zondag 11 oktober 2009

VTT Sleidinge, 90.4 km, 3 uur 37 min, 25 km/u

Vandaag de echte "vuurdoop" op de MTB, iets voor half negen stond Michael voor de deur en gingen we met de fiets richting Sleidinge wat zo`n 16 kilometer is vanuit Sas van Gent. Iets te ver doorgereden waardoor we pas na 21 kilometer in sleidinge aankwamen om in te schrijven. De fiets afgegeven bij de bewaakte fietsstalling en naar binnen om in te schrijven. We kwamen bij de inschrijving nog een clublid tegen van TC sas (Anthony) ook uitgedost in de nieuwe clubkleding. Wij gingen voor het max aantal kilometers 55 in totaal. We gingen eraan beginnen en Michael hield het tempo vanaf de eerste meters gelijk erg hoog. We waren tenslotte al opgewarmd, het eerste stukje onverhard was gelijk een modderpoel en door de drukte in het begin was het file rijden en zelfs even stilstaan. Naast het pad lag een weiland met suikerbieten en Michael reed vol door het land dus ik er snel achteraan waardoor we iedereen voorbij waren. Al snel bleek dat we het tempo er echt goed in hadden zitten want we passeerden alleen maar deelnemers en zijn zelfs in heel de rit geen enkele keer voorbij gereden, ook Anthony kwamen we onderweg tegen. Af en toe pikte er een groepje aan maar als het door de bossen ging bleven we maar met twee man over. Er pikte ook nog een plaatselijke mtb-er aan die het parcour erg goed kende en steeds aanwijzingen gaf over het parcour. Was overigens niet nodig want het stond zeer goed uitgepijld. Op een bospad schudde Michael weer even flink aan de boom en zag ik een hartslag van 195 voorbij komen op de polar maar ik kon nog wel volgen want ik voelde me toen op zich nog prima. De plaatselijke biker hing hier aan een zijden draadje en had het zichtbaar lastig. Na het bospad stopte hij met fietsen en zei dat hij even moest wachten op een paar mensen (zal wel) zou ik ook zeggen zei ik tegen Michael. Niet veel later bij de eerste bevoorrading zagen we hem aankomen met al zijn vrienden (not dus) Michael kon het niet laten toen we weer vertrokken en zei tegen de beste man we wachten straks wel even hé !! Na de bevoorrading gelijk weer flink doorgereden en doorgegaan met mensen oprapen. Tempo verschil was enorm vooral op de onverharde paden.

Mooi parcour vrij veel singletracks, bospaden, grindpaden, gras en stukken weiland. Op de singletracks kwamen we steeds vast te zitten achter andere deelnemers voor mij op zich niet zo erg kon ik even bijkomen. Als we een gaatje zagen maakte we daar gelijk gebruik van en dat werd ons niet altijd in dank afgenomen. Ik gaf er één per ongeluk een schouderduwtje "hee jungne kunde gij precies nie even wachten misschien" en weg waren we weer. Het ging ook één keer fout op een singletrack toen we vast zaten achter een deelnemer. Sommige remmen plots erg hard als ze een plas zien vol modder en Michael viel hierdoor vol in de bramenstruiken. Terug op de fiets en weer verder. Op de onverharde paden heb ik steeds naar de gespierde kont en dijen van Michael gekeken op de weg gewoon naast elkaar gereden. Op de weg lekker rustig op adem komen zei Michael die geen teller op zijn fiets heeft. Mijn teller gaf echter steeds tussen de 31 en 33 per uur aan, ook in de bossen ging het regelmatig dik boven de 30. Tot de tweede bevoorrading ging het op zich allemaal erg goed en had ik ook nog geen last van de benen. Door het hoge tempo waren de korte stops voor mij wel erg aangenaam om weer even op adem te komen. Niet heel lang na de laatste bevoorrading zette Michael nog eens flink aan op een lang grindpad. Ik verloor een meter, twee meter en zag hem daarna van me wegrijden. Mijn benen liepen daar volledig vol en harder kon ik niet meer. Op de weg ook achter Michael gereden uit de wind omdat die op kop stond. De laatste kilometers was het een lang stuk ploeteren door een weiland met slik. Ook hier reed Michael weer van me weg, mijn beentjes waren zo goed als leeg dat was duidelijk. Ik zag Michael in de verte nog steeds alles en iedereen voorbij steken en zelfs ik ging hier nog mensen voorbij al duurde het bij mij wat langer. Laatste stuk op de weg terug gereden naar de finish. Ik zag op de polar nog een gemiddelde staan van 24.9 km/u en voor mijn veld debuut ben ik daar zelf erg tevreden over. Sturen ging echt erg goed als je ziet hoeveel stunters er tussen rijden dan ben ik op dat gebied al een heel eind. Michael is echt een krachtpatser op de MTB die was echt niet bij te houden in de laatste kilometers. Samen nog wat gedronken en ook nog op de fiets terug naar sas pfffff. Wel redelijk rustig naar huis gereden maar op de vrijstraat amper een kilometer van huis kreeg ik weer last van mijn benen. Was blij dat ik er was. Erg goed naar mijn zin gehad en Michael bedankt voor de gezelligheid en natuurlijk de fietsles. Na thuiskomst 90.4 kilometer op de teller en 25 gemiddeld. Ik heb voor met 2 bar en achter met 2.2 bar gereden en dat was echt een wereld van verschil. Erg veel grip nu zelfs in de modder en ook op de weg ging het vandaag veel beter. Ik was wel flink kapot toen ik thuis kwam !! maar voelde me na een heerlijke douche gelukkig weer een stuk beter.

2 opmerkingen:

Ton zei

Zoals je het beschrijft leek het wel een wedstrijd! Vergeet je niet van de natuur te genieten? Have fun!

groeten,
Ton

Angelo Roelandt zei

Hoi Ton,

Ik heb zeker genoten van de natuur. Ik zie veel meer dan op de racefiets. Voor mij voelde het vooral in de eerste kilometers inderdaad aan als een wedstrijd omdat ik vol aan de bak moest om Michael bij te benen. Vooral de singletracks vind ik echt erg gaaf door de bossen. Echt leuk MTB-en maar wel een stuk intensiever dan op de racefiets. Wel goed voor de kracht in de benen.

Groeten,

Angelo.