zaterdag 3 april 2010

Ronde van Vlaanderen, 152.8 km

Om half zeven vertrokken samen met mijn schoonvader richting Ninove voor onze eerste ronde van vlaanderen. Een kilometer of 6 voor de start langs de snelweg geparkeerd en uiteindelijk om vijf voor acht van start gegaan. Het was echt heel erg druk dus het werd al snel duidelijk dat het een zeer rustig ritje ging worden. het begon droog maar al vrij snel begon het hard te regenen. De eerste 45 kilometer waren zo goed als vlak meer wel met een aantal kasseistroken met onder andere de lippenhovenstraat en de paddenstraat daarna begon de heuvelzone. Net daarvoor de eerste bevoorrading dus bidons bijgevuld en wat gegeten. Er stond zeker een centimeter water in mijn schoenen en ik had het intussen steenkoud gekregen. We hebben zeer rustig gereden in een peloton richting de eerste echte klim van de dag. Kluisberg ging vlot deze keer en boven uiteraard netjes gewacht op mijn schoonvader. Knokteberg ging ook soepeltjes en daarna richting mijn favoriete klim de oude kwaremont (niet dus) Flandrien gevoel werd door de regen flink versterkt.

Op de oude kwaremont maar liefst drie tandjes zwaarder als vorige week gereden tijdens de E3 prijs en dat ging echt heel veel beter. Ging zelfs erg veel mensen voorbij hier terwijl ik normaal gesproken toch echt amper vooruit kom op deze klim. Zwaarder trappen op de kasseien helpt dus echt om wat meer snelheid te maken. Patersberg was spekglad door regen en modder op de kasseien maar door wat zigzaggen tussen mensen door die te voet gingen of omver vielen toch naar boven kunnen fietsen en het laatste stuk zelfs een tandje bijgeschakeld en flink versneld. Koppenberg was een drama, enorm druk en halverwege zag ik ze al allemaal te voet naar boven lopen. Het klimmen ging soepel maar op het steilste stuk vielen ze één voor één omver vlak voor mijn wielen dus moest ik van de fiets en heb ik hier tegen mijn zin een stuk moeten lopen. Lopen ging bijna niet door die spekgladde kasseien dus zo snel mogelijk terug op de fiets gesprongen en toch weer op gang gekomen. Mijn schoonvader had op de patersberg en de koppenberg ook moeten lopen net als vele anderen. Steenbeekdries lag er ook niet best bij gevolgd door de afdaling van de stationsberg, wat een gestuiter zeg hier op de kasseien. Taaienberg, Eikenberg en Molenberg gingen weer prima ook bij mijn schoonvader maar echt snelheid kon ik niet maken door al die drukte. Tot nu toe overal onder omslagpunt naar boven gereden, de molenberg viel me overigens erg mee ik vond deze totaal niet lastig eigenlijk. Intussen hadden we al zo`n drie a vier flinke regenbuien gehad onderweg maar na de molenberg werd het iets beter. Er volgden ook nog een aantal vervelende lange kasseistroken en op sommige stroken lagen de kasseien behoorlijk slecht. Haaghoek is ook altijd een rotstuk.

Leberg samen met een Engelsman naar boven gereden nadat hij me vroeg hoeveel klimmetjes er nog zouden volgen. Even flink op de pedalen gestaan en hier lekker naar boven gereden. Op de Berendries uiters links gaan rijden en vanaf de eerste meter alles en iedereen voorbij gereden. Ook hier erg druk dus af en toe door het smalle gootje aan de linkerkant om te kunnen passeren. Op het steile stuk op de pedalen en dat ging wel heel erg lekker, de benen voelen nog steeds superfris aan. Komt mede door het rustige tempo tussendoor natuurlijk maar bij de meeste is de puf er wel een beetje uit zo te zien. Tenbosse stelt niet echt veel voor en daarna op naar de muur. Vooraf aan de muur een steil stuk omhoog en daarna rechtsaf de muur van geraardsbergen op. De muur was voor mij en ook voor mijn schoonvader het hoogtepunt van de dag. De Redbull van de eerdere bevoorrading had mijn schoonvader in ieder geval vleugels gegeven op de muur en met een grote glimlach kwam hij boven. Echt een prachtige klim en veel smaller dan ik dacht, echt een legendarisch klimmetje. Boven scheen het zonnetje ook even volop wat wil een mens nog meer. De laatste klim van de dag was de bosberg, hier ook weer uiterst links gereden en lekker door kunnen rijden met nog veel kracht in de benen. Mijn schoonvader had de laatste klim ook overwonnen dus het klimmen zat erop voor vandaag. De resterende 12 kilometer naar de finish voornamelijk met een windje in de rug, wel erg druk dus in een lang lint naar de finish gereden. Mijn schoonvader was ik even kwijtgeraakt maar na de finish heb ik hem opgewacht en de hand geschud voor het uitrijden van de Ronde van Vlaanderen, knap gedaan vanaf nu mogen we onszelf toch een beetje een flandrien noemen. Voor mij was het een rustige duurtraining vandaag maar liefst 45% in herstel gereden en 0% in het rood dus overal onder omslagpunt naar boven gereden. Gemiddelde is behoorlijk laag maar daar deden we het niet voor vandaag. Had erg goede benen maar echt kunnen testen heb ik ze niet. Na de finish terug naar de auto gereden en net op tijd om kunnen kleden want er volgde een flinke hagelbui. Even in de auto blijven zitten en na de zware bui pas de fietsen ingeladen. Het was in ieder geval een leuke belevenis vandaag !!!









6 opmerkingen:

Dylan Soetens zei

Hoi Angelo,

Slecht weer gehad he,mijn pa heeft ook de 150 km gereden.

En het was ook druk or,ga morgen kijken naar de Ronde van Vlaanderen hoop dat Tom Boonen wint

Gr Dylan

Ton zei

Ook wel eens goed om 'm op deze manier te rijden toch? Benieuwd wie vandaag de beste benen heeft. Veel kijkplezier!

groetjes, Ton

Henk zei

Mooi verslag en goed gereden gezien de omstandigheden...trouwens mooie foto van The Boss die je op twitter hebt gezet!

Anoniem zei

Hoi Angelo,

Knappe prestatie hoor.
Mijn complimenten.
Mijn vader en Angelo hebben hem ook gereden, maar ik denk dat mijn vader beter de 150 kon rijden ( niet zeggen tegen mijn vader) haha. Hoop gauw nog eens mee te rijden met de club.

Groetjes Axel

zitvlees zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Marieke zei

Leuke ervaring! En wat mij betreft een echte toeristen flandrien, in die weersomstandigheden.
Maar die kasseien lijken mij helemaal niks....