vrijdag 26 april 2013

Rondje Tilburg Barefoot Style

Toch even het vermelden waard !! ik heb me ingeschreven voor het open EK & open NK barefoot running in Tilburg op zondag 5 mei. Mooi loopevenement waar sportieve demonstraties, kinderactiviteiten een DJ en diverse artiesten/bands zorgen voor de nodige gezelligheid. Het mooie van dit evenement is dat er naast het lopen op gewone normale hardloopschoenen ook afstanden zijn voor barefoot/barefootstyle lopers. Je kunt kiezen voor twee afstanden namelijk de 13 km en de halve marathon. Je start gewoon in het veld tussen alle andere lopers op "normale" schoenen maar er wordt een apart klassement opgemaakt voor barefoot/barefootstytle lopers. Toegestaan is uiteraard op blote voeten rennen (voor de echte die-hards) maar zover ben ik zelf nog niet maar er mag ook op een aantal minimalistische schoenen worden gelopen zonder demping, hoogteverschil tussen voor en achterzijde (zero drop) of ondersteuning/correctie van de voetafwikkeling zoals bv Fivefingers, Xeroshoes, Luna sandals maar bv ook mijn Inov-8 235 trail rocs en nog een lijstje met verschillende merken die worden toegestaan om opgenomen te worden in het barefoot klassement. Dat klassement daar doe ik het uiteraard niet voor al ben ik wel van plan om lekker door te lopen. Het gaat me puur om de beleving en ik vind het leuk om eens met andere barefoot/barefootstyle lopers te rennen zonder dat ik gezien wordt als één of andere freak of mafkees :-) Wat dat betreft zie ik het meer als een fun run :-) Ik loop nu al een tijdje barefoot style op diverse minimalistische schoenen maar lopen op fivefingers en bv xeroshoes (huaraches) of echt op de blote voeten is net weer even anders dan op minimalistische schoenen. Het loopt geweldig maar vergt wat meer van de voeten, je kuiten en achillespezen. Ik zit nog steeds in de opbouwfase en langzaam aan worden mijn voeten steeds sterker. Rustig rennen gaat heel erg goed maar na een rondje rennen aan een hogere pace ben ik toch wat stijver als normaal. Ook betreft de afstand zit ik nog in de opbouwfase, ik heb al eens 15 km gelopen op fivefingers en dat ging prima maar een halve marathon heb ik er bijvoorbeeld nog nooit op gelopen. Vandaar dat ik ook gekozen heb voor de 13 km tijdens het rondje Tilburg qua afstand meer dan ver genoeg zeker aan een wat hogere snelheid. Ik ga dus zo minimaal mogelijk proberen lopen want op mijn inov-8 235 trailrocs voel ik me zeker geen barefootrunner. Fivefingers of Xeroshoes dat is de vraag? daarover neem ik later een besluit omdat ik niet weet of ik al 13 km kan rennen aan een hogere snelheid op mijn slippers zonder gevolgen. We doen alles met het verstand tegenwoordig althans dat probeer ik toch :-) Een week later loop ik de Salomon Koning van Spanje Trail in Gulpen, een trail van 31.6 km en daar heb ik ook erg veel zin in. De keuze voor het schoeisel zal daar gaan tussen mijn Inov-8 235 trailroc of X-Talon 212 afhankelijk van de staat van het parcours (modder of niet) Gisteren overigens voor het eerst over het strand gelopen op mijn xeroshoes samen met Inge (zie foto) en dat was een meer dan geweldige ervaring. To be continued .............

Geen opmerkingen: