donderdag 21 mei 2009

Steven Rooks classic, 115.8 km, 3 uur 52 min, 29.9 km/u (22ste plaats)

Uitslag: http://www.stevenrooksclassic.nl/uitslagen/index.html

Om 4:45 ging de wekker vanmorgen, douche gepakt wat gegeten alles ingeladen en om 6:00 vertrokken samen met vrouw, kinderen, schoonvader en schoonmoeder. Niet druk onderweg naar Maastricht dus lekker door kunnen rijden. Iets over achten het startnummer en de bikechip opgehaald en tot mijn verbazing werd er door velen al gestart terwijl ik dacht dat de officiele start om 8:30 zou zijn. Nu achteraf lees ik dat er gisteren was besloten om de voortse groep al om 8:00 te laten starten. Na het aanbrengen van het stuurnummer en de bikechip en het plegen van een plasje sluiten mijn schoonvader en ik aan in de lange rij voor de start. Tijdens het wachten dacht ik al een glimp op te vangen van medebloggers Gert en Ton. Om 8:40 zijn we van start gegaan, ik wens mijn schoonvader succes en we zijn vertrokken. Net na de start tik ik even op Gert zijn rug die even verbaasd kijkt als ik zijn naam roep. Na het horen van mijn naam herkende hij me pas, leuk om je eens te zien Gert!! Ton rijdt hier net voor volgens Gert maar in mijn opmars naar voren geen Ton gezien maar het was dan ook erg druk in het begin. Op een smal fietspad was het lastig om naar voren te rijden maar langzaam aan schoof ik steeds verder op. Uiteindelijk stonden we zelfs even helemaal stil door een obstakel op het fietspad daarna kreeg ik eindelijk een beetje de ruimte om op een normale manier mensen in te halen.

Na een kilometer of 20 de eerste echte klim met een stukje van 17%, de benen voelen wederom goed aan vandaag. Na 24 kilometer de splitsing 110/160 km ik moet dus naar rechts en kom gelijk weer alleen te zitten. Lekker doorgereden maar wel één keer mijn ketting eraf dus even moeten stoppen. Na 42 kilometer kan ik eindelijk aansluiten bij een mooi snel groepje wat bestond uit zeven renners inclusief mezelf. Goede klimmers die vooral op kracht reden, ik was de enige die op souplesse fietste naar boven. De eerste lastige klim was la trasenster lang ding van 2900 meter met flink wat steile stukken. Op de wat mindere steile stukken schoof ik naar voren in de groep maar op de steilste stukken was het flink aanpoten om het bij te benen. Een lange renner uit de groep blijkt echt een tempobeul te zijn naar boven puur op de macht. Dan de gevreesde drolenval, wat een klim zeg wel erg mooi maar loodzwaar. Ik wist dat het venijn in de staart zat van deze klim dus rustig begonnen (voor zover dat mogelijk was) Goed ingedeeld want op het steilste laatste stuk schoof ik weer wat naar voren, wel even flink in het rood gereden op het laatste stuk. Het klimmen gaat steeds beter en op een lange mooi lopende klim in Jose wordt het tempo weer flink opgeschroefd door de tempobeul. Ik blijf uiteindelijk alleen over met deze renner en als ik naast hem fiets zeg ik hem "wat een tempobeul ben jij zeg" hij lacht en zegt op zo`n klim lukt dat wel ja, op de drolenval heb ik echter flink afgezien. We rijden door tot aan de bevoorrading en de groep is nog steeds niet aangesloten. Hij besluit te stoppen bij de bevoorrading om te wachten op zijn maten en zijn bidons te vullen. Ik besluit maar door te rijden, na 83 kilometer fiets ik dus weer helemaal alleen. Onderweg nog wel wat éénlingen voorbij gefietst maar geen groepjes meer gezien. De laatste lange klim dient zich aan Les Waides een klim van 2500 meter met een stukje 14%. Erg mooie klim die lekker liep ook zat er nog een stukje afdaling in. Op de klim ook nog wat duo`s en éénlingen ingehaald en goed boven gekomen. Daarna gelijk doorgetrokken en tempo blijven rijden in mijn eentje. De laatste 15 kilometer naar Maastricht waren wel vrij saai voor de rest echt een schitterend parcour met mooi lang klimwerk dat me erg goed lag vandaag. Uiteindelijk ook helemaal alleen over de finish en zeer tevreden over het verloop. Het weer was meer dan fantastisch en het parcour stond ook erg goed en duidelijk uitgepijld. Erg mooie tocht de Steven Rooks.

Net geen 30 gemiddeld gereden volgens de polar. Minder hoogtemeters als de fietschallenge maar wel veel langer klimwerk. Ik voelde me in ieder geval nog een stuk beter dan tijdens de fietschallenge maar wel jammer dat ik veel alleen heb moeten rijden en dus niet veel voordeel heb gehad door in een snelle groep mee te rijden. Eerst een cola besteld na aankomst en daarna mijn vrouw gebeld. Daarna met zijn allen op mijn schoonvader gewacht die ook een zeer goede prestatie heeft neergezet. Goed gedaan Johan !!


4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Angelo.

Je hebt fantastisch goed gereden.
Ben zelf erg blij met je kompliment.Het was een mooie dag.

JOHAN.

Henk zei

Goede gereden hoor Angelo...als ik zo die verslagen lees begint het te kriebelen om ook weer eens die kant uit te gaan.....

Groeten
Henk

Gert zei

Hallo Angelo,

Erg leuk om elkaar, al was het in een flits, even gezien te hebben!

Heb ook nog even (heel kort) kennis gemaakt met je schoonvader.

La Trasenster vond ik ook zwaar, de Drolenval nog een stuk zwaarder, maar dan vooral omdat die zo snel volgde op de Trasenster en ook omdat ik op meer verzorging had gerekend. Zat helemaal stuk op de Drolenval.

Heb even naar je klimtijd gekeken en daar werd ik helemaal somber van, dus die heb ik maar weer dichtgeklikt... ;-)

Les Waides was inderdaad een mooie klim. Zwaar, maar beter te doen dan Redoute of Drolenval. Mooi uitzicht ook daar!

Wat heeft je schoonvader voor tijd neergezet?

groet,

Gert

Arno Smit zei

Prima prestatie, Angelo!