zondag 6 juni 2010

Limburgs Mooiste, 258.7 km, 9 uur 24 min, 27.5 km/u


Na een zeer korte nachtrust (ergens een feestje bij de camping) om 5:00 opgestaan. Om half zeven van start gegaan in korte broek en korte mouwen want op dit vroege tijdstip was het al zeer aangenaam wat de temperatuur betreft. Eerst de rode lus gereden was vrij rustig op de route dus dat was ideaal. Volledige rit overigens alleen gereden. In Vaals de eerste controlepost en daarna de vaalserberg. Klimmen ging erg goed het liep vanaf de eerste klim al als een zonnetje. Na nog een paar klimmetjes
waaronder de camerig west ging het richting Belgie. Ik rij daar liever als in Limburg zelf moet ik zeggen. Veel mooier klimwerk en het parcour daar loopt gewoon vlotter als in de limburgse heuvels. In Aubel - Val Dieu de volgende bevoorrading/controlepost. Ik was pas de vierde fietser van de oranje route die de controle post in Vaals had gevonden. De vroege starters (6:00) hadden deze allemaal gemist omdat er weer bordjes waren weggehaald volgens de organisatie. In Neuf Chateaux Les Waides (blijft een mooie klim) voelde ik de benen voor het eerst. Zoals aangekondigd gedoseerd gereden en geklommen maar op een aantal klimmen toch gecontroleerd maar toch zeer stevig doorgereden. Na Les Waides terug de Nederlandse grens over. Bij de controlepost in Gulpen mijn vrouw, dochter en schoonmoeder gezien.

In Limburg was het weer draaien en keren over smalle weggetjes, bruggetjes en zelfs onverharde paden (gele lus) eenmaal terug in Limburg nog behoorlijk wat klimmetjes en als bekendste na zo`n 135 km de Eyserbosweg die gewoon erg lekker ging. Er volgde nog wat klimmetjes tot aan de finish en helaas heb ik het bordje wisselpunt dat een aantal kilometer voor de finish stond over het hoofd gezien en was ik dus terug naar de start/finish locatie gereden. Rode lus mooi constant gereden met een gemiddelde van precies 28 km/u. Vanaf daar dus de gele lus gestart dus dat werden wat extra kilometers. Het was echt bloedheet maar ik kan erg goed tegen de warmte. Mooi om eens onder deze omstandigheden te kunnen rijden een extra goede training voor de marmotte. Vorig jaar was het namelijk een abnormaal hete editie van La Marmotte.

