zondag 27 november 2011

Debuut Halve Marathon Geldrop ('t is voor niks)

Vandaag mijn eerste halve (natuur)marathon gelopen in Geldrop, vrijwel het gehele parcour was onverhard. Erg goed naar mijn zin gehad, werkelijk een schitterend parcour en uiteindelijk zeer tevreden over de finish in een tijd van 1:34:40 officiële tijd en uitslag volgt één dezer dagen op de website van 't is voor niks
Update: Officiële tijd 1:34:46 plaats 13 van 149 deelnemers.

Wat ging er vooraf aan deze halve marathon:
Kotsmisselijk wakker geworden met kippenvel over mijn gehele lijf net als Inge overigens. Zeker geen stress maar gewoon niet fit opgestaan. Weer een loopevenement afzeggen was geen optie dus toch vol goede moed naar Geldrop gereden. Eenmaal aangekomen nog krampachtig wat proberen eten en daarna naar de inschrijving om de startnummers af te halen. Het startschot van de volledige marathon nog net gezien. Inge en de kinderen zijn na de inschrijving vrijwel direct van start gegaan voor een wandeltocht van 10 km door een mooie omgeving. Zelf wat ingelopen en mezelf warm gehouden en pas op het laatste moment 10:57 in het startvak gaan staan uiteraard op mijn Inov-8 trailschoenen (echt super goed bevallen zeker ook op de weg)

Wedstrijd verloop:
Om 11:00 viel het startschot voor mijn eerste halve marathon. Beetje dringen in het begin want het was aardig druk aan de start, links via de stoep heb ik mezelf gelijk maar wat naar voren gelopen. Ging niet echt op een tijd weg maar in mijn achterhoofd dacht ik 1:35 zou erg mooi zijn voor een eerste halve marathon door de natuur. Strijdplan was gewoon een vlak tempo lopen en de hartslag rond de 180 houden omdat ik weet dat ik dit gewoon erg lang kan volhouden. Eerste 5 km (22:09) verliepen onverwachts soepel daarna in klein groepje beland van een man of 10. Tempo tussen de 13.5 en 14 per uur was prima vol te houden er werd zelfs nog flink wat gebabbeld onderweg. De volgende 5 km wederom moeiteloos in (22:04) dus 10 km in 44:14 gelopen. Bij de splitsing voor de 15 en 21 km werd het groepje flink uitgedund en liep ik nog met 4 a 5 lopers. Vanaf kilometer 13 een open stuk met de harde wind vol op de kop. pffff dat deed toch even pijn en het tempo kakte wel even in. Zoals gewoonlijk liep ik weer op kop met mijn neus in de wind maar ik werd gelukkig afgelost door een medestrijder. Na dit heftige stuk ploeterwerk van zo`n 2 a 3 kilometer toch even op adem komen. Nog 2 a 3 volgers en een groepje met iets meer achterstand. 15 km punt in 1:07:19 dus derde 5 kilometer in 23:05 dit verval lag voornamelijk aan de wind en het parcour (los mul zand) Intussen was het ook gaan regenen maar lopen in de regen dat is mijn ding dus daar pesten ze me niet mee.

20 kilometer punt in 1:30:02 dus vierde 5 km in 22:43. Vanaf kilometer 17 kreeg ik het wat zwaarder en ook dit had alles te maken met het parcour. Het goede nieuws: ik was weggelopen bij al mijn overgebleven medestrijders en liep alleen nog maar lopers voorbij. Ik had aan de start al vernomen dat de laatste 4 kilometers qua parcour de zwaardere kilometers waren. Op en af door mul zand maar ik voelde me hier echt in mijn element. Laatste kilometers liet de techniek het toch wat afweten dus toch aardig vermoeid geraakt. Finish in zicht en blij om mijn gezin weer te zien. 1:34:40 op mijn garmin, op de klokken van de officiële tijdwaarneming 1:34:48 als ik het goed gezien heb. Toch onder de 1:35 dus super tevreden met dit resultaat. Garmin Details Er is nog veel ruimte voor verbetering want ik had zeker geen topdag vandaag dus heel lang zal dit PR niet blijven staan. Niet veel later zagen we de nummer 1 van de marathon over de finish komen in 2:47. Op weg naar de auto kwamen we deze man strompelend tegen dus wellicht geblesseerd geraakt. Zelf heelhuids aan de finish gekomen, de bovenbenen hebben weinig tot niets geleden alleen de kuitjes doen flink pijn that`s all. Nu op naar de volgende uitdaging ....... Ook trots op Inge en de kinderen ze hebben toch mooi 10 kilometer gewandeld.

Organisatie van 't is voor niks was echt ontzettend goed in mijn ogen. Schitterend parcour, goed uitgepijld en bij de splitsingen een vrijwilliger om de juiste route aan te geven. Bekertjes water werden netjes aangegeven tijdens het lopen. Helemaal Top !!!

2 opmerkingen:

Wendy zei

Een heel dikke proficiat met je nieuw PR! En idd, na zo'n ochtend ... wat moet dat geven op een supergezonde dag?! :D

Angelo Roelandt zei

@Wendy Thanks !! Pr`s lopen zijn geen doelen voor mij hoor alles draait om de marathon. Had alleen nog nooit een halve marathon gelopen dus automatisch een PR. Doel is uiteindelijk marathon lopen aan deze pace. Nog een paar maanden hard werken dus :-)