donderdag 28 juli 2011

Lapinarello Cycling marathon 2011

Inschrijving: Zaterdag 16 juli de startdocumenten afgehaald in Treviso samen met mijn schoonvader en onze aanhang. Geweldige sfeer bij het pleintje en nog nooit zoveel pinarello`s bij elkaar gezien, echt onvoorstelbaar. Je moest zelf je startnummer opzoeken op de lijsten die uithingen en daarna kon je de startdocumenten ophalen. Een tafeltje verder werd de bikechip verstrekt en bij een ander tafeltje moesten we nog om een daglicentie voor deelname aan de cyclo. Tot onze verbazing reden er al erg veel op het nieuwe 2012 model (Pinarello Dogma 2) nu nog niet eens te koop en in september gaan de nieuwe dogma`s pas in productie. Achteraf bleken dit testfietsen te zijn waar voornamelijk dealers/verdelers van pinarello op reden, zo ook de Nederlandse verdeler.

De start: Zondag 17 juli Omstreeks 10 over half 7 stonden we in het startvak vanuit een mooi steegje bij een pleintje (piazza dei Signori) in Treviso. We stonden wel behoorlijk ver achteraan in het vak. Wederom een geweldige sfeer in het prachtige steegje en schitterend weer op dit vroege tijdstip. Er stonden ook een aantal VIPS op de eerste rij waaronder Miguel Indurain, Marzio Bruseghin (movistar) en Filippo Pozazato. De Italianen zien er allemaal erg goed gesoigneerd uit maar ook onze beentjes stonden netjes in de olie en de linkerkuit was net als bij vrijwel iedereen voorzien van een tattoo (plakplaatje) dat verstrekt werd door de organisatie bij de inschrijving. Inge, de kinderen en mijn schoonmoeder waren ook aanwezig bij de start voor de foto`s/video en uiteraard om te supporteren. Om 10 over 7 kwam het startvak langzaam in beweging. Over de fijne kasseitjes richting het eerste matje voor de tijdmeting. Elkaar succes gewenst en begonnen aan de cyclo van zo`n 133 km. De eerste kilometers verliepen erg chaotisch. Bij elke verkeersdrempel werd er driftig geremd en hard geroepen door de Italianen. Na 12 km een hoop gekraak, geschreeuw en gekletter achter me. Een blik achterom en daar lag een hele stapel dogma 2`s op elkaar. Dat zal de crashtest geweest zijn neem ik aan. Geen zin om zelf ook tegen de grond gesmakt te worden dus aan een inhaalrace begonnen en mezelf van groep naar groep naar voren gereden. De supersnelle mannen waren helaas al lang niet meer in beeld dus aansluiten bij deze groep was niet meer haalbaar. Het naar voren rijden koste wel behoorlijk wat kracht maar ik had steeds een paar man mee die de sprong ook wilde wagen. De ene na de andere groep werd opgeslokt en eenmaal in de groep ging het weer te langzaam dus weer door naar de volgende. Uiteraard reden de groepen steeds sneller, het groepje waar ik in reed werd langzaam aan ook steeds groter. Steeds met de kop mee gedraaid en zelf een paar keer het gat dicht moeten rijden naar een volgende groep omdat we bleven hangen op 75 a 100 meter. Er stond een aardig tegen windje we reden 46 per uur en ik moest doortrekken tot 51 km/u om het gat echt te dichten, pfff. Gaten dicht rijden is mijn specialiteit dat is ook tijdens deze cyclo weer diverse malen gebleken. Wel kicken als je achter je kijkt en alles op een lint ziet zitten met de mondjes open.