De eerste 50 km van de gele lus liepen nog steeds erg lekker. Je voelt uiteraard wel aan je lichaam dat je steeds vermoeider wordt maar de benen voelde nog steeds prima aan. De tweede 50 waren een stuk zwaarder met weer wat steilere klimmen. Mijn tempo was nog steeds zeer goed ik ben eigenlijk de hele dag fietsers voorbij gereden. Tijdens de gele lus echt honderden fietsers dus dat was erg goed voor de motivatie. Ook hier niet in een groepje gereden de enige keer dat ik een groepje zat was omdat er groepjes die de gele lus reden in mijn wiel gingen rijden. Lekker tempo rij je zeg zei de man achter me. Alleen jammer dat ik er al meer dan 200 km op heb zitten zei ik de beste man. Hij begreep de boodschap niet (EENS OVERNEMEN MISSCHIEN !!) maar goed ik fietste al heel de dag alleen dus die laatste 50 zullen ook nog wel lukken. Op de klimmetjes was het overigens gelijk gedaan met de groepjes want tot mijn verbazing kon niemand volgen als het heuvelop ging. De geulhemmerberg liep nog lekker daarna werd het toch vrij zwaar moet ik zeggen. In bemelen US Marie en na een volgende bevoorrading in Gulpen de korte steile kant van de gulperberg. Was erg blij met mijn compact anders worden dergelijke klimmen echt harken en nog eens harken. Voor velen was dit korte steile stuk te veel van het goede en moest er dus gelopen worden. Overigens hulde voor de organisatie van Limburgs Mooiste. Eindelijk zijn ze van het concept (zoveel mogelijk steile klimmen) afgestapt vooral het lange stuk in Belgie in de rode route was een verademing ten opzichte van de vorige edities. Ik had nog zo`n 30 kilometer te gaan. Intussen was mijn lichaam nog wat vermoeider geraakt dus werden het toch vrij lastige laatste kilometers. Afzien dus maar ik was blij dat dit moment zich toen pas aandiende had het eigenlijk al veel eerder verwacht. Door het stukje omrijden pas na 250 kilometer de kruisberg Pffff !! dat was niet zo lekker meer blijft een steil kloteding. Wederom veel mensen die van de fiets moesten ik was weer zeer blij met mijn compact en hier zelfs mijn 29 achter geschakeld om niet harkend boven te komen. Richting finish werd het nu wel erg druk op de route. Het meeste klimwerk zit er nu wel op er volgen nog wat nietszeggende klimmetjes en richting finish ga ik nog steeds grote groepen voorbij en kan ik nog steeds een goed tempo aanhouden. Zo`n 100 meter voor de finish stonden ze rijen dik te wachten om te passeren ik was erg blij dat ik er was en voelde me nu echt flink vermoeid zeg maar gerust naar de klote maar dat mag ook wel na bijna 9 en een half uur fietsen. Opgevangen door mijn vrouw wat gedronken en terug naar de camping gereden. Ik had wel een super goede dag uitstekende conditie en zeer goede benen. Ik hoop me net zo te voelen op de aankomende marmotte dan moet mijn doel zonder gekke dingen makkelijk te realiseren zijn. Na uitlezen polar zelfs nog meer tevreden. 258.7 km, 3115 hoogtemeters, 27.5 km/u. hartslag 157. Organisatie dik in orde !! elke 25 a 30 km bevoorrading en mooi parcour.

Om 19:00 naar huis mijn vrouw ging rijden want was echt te moe om zelf te rijden. Na 35 km lekke band. Geen reserve wiel aanwezig tegenwoordig doen ze zo`n reparatie kit in de auto met een compressor om ruimte te besparen. Reparatie setje werkte niet gat was veel te groot. Naar Audi mobiliteit service gebeld maar dit werd een drama na in totaal 45 minuten bellen nog niet gelukt. Via praatpaal VAB wegenwacht laten komen ook een uur en een kwartier moeten wachten langs de snelweg, niet echt prettig. Overigens super goed geholpen door een zeer vriendelijke man van de wegenwacht. Auto weggesleept naar lummen voor een nieuwe band in werkplaats VAB. Rond half 11 pas weer onderweg nog geen 10 minuten onderweg rijden we in een fuik van een grootschalige alcohol controle. Ik was intussen zelf aan het rijden, moest dus blazen en heb daar zo ongeveer mijn laatste adem in het apparaat geblazen maar de agent was toch nog onder de indruk van mijn longinhoud (haha) het is in orde mijnheer. Uiteindelijk om half één in de nacht thuis. Ik weet niet of we ons bed nog gezien hebben voor we erin doken we waren allemaal goed versleten na deze bewogen dag. Eind goed al goed. Moraal van dit verhaal: een mens/lichaam kan behoorlijk wat hebben Opgeven is geen optie !!

4 opmerkingen:

Johan zei

Proficiat met jouw prestatie!

Jammer van de pech achteraf.

Anoniem zei

Hey Angelo,

Mijn complimenten !!
Ik doe het je in ieder geval niet na, wat een rit zeg. Klote van die lekke band van je auto.

Groetjes Axel

Henk zei

Petje af voor je prestatie, ik hoop dat je met die vorm de Marmotte gaat rijden, dan komt het met die doelstelling wel goed lijkt me!
Alvast veel succes!

Siep zei

Ik vind dat je weer een geweldige prestatie hebt verricht en fiets je niks minder dan 1 jaar terug toen je je zelf naar kl*t*n fietste.
Zou willen dat ik ook nog 38 was en soms wat zuiderlijker zou wonen...
Succes en de Marmotte komt ook helemaal goed!