zondag 17 oktober 2010

Mijn Historie - Part 2 1984 - 1988

Naast het turnen kon ook ik niet ontsnappen aan de hype fietscrossen/bmx-en in de jaren 80. Prachtige en zeer snel groeiende sport in die tijd. Al snel was er een fietscrossclub in Sas van Gent genaamd "The Jumping Bikes" met veel leden en een eigen crossbaan. Ik deed het er maar een beetje bij naast het turnen maar het was zeker een mooie tijd. Ik had toen verder nog helemaal niets met fietsen maar bmx-en vond ik zeker leuk om te doen. Ik stond wel eens op het podium en in 1984 werd ik clubkampioen maar zo goed als mijn zus was ik zeker niet. Zelf was ik toen veel te bang aangelegd. Ik kon goed starten maar zodra we met zijn allen volle bak de eerste bocht in vlogen dan kneep ik vrijwel als eerste in de remmen. Mijn vader was toen trainer van de The Jumping Bikes. We reden veel wedstrijden in de buurt. In Terneuzen hadden ze een erg snelle en mooie crossbaan. Op de plaatsen waar er geen crossbaan aanwezig was werd er door het veld gereden waar het parcours was afgezet met linten. Het was eigenlijk gewoon veldrijden vooral in België waar we ook gingen fietsen was dit voornamelijk het geval. Ook mijn vader (NR 18) deed net zoals veel andere vaders ook wel eens mee om door het veld te crossen in de veteranen klasse. Zelf reed ik op een Motobecane en mijn zus reed op een Mongoose. Er was altijd vrij veel sleutelwerk betreft de verzetten. Tandwielen wisselen omdat je reed met een vast verzet en dus niet kon schakelen. Afhankelijk van de snelheid van de baan werden de juiste verzetten gekozen.

In de beginjaren reden we dus altijd wedstrijden in zeeuws-vlaanderen. Mijn zus reed gewoon tussen de jongens en won erg vaak van al die gasten. Uiteindelijk zijn we voornamelijk voor haar naar de echte fietscross bond verhuist en gingen we wedstrijden rijden in Brabant. Mijn zus werd een powderpuff girl, zo noemde ze die klasse van de meisjes destijds. Ik kwam terecht bij de experts en had daar niet echt veel te zoeken maar ook daar ben ik toch wel eens op het podium gesukkeld volgens mij. Ik had altijd wel wat als mijn stuur een millimeter scheef stond werd ik gek. Ik kan me nog wel goed herinneren dat we na een lange autorit uitstapten en dat ik mijn slippers nog aanhad en dus mijn crossschoenen was vergeten. Mijn vader kon dat niet echt waarderen toen (haha) Was nog een hele toestand want moest toen steeds schoenen wisselen met mijn zus (volgens mij) na elke manche. Mijn zus fietste daar altijd erg goed. Ze kon keihard fietsen en ze had ook een zeer herkenbare stijl op de fiets. Er reden daar ook crossers rond die gesponsord werden waaronder de rijders van het mongoose team van Gerrit Does. Mijn zus werd een tijdje op de voet gevolgd door deze man en ik kan me herinneren dat ze in ieder geval een mongoose outfit heeft gekregen. In het team zelf is ze nooit geraakt waarom dat kan ik me niet precies herinneren. Ze fietste ook tegen Corine Dorland die net altijd iets beter was Corine is uiteindelijk zeer succesvol geworden. Ze werd maar liefst 10 x wereld kampioen bmx-en en is daarna overgestapt naar het mountainbiken waar ze ook een indrukwekkende palmares bij elkaar heeft gereden waaronder deelname aan de olympische spelen en een 2de plaats tijdens een world cup wedstrijd in Houffalize. Mijn zus heeft ook nog wel eens een internationale wedstrijd gereden in de rijnhal in Arnhem en in Slagharen als ik het goed heb. Daar hebben we het nog wel eens over omdat ze toen op jonge leeftijd op een hilarische manier probeerde te communiceren met Engelse of Amerikaanse meisjes (have you kips on the farm) kips daar begrepen ze natuurlijk geen snars van.

Ik ben nog op zoek naar foto`s van ons uit die tijd die liggen ongetwijfeld ergens te verstoffen op de zolder. Veel details en uitslagen heb ik niet van mezelf enkel wat bekers. Laten we het er maar op houden dat het een geweldige tijd was. Ik begrijp alleen niet hoe ik dit toen kon combineren met het turnen maar het zal wel afhankelijk geweest zijn van het seizoen. Waarschijnlijk voornamelijk wedstrijden turnen in de winter en crossen in de zomer. Nu ben ik helemaal in de ban van het mountainbiken "Back to my roots" zullen we maar zeggen. Part 3 wordt echt "de diensplicht" ook een zeer sportieve tijd.

3 opmerkingen:

Henk zei

Leuk om die historie te lezen Angelo, wordt meteen duidelijk waar de drive in je trainingen vandaan komt.

Groeten
Henk

Peter zei

haha lachen man.
Ik heb ook jaren gefietscrossed, bij de Boscrossers in Heiloo van 83 tot 93 of zo. Slagharen, Rijnhallen, Leeuwarden, heel Nederland af gereisd en sosm verder om mee te doen aan de wedstrijden.
Dat was een mooie tijd..

Leuk om te lezen dat ook jij daar de liefde voor de MTB van daan hebt.

groeten Peter.

Anoniem zei

leuke foto's uit de oude schoenendoos.
zie ik mezelf op de foto staan.
Chris (christoffel) Hamerlinck. Zal eens kijken in de doos.

Grt Chris