dinsdag 28 februari 2012

Trail by the Sea 2012 (35 km)

Omstreeks 10 uur aangekomen met mijn gezin bij strandpark " De Zeeuwse Kust" te Renesse. Nummer en t-shirt afgehaald, omgekleed en om 10:45 was het verzamelen om met de hele meute naar het strand te lopen voor de officiële start. Alles zeer duidelijk en tot in de puntjes verzorgd !!

Mooie startopstelling zo breed uitgemeten naast elkaar op het stand 5-4-3-2-1 en weg waren we. Het viel me op dat er gelijk flink werd doorgelopen en ik had me nog wel voorgenomen om zeer rustig van start te gaan. Om te beginnen 4 kilometer rennen over het strand en niet echt een idee wat er allemaal nog precies zou volgen wat het parcours betreft. De eerste duinovergang omhoog met mul zand was gelijk ploeteren geblazen, pffff. De eerste 5 km afgelegd aan exact 13 km/u gemiddeld door het zand dus wijselijk besloten om het tempo toch iets te laten zakken want er moesten nog maar liefst 30 hele kilometers worden afgelegd. Uiteindelijk mijn tempo gevonden en via een prachtige single-track op naar het volgende gedeelte over het strand. Weer een duinovergang met mul zand gevolgd door een zeer steile klim en op naar "het pad des doods" Werkelijk adembenemend echt een prachtig gezicht wat is de natuur hier wonderschoon. Alleen maar mul zand richting het bos, klimmen en dalen er leek geen eind aan te komen echt een loodzwaar gedeelte. Doe jij het hekje ff open riep mijn volger voor de gein. Geen probleem ik ben de moeilijkste niet dus hekje open en samen verder richting boswachterij Westenschouwen.

Het gedeelte in het bos (km 14 to km 20) was echt schitterend geweldige single-tracks en diverse steile klimmetjes waarvan 1 klim zelfs niet in de looppas genomen kon worden door mij en mijn medestrijders. Al ben ik nog zo groen als gras op dit gebied dit is echt "trailen" Intussen al behoorlijk vermoeid geraakt en voelbaar een grote blaar opgelopen aan mijn rechtervoet (zand?) Wat sportdrank gedronken bij de bevoorrading en richting pad zeepeduinen. Wederom een prachtig stukje natuur met weer het nodige mulle zand en op naar de bevoorrading van het 25 km punt. Blij om Inge en de kinderen even te zien toch weer een extra motivatie boost en weer voorzien van een bidon door Lorena en een vloeibaar finale drankje van Born om de laatste kilometers door te komen. Nog een beekje moeten oversteken dus inderdaad natte voeten (grrr hoezo watervrees) en nog een stuk door het bos als ik het goed heb en daarna wat langere stukken vlakke weg en ook wat asfalt onder de voeten. Vanaf kilometer 30 kreeg ik het heel zwaar eerst kon ik nog zo'n 12 per uur blijven lopen maar dit zakte uiteindelijk naar 11 per uur en tussen kilometer 30 en 32 werd ik ook nog ingehaald door een paar lopers. Afzien hoor zelfs tegen de kramp aan en plots dook daar die "TRAP" op. Wandelen was geen optie dus krampachtig naar boven gerend of beter gezegd geploeterd onder de aanmoedigingen van het publiek. Echte kramp bleef gelukkig uit de trap af en het laatste stuk over het strand was ik echt niet meer voorruit te branden maar het einde was in zicht. Richting de finish de 15 per uur nog aangetikt "dat dan weer wel" puur op karakter maar het beste was er natuurlijk al een tijdje af. Flink kapot maar wel zeer voldaan over de finish in 3 uur en 4 minuten rennen over een afstand van 35 km. Nooit eerder liep ik een afstand van 35 km en zeker niet over zo'n loodzwaar parcours dus gewoon super tevreden met dit resultaat. Garmin Details

Uiteindelijk op plaats 85 geëindigd van iets meer dan 400 deelnemers en 366 finishers maar om de uitslag was het me zeker niet te doen. Geweldige training voor de marathon van Rotterdam dat is duidelijk. Super mooi en perfect georganiseerd evenement "echt enorm genoten" daar kunnen we met recht trots op zijn als Zeeuwen. Ook weer veel geleerd en te weten gekomen. In mul zand en door water lopen zal mijn specialiteit niet worden vrees ik (zie foto) veel te weinig gedronken (had zelf maar 1 klein bidonnetje bij tot km 25) en ik kom nog wat inhoud te kort. Nog wat werken aan het duurvermogen de komende periode richting de marathon en dan komt het goed. Qua belasting was het volgens velen vergelijkbaar met een volledige weg-marathon en volgens sommige zelfs zwaarder dan menig marathon. Ook leuk om de ervaringen van andere lopers te lezen betreft Trail by the Sea
RunToDream  Trail-running.nl Chatnrun.nl

1 opmerking:

Melsje zei

Gefeliciteerd met dit huzarenstukje. Heel erg goed. En wat een leuke foto collage!