zaterdag 31 mei 2008

Bilzen Classic, 176.9 km, 6 uur en 15 minuten, 28.4 km/u

Om kwart over 5 gaat de wekker nog even blijven liggen en dan eruit. Douchen en daarna ontbijten, het onbijt bestaat uit twee pannenkoeken en een banaan. Iets voor half zeven staat Michael zoals afgesproken voor de deur. Nog even naar de bakker in Zelzate en daarna naar kruibeke om Gino op te halen. In Kruibeke ligt de weg nat dus hier heeft het blijkbaar geregend. We hebben het even over het weer en hopen dat het vandaag niet gaat regenen tijdens de tocht. Nu op weg naar Bilzen wat nog iets meer dan 100 km rijden is. De rit verloopt vlot en we komen aan in Bilzen, op naar de parkeerplaats en uitladen maar. Om 1 minuut over negen gaan we van start voor een tocht van 175 km. In de eerste 53 kilometer zitten 3 klimmetjes en de rest is glooiend. Echt vlak is het bijna nergens althans zo lijkt het tenminste. het klimmen gaat gelijk erg goed en tussen de klimmen door rijden we een lekker tempo. Na zo`n 55 kilometer komen de wat mooiere en wat langere klimmetjes. Ik kom tegen mijn verwachting overal ruim als eerste boven, Michael steeds tweede en gino laat wat langer op zich wachten. De benen zijn echt heel erg goed vandaag ook op het vlakke en de glooiende wegen gaat het heel erg goed en vrij makkelijk. We hebben nu al redelijk wat klimmetjes achter de rug, nu een klim van 3 km (Cote Yrneé) niet steil maar een echte mooie loper. Op deze klim geef ik echt flink gas op het buitenblad, ik kijk op de teller en fiets tussen de 29.5 en 30 km/u. Na 2 km hangt Michael nog steeds in mijn wiel tot ik een grote vloek hoor. Ik kijk om en zie dat hij er af gaat, even twijfel ik of ik wel aan dit tempo door moet rijden want ik rij nu wel in het rood (189 slagen) ik besluit toch flink door te rijden tot boven en krijg gelukkig geen dipje tijdens de klim. Ook de benen geven nog geen krimp. We wachten op Gino die tot 26 km/u in ons wiel was blijven hangen en daarna op zijn eigen tempo verder was gereden. Gino blijkt overigens een zeer goede daler te zijn want naar beneden komt hij regelmatig langszij. Na 124 km de cote de la kérite 1.1 km met een gemiddeld stijgings percentage van 9 %. Het begin valt best mee maar de laatste paar 100 meter zijn behoorlijk zwaar, echt een gemeen klimmetje dus. We komen aan bij de laatste bevoorrading vlak voor de laatste klim van 2 km. We drinken en eten nog wat en bedwingen dan de laatste klim, niet echt lastig maar wel een leuke klim met haarspeldbochten. Wel een behoorlijk slecht wegdek, ik rij deze klim samen met Michael zij aan zij naar boven op een redelijk rustig tempo, Gino heeft het helemaal gehad met het klimmen en doet het op het gemak. De laatste 40 km zijn vlak, meer glooiend eigenlijk, ik rij lange stukken op kop aan een stevig tempo en ook Michael rijdt lange stukken op kop. Gino neemt ook over want op het vlakke gaat het gewoon erg goed. Op de meeste stukken tussen de 33 en 35 km/u en regelmatig nog wat harder. De laatste 10 kilometer rij ik een punaise in mijn band ik laat hem lekker zitten en ik heb gelukkig geen leegloper. We zouden het de laatste 10 kilometer wat rustiger aan doen want we hebben het wel een beetje gehad nu. Van dat rustige komt niet veel, Michael besluit nog eens flink aan te zetten op twee korte hellingen, hij ziet graag af dat is duidelijk. Ik vind het wel best zo, op de tweede helling zet ik ook nog wel even flink aan. De benen zijn nog steeds goed ongeloofelijk echt een zeer goede dag gehad. We zijn terug in Bilzen bij de finish 176.9 km 28.4 km/u gemiddeld. We drinken nog een heerlijk bananendrankje, leveren ons bonnetje in binnen en gaan terug naar da auto voor de terugreis. Alle lof aan de organisatie van deze tocht, goede uitpijling, goede bevoorrading, erg rustige wegen met weinig hinder van verkeer en gewoon een schitterend parcour en vooral niet te vergeten een hele dag prachtig weer gehad. Erg geslaagde dag dus, beetje een kort en bondig verslag maar ik ben toch behoorlijk moe na zo`n lange dag. Vanavond lekker slapen dus !! http://www.bilzenclassic.org/

Geen opmerkingen: