel plezier en zonder problemen op al deze schoenen.

Met fivefingers kom je aardig in de buurt van het blote voeten gevoel je voelt duidelijk het verschil met mijn minimalistische schoenen en je hebt duidelijk meer contact met moeder aarde. Fivefingers lopen gek genoeg ook erg comfortabel en ze zijn super licht daarbij pas je vrijwel vanzelf je looptechniek aan omdat het gewoon prettiger is om lichtvoetig te lopen. Als je een verkeerde looptechniek toepast dan kan het zelfs pijn gaan doen aan je voeten en wat veel erger is je kunt hierdoor heel erg vervelende blessures oplopen. De juiste techniek is dus extra belangrijk als je op fivefingers gaat lopen. Je voeten worden op termijn veel sterker en dat merk ik zelf heel goed. Ik had in het dagelijkse leven en vooral op mijn werk vaak last van zere/vermoeide voeten en daar heb ik intussen totaal geen last meer van. Het enige nadeel van fivefingers is dat ze de warmte niet goed kwijt kunnen raken. Je kunt hierdoor last krijgen van overmatig zwetende voeten en daarbij stinken fivefingers opvallend meer dan andere schoenen (lees je overal op internet) Je kunt ze overigens gewoon in de wasmachine wassen dat is weer wel een voordeel. zelf loop ik met heel erg veel plezier op fivefingers het is gewoon een genot om zo je rondjes te lopen en zelf vind het zelfs een bevrijding tov mijn minimalistische schoenen. Sinds kort loop ik op Xeroshoes, huaraches noemen ze dit eigenlijk. De tarahumara in Mexico lopen op deze slippers om hun voeten te beschermen omdat ze vaak door ruig terrein lopen in de Copper Canyon. zelf heb ik ook al eens op mijn blote voeten gelopen en dat was gewoon een geweldige ervaring maar zonder bescherming en met mijn maagdelijke tere voetjes over het asfalt en ruwe polderwegen dat was toch niet ideaal. Ik had gedacht dat fivefingers (door de tenen) het meest blootvoets zouden aanvoelen maar nu ik een aantal keren heb gelopen op huaraches ben ik erachter gekomen dat huaraches het blootvoets lopen het dichts benaderd sterker nog het voelt nagenoeg hetzelfde. Veel grondcontact door de dunne feeltrue rubber zool, de voeten beschermd tegen steentjes, glas en andere voorwerpen op de weg en het grootste voordeel de voetjes heerlijk in de buitenlucht en dat is echt een heel groot voordeel tov alle andere schoenen waar je toch met je hele voet inzit (ook fivefingers) dit is voor mij dan ook het ultieme hardloop genot. Een ander voordeel is het geluid van de huaraches. Hoe zachter/smoother het geluid hoe beter de looptechniek. Vandaag heb ik dit uitgelegd aan Inge die vandaag voor het eerst op huaraches liep. De eerste minuten een stampend flip/flop geluid maar na wat aanwijzingen van mij betreft looptechniek liep ze na 10 minuten net zo lichtvoetig en muisstil als mij. Inge loopt wel dmv voorvoetlanding (dat is allemaal prima) maar ze stampte als het ware op de grond. Door haar gewicht/zwaartepunt wat te verplaatsen (licht voorover hellen) was het opgelost en ze voelde ook gelijk dat dit een stuk prettiger liep. Of je nu barefoot of barefoot style gaat lopen doe het voorzichtig en probeer zo perfect mogelijk te lopen betreft looptechniek. Deze manier van lopen is gewoon fantastisch en ik kan het iedereen aanbevelen. Ik ben in ieder geval van al mijn vervelende steeds terugkerende blessures af en heb meer plezier dan ooit in het lopen. In principe kun je gelijk beginnen met barefoot lopen (op slippers) het langzaam opbouwen door steeds minimaler te gaan lopen (verschillende schoenen) en hier twee jaar over te doen zoals wordt geadviseerd klopt niet echt. Je begint gewoon zeer voorzichtig, zelf voel je het beste aan tot hoever je kunt gaan. In het begin combineer je het bv met wandelen en loop je slechts enkele honderen meters in looppas en zo kun je dit langzaam opbouwen. Alleen maar barefoot lopen kan en mag maar ik heb gemerkt dat juist die combinatie met al mijn andere minimalistische schoenen erg goed werkt. Je gebruikt dan toch net weer wat andere spieren en uiteindelijk wordt je dan een complete en super sterke loper. Have fun and Feel The World !!

Geen opmerkingen: