maandag 20 april 2009

Amstel Gold Race, 196.6 km, 7 uur en 11 min, 27.4 km/u


Vrij rustige en vooral verstandige Amstel Gold Race gereden. Lang getwijfeld of ik wel zou starten, vrijdag regende het namelijk de hele dag en ook vrijdagnacht hoorde ik het nog regenen. Ik voelde me verder goed en toen ik wakker werd was het gelukkig opgehouden met regenen. Om 7:15 richting de start gereden met Michael en om iets over half acht zijn we van start gegaan. Eerste klim (geulhemmerberg) rustig opgereden en vanaf de eerste meter voelde het gelijk goed aan. Hartslagmeter was gelijk weer van slag en gaf wederom waardes aan van 225 en hoger. Heel de weg last van gehad dus tijd voor een nieuwe, al 3 x een batterijwissel gedaan en niets helpt. Tweede klimmetje (Maasberg) kende ik nog niet, leuk kort kassei klimmetje ook hier rustig aan gedaan. In een niet al te groot groepje rijden we richting de eerste bevoorrading eerst nog twee klimmetjes adsteeg en de lange raarberg. Er wordt lekker doorgereden maar niet extreem hard, Michael heeft volgens eigen zeggen nog wat slappe beentjes maar meestal komt dat wel goed naarmate de kilometers vorderen. Na de eerste bevoorrading geen groep meer dus gewoon samen verder gereden. Op de fromberg iets harder gereden dan op de andere klimmetjes maar nog steeds rustig aan lekker op souplesse. Bovenaan even snel van de fiets voor een plaspauze maar voor ik uitgedruppeld ben komt Michael voorbij dus spring ik snel terug op de fiets. Op de doorkomsttijden zie ik dat we nog rond de 30 gemiddeld zitten op de eerste doorkomst op de fromberg en het heeft niet eens al te veel moeite gekost. Nog eens over de geulhemmerberg en dan richting de Bemelerberg deze twee klimmetjes samen met Michael naar boven gereden. De eerste 100 kilometer zit er op nu de tweede wat zwaardere lus.

Vanaf het begin af aan zijn we goed gaan eten en drinken maar Michael krijgt flinke maagproblemen en zit regelmatig kokhalzend op de fiets. Op de Loorberg zegt hij "rij maar door" ben daar rustig doorgereden en het ging echt bijzonder makkelijk. Boven gewoon netjes gewacht, samen uit samen thuis en we slepen ons er wel doorheen. Maagproblemen hebben in totaal zo`n 60 kilometer aangehouden dus was het flink afzien voor Michael die naar eigen zeggen meer had afgezien dan tijdens de afgelopen marmotte. Een tijdje nadat hij een blikje cola had genuttigd viel hij er gelukkig weer door zodat het de laatste 30 a 40 kilometer weer een stuk beter ging. Ik moet zeggen dat de zoetigheid op den duur ook mijn strot uit kwam maar ik heb er verder gelukkig geen last van gehad. In het bos boven aan de Eyserbosweg voor de eerste keer de beentjes even gevoeld, de fromberg daarna ging heel erg soepel en op de keutenberg voelde ik de beentjes ook even flink branden op zo`n driekwart van de helling maar dat is vrij normaal op de keut. De laatste kilometers wat met de meute meegereden op weg naar de cauberg. Behoorlijk druk op de cauberg, aan de voet zetten we even flink aan. Voor de rest een beetje meegereden met de rest want veel plaats was er niet om in te halen. Halverwege de cauberg nog aangemoedigd door onze kids en vrouwen om daarna voldaan over de finish te rijden. Echt heel erg lekker en boven verwachting gefietst, benen nauwelijks gevoeld vandaag en de 200 kilometer erg goed verteerd. Gemiddelde uiteindelijk 27.4 maar daar deed ik het niet voor, het goede gevoel is helemaal terug en daarbij heb ik deze keer echt enorm genoten van de Gold Race die in mijn ogen op alle fronten erg goed georganiseerd was. Doorkomsttijden hieronder zijn uiteraard inclusief stops bij bevoorradingen. Hartslaggrafiek heb ik weinig aan door de vele pieken klopt de gemiddelde hartslag totaal niet.

7 opmerkingen:

Erik Cardon zei

Hi Angelo,

Welkom terug, ziet er weer goed uit.
Heb inmiddels ook een nieuwe borstband met sensor besteld.
Verwacht hem binnen enkele dagen op de mat.
Rij je morgen met de club?

Groet,

Erik

Gert zei

Fijn dat het goede gevoel terug is Angelo! Op dezelfde weg verder nu. Succes!

Angelo Roelandt zei

Hoi Erik,

Heb vandaag een uurtje herstel gereden morgen en overmorgen rust. Zaterdag rij ik misschien de davitamon classic (100 km) ik hoorde dat er ook een paar van de club gaan. Vertrek om 8:00 bij de rabobank zie ik in het clubblad.
Eerst ff kijken hoe ik de komende nachtdiensten doorkom want dat is niet mijn favoriete dienst.

Groeten,

Angelo.

Henk zei

Hoi Angelo,

Knap hoor om na een behoorlijke dip toch de 200 te rijden met zo'n gemiddelde..petje af!

Groeten,
Henk

Ton zei

Mooi gedaan Angelo, goed dat je weer op de weg terug bent!
Ik heb een Polar CS400 en die slaat ook af en toe op hol met waardes ver boven de 200. Volgens mij is het geen defect en heb ik gemerkt dat het heel nauw aankomt met de plaatsing van de borstband. Maar het is inderdaad irritant.

Erik Cardon zei

Hi Angelo,

Helemaal eens met Henk petje af voor het gemiddelde van 265.8 km/u Hahah! wellicht een buckje in de doorkomsttijden registratie.

Voor a.s. zaterdag succes

Groet,

Erik

Marieke zei

Fijn dat het weer zo goed ging!

Ik heb nog een hartslagmeter/fietscomputer in de aanbieding. Nieuw in verpakking. Polar CS100b. Zonder band welliswaar...