Klimmen: Vier officiële klimmen (GPM`s) van respectievelijk 3, 4, 9 en 7 km daartussen nog een aantal onbenoemde klimmetjes. Het eerste klimmetje verliep niet echt soepel maar toch kon ik gedoseerd en massaal met de meute naar boven rijden. Iedere groep werd overigens begeleid door een motor dat was echt super geregeld. Je kon echt overal vol door koersen. Na de klim een vrij linke afdaling na een paar bochten lag er iemand vervelend bij in de berm de hulpdiensten waren gelukkig al ter plekke. Na de afdaling was het weer vol koersen. Tweede klim liep al een stuk beter en ik kon mezelf aardig naar voren rijden. Uiteindelijk kwam ik in een zeer sterke groep terecht met echte hardrijders op het vlakke en had ik mijn plaats eindelijk gevonden. Handhaven op het vlakke in de groep was geen enkel probleem ik voelde me beresterk en draaide netjes mee in de kop van de groep. De volgende opdracht was handhaven in de groep op de klimmetjes. Dat ging ook verbazingwekkend goed ondanks dat het wat steilere werk zoals gewoonlijk niet goed liep (ik zakte flink terug) maar er was geen reden tot paniek. Het waren mooie klimmen in een prachtige omgeving met herstel momenten (stukjes afdaling) om daarna weer verder te klimmen. Met name op de minder steile stukken liep het zeer goed. De mannen die me op de steile stukken voorbij reden fietste ik op mijn beurt weer probleemloos voorbij en op de voorlaatste klim van 9 km kwam ik met slechts vijf man boven en was de rest van de groep die bestond uit een man of 35 op een achterstand gereden. De groep kwam snel weer samen dus was het weer koersen geblazen. Onder de 40 werd er bijna niet gereden en regelmatig werd er gekoerst tussen de 45 en de 50 per uur op de vlakke stukken. Die Italianen rijden echt snoeihard !! Onderweg wel 2x kort moeten stoppen bij een bevoorrading voor water. De eerste bevoorrading had ik overgeslagen. De laatste bevoorrading bevond zich op de laatste klim (na 300 meter steil klimmen) de volledige klim was 7 km. Hier een cola gedronken, bidon gevuld en weer door. Vrijwel iedereen stopte hier even om bij te tanken dus kon ik lekker verder in deze mooie groep.

Finish: Het klimwerk zat er zo goed als op de laatste 24 km waren nagenoeg vlak. Tempo zakte wat in en de groep werd langzaam aan groter en groter. Met deze groep en met een snelheid tussen de 40 en 43 per uur ben ik naar de finish gereden. Veel moeite koste dit niet ik had me wat laten afzakken in de groep. De laatste kilometers heb ik mezelf weer helemaal naar voren gereden want eenmaal in Treviso werd het weer behoorlijk zenuwachtig. De laatste paar bochten en nog een kort sprintje ingezet richting de aankomstlijn (voor de winkel van Pinarello) aan de verkeerde zijde van de weg (niet gezien door Inge met de camera) Zeer voldaan over de finish gereden na 4 uur 5min en 23 seconden. Uiteindelijk op plaats 292 geëindigd (53ste in categorie, 29ste individuele rijders ) op slechts 32 minuten van de winnaar. Results Mediofondo Lapinarello website op naam. Gemiddelde op de garmin 32.7 km/u mijn beste prestatie ooit op een parcour met klimwerk, Garmin Details. Op zich jammer dat ik niet wat verder voorin kon starten maar mezelf toch behoorlijk verrast. Belangrijkste was genieten tijdens deze cyclo en dat heb ik echt met volle teugen gedaan. Weinig fietstraining en nagenoeg geen hoogtemeters (op de monte grappa na) dus toch een erg bevredigend resultaat en dat is erg goed voor de moraal. Mijn schoonvader heeft zichzelf ook ruimschoots overtroffen (gem ruim 27 km/u) zeer verdienstelijk gereden en geëindigd op plaats 1259 in een tijd van 5 uur en 12 minuten. Geweldig genoten van deze mooie cyclo, een prachtige belevenis, geweldige sfeer en meer dan perfect georganiseerd. Echt een aanrader voor alle cyclo liefhebbers !!!!!!!!!!!!!!! Picasa Webalbum voor diavoorstelling foto`s. Meer actiefoto`s van mezelf volgen nog (staan nog niet online)

Geen opmerkingen: