zondag 23 mei 2010

Rekem - Francorchamps - Rekem 194.7 km, 7u 5 min, 27.6 km/u

Gisteren om half zeven vertrokken met gezin, mario en mijn schoonouders richting Rekem. Om 10 over half negen van start gegaan samen met mijn schoonvader die de 135 km fietste en Mario die samen met mij de 185 km fietste. De eerste 60 km van beide routes waren gelijk na de eerste bevoorrading volgde er een splisting van de routes. Vanaf de eerste helling voelde ik al dat ik super benen had vandaag waardoor ik echt een strak en goed klimtempo kon aanhouden. Tweede helling was prachtig met haarspeldbochten en een heerlijk stijgingspercentage, echt een klein colletje. De hellingen met voornamelijk stijgingspercentages tussen de 5% en 9% waren echt op mijn lijf geschreven, ik voelde me dus als een vis in het water vandaag. Boven aan de klimmetjes netjes gewacht op Mario en mijn schoonvader. Helling 6 Cote de Trasenster 4 kilometer een mooie test of ik het klimtempo langdurig kon aanhouden. Weer een heerlijk tempo aan kunnen houden en langzaam aan het tempo nog wat opgevoerd. Bordje bevoorrading wel gezien maar dacht dat het een afslag verder was. Verder geklommen en boven terug gedraaid om alsnog de goede weg in te slaan. Mario stond intussen al bij de bevoorrading. Wat gegeten en gedronken en op mijn schoonvader gewacht.

Na de bevoorrading de splitsing voor de 135 en de 185 km. We wensen elkaar succes en mijn schoonvader slaat af voor de 135 km route. Mario en ik gaan alleen verder en zo zou het een hele rit blijven. Weinig tot geen fietsers op de lange afstand gezien. Er volgen nog veel mooie klimmetjes waaronder de Cote de Creppe, iets steiler tot 13 % maar ook deze liep als een zonnetje. Na deze klim een domme fout gemaakt en een lange afdaling gereden richting Spa beneden kwamen we tot de conclusie dat we een pijl hadden gemist. De weg terug was dus een heel erg lange klim, goed voor de motivatie zullen we maar zeggen. Eenmaal boven linksaf want er hing inderdaad een pijl. Na een zeer lang doorlopende klim de tweede bevoorrading. Cola gedronken en wat gegeten en weer verder. Vanaf Thimister weer de fout ingegaan en wederom voor niets een heel stuk geklommen tot in Aubel. Weer terug en uiteindelijk de afslag naar Val-Dieu gevonden. Maar goed dat ik een routekaartje bij me had. Vanaf hier gelijk terug op de route en aan de abdij in Val-Dieu de laatste bevoorrading om nog eens bij te tanken. Op de weg hier naar toe had ik Mario een tijdje uit de wind gehouden ook op de stukken heuvelop omdat hij aangaf dat hij zware benen had. Na de bevoorrading en dus de resterende 45 kilometer ging het plots een stuk beter met de benen.

Mijn benen voelde nog steeds krachtig en fris aan en toch al ruim 150 km op de teller. De resterende klimmetjes met Mario naar boven gereden. Op de Cote de Mont St.Pierre op zich niet eens zo`n lastige klim begon ik de benen voor het eerst echt te voelen. Daarna een stuk flinke tegenwind langs de Maas en over de brug richting de laatste klim van de dag de Muizenberg max 9%. Ook deze met Mario naar boven gereden het beste was er wel vanaf hier zullen we maar zeggen. Als toetje nog ruim 20 kilometer tegen een harde wind in gereden. Kop over kop was het nog te doen, bordje 10 kilometer viel wat tegen. Nog 10 kilometer, pffff bij het bordje 5 kilometer de rem erop en rustig uitgebold naar de finish. Door het misrijden uiteindelijk 194.7 kilometer op de teller dus weer een zeer mooie nuttige training. Mijn schoonvader was uiteraard al lang binnen ook hij heeft lekker en goed gereden en vond het ook een mooie rit.

Inderdaad een mooie rit en al bij al met 13 hellingen en nog zeker 13 onbenoemde hellingen een pittig ritje. Ook een prachtige omgeving en vooral super goed weer en een prima verzorging onderweg. Goed gereden Mario mooi om te zien hoe iemand zich zo kan herpakken en zijn tanden erin zet op de laatste zware kilometers, klasse dus !! Achteraf nog wat gedronken en nagepraat en voldaan naar huis met het gezin die een mooie winkeldag in maastricht achter de rug hadden.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Angelo, als ik het zo lees lijkt het een beetje op een puzzeltocht, maar wel een mooie!
Goed man dat het zo lekker blijft gaan, houd het gevoel lekker vast, dan kunnen we 3 juli alleen maar genieten.

Angelo Roelandt zei

Hey Angelo,

Puzzeltocht viel wel mee hoor. Allemaal eigen fouten pijlen hingen er gewoon. Misschien het enige nadeel van een niet massaal bezochte tocht. Je komt nergens fietsers tegen dus moet je zelf extreem goed op de pijlen letten. Was inderdaad een mooie rit in een prachtige omgeving. Nu de wegen nog in orde maken en dan is het daar een paradijs om te fietsen.

Groeten,

Angelo.

Anoniem zei

Hey Angelo,

Mooie tocht zeg !!
Mijn complimenten hoor.
Goed om te horen dat het zo goed gaat.

Groetjes Axel

Johan zei

Mooi verhaal,

Bewonder jouw gebalanceerde opbouw naar de Marmotte! Ben ervan overtuigd dat je er een topprestatie zal neerzetten.