zondag 3 mei 2009

Fietschallenge 100km race cyclo, 3 uur en 10 min, 42ste plaats (31.5 km/u)

De uitslagen + video: http://www.interimsport.nl/fietschallenge/uitslagen.php De winnaar van vorig jaar reed de 100 km in 3 uur en 15 minuten (zie uitslag 2008) http://www.interimsport.nl/fietschallenge/uitslagen/100Tot.htm vandaag was mijn 3 uur en 10 minuten goed voor een 42ste plaats en dat stemt me erg tevreden. Jammer dat ik pas in het derde startvak stond wat weggelegd was voor de startnummers tussen de 500 en 1000. Stond ongeveer in het midden van het vak en zo`n drie a vier minuten nadat de eerste renners van start gingen kwam ons vak in beweging. De tijd gaat echter pas lopen als je over de matten rijdt dus qua tijd wordt je zeker niet benadeeld. Wel jammer dat je zo de kopgroep (van de 100 km dan) in principe gelijk uit het oog verloren bent. Meestal rijden die eerste groepen net iets harder en dan had ik misschien aan kunnen pikken. Het is allemaal erg snel gegaan dus verwacht geen verslag met detail over het parcour. Het parcour was in mijn ogen prachtig en erg goed uitgepijld. Vanuit de start gelijk de vaalserberg op en hier was het echt flink dringen om jezelf naar voren te rijden. Velen reden hier over de stoep maar ik ben gewoon met de meute meegereden en heb me zelf er zo goed mogelijk proberen tussen te wringen. Op zich niet eens een goed gevoel in de benen op de vaalserberg maar dat komt ongetwijfeld door de koude start (geen opwarming gereden) Daarna ging het al snel door Belgie steeds op en af, de eerste echte gemene klim herkende ik wel dat was namelijk de kinkenweg waar je volgens kuitenbijters.com zelfs een stukje 23 procent voor de kiezen krijgt (polar gaf 21 % aan) Hier de benen dus even flink op de pijnbank gelegd. In het begin van groep naar groep gereden totdat ik echt een goede groep gevonden had. Er werd flink doorgereden maar ik kon zonder problemen goed volgen. Na de splitsing van de 100 en de 150 kilometer kwam ik even met drie man te zitten waar er één van in mijn wiel bleef hangen. Na een klimmetje was ook deze renner gelost en kon ik weer aansluiten bij een ander groepje.

Op een gegeven moment kregen we te horen dat de koplopers zo`n 14 minuten voorsprong hadden. De groep waar ik op dat moment in zat had blijkbaar geen behoefte om wat tijd goed te maken dus ben ik zelf een lang stuk op kop gaan rijden tegen de wind in. Een paar keer achter me gekeken maar niemand die over wilde nemen. Nog wel een gat dicht gereden op een ander groepje dat voor ons reed maar daar moest ik toch even tot mezelf komen om wat te herstellen. Achteraf misschien veel te veel onnodig kopwerk gedaan maar dat zit in het aard van het beestje. Wat voor klimmetje het was weet ik niet meer maar het was een vreselijk gemeen, steil en lang ding (achteraf gezien de kosenberg) De benen deden echt flink pijn daar maar ik kwam toch met de eerste vijf van de groep boven. De laatste 20 kilometer waren vrij lastig met erg veel klimwerk. Tijdens het klimmen viel het weer behoorlijk uit elkaar sommige trokken wel erg hard door op de glooiende stukken en dat leek me niet erg verstandig om hier al mijn kruit te verschieten met nog twee lange klimmen in het verschiet. Een heel stuk met een andere renner in mijn wiel gereden zo ook de voorlaatste klim. Ook op een glooiend stuk ging deze renner ervandoor en ik heb hem toen moeten laten rijden. Vrij vervelende laatste 10 kilometer richting Gemmenich als ik me niet vergis want diezelfde renner had een gat dicht gereden naar een groepje van een man of acht en ik bleef er op zo`n 50 meter achterhangen en kwam geen meter dichterbij wat ik ook probeerde. Hier rechtsaf werd er gezegd door een toeschouwer "de laatste klim jongen" nog een keer de vaalserberg beklimmen nu langs de belgische kant. Op de vaalserberg heb ik nog drie renners ingehaald en gelukkig ook geen dipje gehad op de klim. In de verte hoorde ik de speaker al van alles omroepen. Het is niet ver meer, nog een bocht naar links en voldaan passeer ik de finish na 3 uur en 10 minuten. Mijn vrouw en kinderen heb ik niet eens zien staan maar even later zie ik ze zwaaien. Volgens mijn vrouw zijn er zo`n 30 a 40 renners voor me en dat is voor mezelf een erg goed resultaat. Na het inladen van de auto terug naar de start (beneden) gereden en een bakje pasta naar binnen gewerkt. De uitslag werd intussen opgehangen van de 100 km waar ik inderdaad op de 42ste plaats stond. Volgens de tijdregistratie van de fietschallenge 31.5 km/u gemiddeld. Volgens mijn polar die 98.1 km registreerde een gemiddelde van 31 km/u. Ook erg tevreden mee want ondanks dat het maar 100 kilometer was moesten er toch 1585 hoogtemeters overwonnen worden wat bijna net zo veel is als de 200 kilometer van de Amstel Gold Race om maar eens een vergelijking te maken. Erg mooi parcour, prima georganiseerd en zeer goed naar mijn zin gehad en dat is ook erg belangrijk. Zeker voor herhaling vatbaar !!

7 opmerkingen:

Erik Cardon zei

Hallo Angelo,

Een pracht van een prestatie.
De Grinta was eigenlijk voor mij meer de Brinta Challange, want de benen zaten vol met pap.

Groet,

Erik

Arno Smit zei

Hallo Angelo,
Wat een geweldige prestatie, ik doe het je niet na, zeker niet met zoveel hoogtemeters! Je bent weer helemaal terug zo. Goed om te zien dat het zo goed gaat.
Groet, Arno

marieke zei

Wauw! Goed gedaan!

Gert zei

Echt een super prestatie Angelo! Belangrijkste is natuurlijk dat je het goed naar je zin hebt gehad!!

Anoniem zei

Goede prestatie Angelo, je ziet wat meer rust en je gaat als een speer.Ze moeten van ver komen om de Roelandtjes te pakken!!!
Nu weer even rustig aan.

Vader Ruud.

Henk zei

Mooi verslag van een goede prestatie Angelo, petje af!

Anoniem zei

Hallo Angelo,

Toevallig kwam ik je verhaal tegen bij het zoeken naar de uitslag van een andere cyclo, ik heb het met smaak zitten lezen. Veel herkenbare dingen kwam ik tegen in je verhaal. Ik heb zelf ook deel genomen aan de 100 km. variant van de SFC en kwam daar als 3e over de finish (net als jij was ik daar zeer tevreden mee). Het wordt eigenlijk pas spannend bij de splitsing tussen beide afstanden........wie slaat er allemaal rechtsaf en wie zitten er dan nog voor je? In mijn geval zat alleen de uiteindelijke winnaar bij de splitsing voor nog voor me; samen met mijn collega Thom (die 2e werd) hebben we die proberen te achterhalen, maar dat is ons dus niet gelukt, echt ijzersterk was die vent!

Ik zag dat je volgende week de Marmotte gaat rijden, ik wens je daarbij heel veel succes! Ik rijd dit jaar nog slechts 1 cyclo, de Velomediane, eind augustus. Die rijd je ook zag ik. Ook daarbij wens ik je uiteraard een superdag toe.

Groeten,
Ralph Grisèl