maandag 19 april 2010

Amstel Gold Race 250 km, 27.6 km/u

Ik zag het somber in de vrijdag voor de Amstel Gold Race. Tot 11:00 in bed gelegen en nog steeds een ziek gevoel en nog flink verkouden. Vol goede moed toch alles ingepakt en hopen op een wonder. Na het avondeten naar Limburg gereden met het gezin en rond 20:15 aangekomen op camping schoonbron. Fiets in orde gemaakt,van een bak koffie met limburgse vlaai genoten met gezin, schoonouders, schoonbroer en zijn vriendin en uiteindelijk naar bed voor een toch wat onrustige nacht.


Planning was om 6:30 van start gaan voor de 250 km maar toen ik wakker werd en in de voortent stond om me om te kleden was het echt flink schrikken. Vorst op de auto`s het was echt enorm koud op dit vroege tijdstip. Mezelf al bibberend omgekleed, de beentjes ingesmeerd en toch maar de kniestukken aangedaan. Naar de start gereden in Valkenburg met de fiets en net iets voor 7:00 van start gegaan. Niet extreem druk bij de start en na het passeren van wat grotere groepen en na het bedwingen van de eerste klim van de dag beland in een mooi groepje van een man of tien. Ik zou het bijna vergeten nog nooit heb ik het zo koud gehad aan mijn handen iedereen had er last van en ik was blij dat ik nog in mijn remmen kon knijpen. Zeer ontspannen en rustig gereden en de klimmetjes gingen erg soepel. Groepje werd wel wat uitgedund na wat klimmetjes. Na de eerste bevoorrading alleen verder gereden en van groepje naar groepje gereden, een goede groep ben ik niet meer tegen gekomen op de eerste lus. Na 100 km exact 30 gemiddeld op de polar zonder enige moeite en de temperatuur was intussen ook erg aangenaam dus vol goede moed aan de volgende veel zwaardere lus van 150 km begonnen.


Was wel behoorlijk druk aan het begin van deze lus. Velen gingen nog maar net van start maar na de geulhemmerberg was het weer goed te doen wat de drukte betreft. Tot de bemelerberg weer wat van groepje naar groepje gereden en in de verte zag ik een mooie groep rijden. Er kwam een vriendelijke Limburgse mijnheer langs zonder helm op een brommertje op het laatste stuk van de bemelerberg en hij knikte toen hij langs reed en riep "kom maar" gelijk in zijn wiel gedoken en dit was het enige stuk van de dag dat ik heel even in het rood heb gereden. Boven de 36 per uur op de uitloop van de bemelerberg ideaal zo`n cancellara-tje als gangmaker. De mijnheer vriendelijk bedankt toen ik bij de groep kwam maar toen besloot de groep ook gelijk om in het zog van de brommer te duiken, ja doei !!!! dat is niet de bedoeling van vandaag maar gelukkig staakte de meesten hun poging vrijwel direct en op het wat lange rustigere gedeelte wat het parcour betreft richting de loorberg met de groep meegereden. Kwam Mario toevallig tegen op de bevoorrading na ruim 140 km hij was rond 6:30 gestart. Even een praatje gemaakt en vrij lang in de rij gestaan om een bidon met water te vullen. Mario ging er weer vandoor en zei nog ik zie je straks wel weer voorbij rijden. Denk het niet hoor ik doe het rustig aan op de klimmetjes.


Vanaf de loorberg begon het echte werk de ene na de andere klim. Loorberg, schweiberg, camerig, en drielandenpunt op een erg licht verzetje naar boven gereden en zelfs veel in D2 geklommen wat de hartslagzone betreft. Je merkt het wel als je verkouden bent en niet echt fit maar het klimmen ging toch boven verwachting. Erg goed voor mezelf gezorgd wat eten en drinken betreft, zelfs zo goed dat ik na het drielandenpunt zonder drinken kwam te zitten. Volgende bevoorrading lag verder weg dan ik dacht, ook nog het vijlenerbos beklommen als ik het goed heb die terug op de camerig uitkomt en zo naar de bevoorrading gereden die niet ver voor de kruisberg lag. hehe eindelijk weer wat drinken. Mario wilde net vertrekken en zag me net aan komen fietsen. Intussen zo`n 200 kilometer op de teller en het gaat nog steeds prima. De laatste 45 kilometer samen met Mario gereden, Kruisberg, eyserbosweg en de huls ook goed overleefd. Op de huls moesten veel mensen hun eerdere inspanningen bekopen en op de bergseweg was het tempo er helemaal uit. Het waren vooral deelnemers van de 150 km dus met ruim 220 km op de teller reden Mario en ik nog erg veel mensen voorbij, erg goed voor de moraal dus. Fromberg ging ook nog vrij soepel maar de keutenberg voelde ik wel moet ik zeggen. Mario schakelde nog vrolijk twee tandjes bij op de Keut (goed bezig man) ik bleef lekker zitten op een licht verzetje. De cauberg ook bedwongen met de meute en nog even aangemoedigd door Inge en de kinderen en samen met Mario zeer tevreden over de finish gereden. 250 km (was wel wat minder) zonder problemen uitgereden. Dat had ik afgelopen vrijdag niet eens durven hopen. Had meer aan een slijtageslag gedacht maar door het verstandige rijden en relatief rustig klimmen met een super goed gevoel over de finish. Mario klasse gereden jongen !! Samen nog wat gedronken en terug naar de camping gereden. Mijn schoonvader (150 km) schoonmoeder en schoonbroer (100 km) waren uiteraard al over de finish, allemaal gefeliciteerd met het volbrengen van deze mooie tocht. Erg geslaagd weekend met prachtig (fiets) weer. Filmpjes van mij zijn hier te zien. Eerst in een wit jasje daarna in het zwart op een zeer licht verzetje. Mijn tijden inclusief bevoorradingen en polar grafiek. 15% herstel, 31% D1, 45% D2, 9% D3, 0% rood (1 min en 20 sec)

4 opmerkingen:

Johan zei

Leuk verslag van een mooie prestatie!

Anoniem zei

Bedankt. Dit soort ritten maakt al die uren met temperaturen onder nul weer goed. Lekker zonnetje en een prachtig parcours.
Volgende keer als je fit bent mag ik weer op de pijnbank :)

Tot de volgende rit!
Ciaooooooooooo!
Mario

Angelo Roelandt zei

Mario,

Ga je tilff bastogne tilff ook rijden? Stuur anders je email adres ff naar the-21st-century@kpnplanet.nl dat communiceert wat makkelijker.

Groeten,

Angelo.

Dylan zei

Hoi Angelo,

Goed gereden zeg.

Wat een mooi gemiddelde.

Groeten,

Dylan