zondag 31 juli 2011

Duurloop 20 km

Laatste rustige duurloop van 16 km in Italië gelopen op vakantie. Bedoeling was om de afstand weer iets te vergroten en dat is gelukt met groots gemak. Vertrokken als een soort zelfmoord terrorist met buikgordel en 3 drinkbusjes + 2 gelletjes. Vanaf km 1 liep het als een zonnetje. In Italië heb ik geleerd om nog 1 km/u trager te lopen dan ik gewend was. Moest ook wel daar vanwege de warmte anders was de hartslag niet onder controle te krijgen :-) Even wennen in het begin maar ik ben blij dat ik dit heb doorgezet want het voelde behoorlijk onnatuurlijk aan in het begin. Prachtig rondje door de polders gelopen, die weggetjes kan ik intussen wel dromen. Kom op jongen riep de boer de me de voorgaande jaren zowat dagelijks met de fiets mijn rondjes zag draaien voorbij zijn boerderij. Intussen kent hij me goed en roept hij altijd wel wat als ik voorbij kom wel knap dat hij me al lopend ook gelijk herkende. Snel weer in gedachten verzonken "wat gaat het lekker zeg vandaag" en het is ook nog eens prachtig weer om te lopen. Hey Angelo !! weer een bekende die me voorbij kwam fietsen. Intussen zo`n 8 km gelopen en nog steeds kiplekker en super relaxed. On the fly de route bepaald ik dacht op zo`n 18 km uit te komen maar het werden er 20. Goed gedronken onderweg en 1 gelletje gebruikt na een km of 12.

De uithouding is erg goed op het moment ik had het ook al gemerkt op de klimmetjes tijdens het ritje door de vlaamse ardennen afgelopen vrijdag op de racefiets. De verleiding was groot om er vandaag nog 1.1 km aan vast te plakken want 21.1 km is tenslotte wel even mooi een halve marathon. De verleiding toch kunnen weerstaan het rondje zat erop en ik moest ook nog uitwandelen. Overigens een vreemde gewaarwording als je na 20 km hardlopen plots stopt en gaat wandelen. Je wandelt in het begin net of je je broek hebt volgescheten :-) De laatste 2 kilometer wel erg veel last van zere voeten voor de rest geen centje pijn. Ik heb altijd al van die tere/pijnlijke voetjes gehad dat zal het grootste probleem zijn tijdens de marathon vrees ik. Maar goed een perfect begin vandaag betreft het trainingstraject voor de marathon. Tijdens deze 20 km geen moment slecht gevoeld. Afstand was vandaag echt een eitje aan dit tempo. 20 km, 1:48:27, 11.1 km/u, 5:25 min/km, HF 161 Garmin Details Na thuiskomst 2 pannenkoeken gegeten en een massage ondergaan in de whirlpool. Bovenbenen verzorgd met een ijskoude douche en daarna de compressiekousjes aan en relaxen !! Morgen weer aan de slag op het werk. De komende tijd alleen maar middag diensten.

Ik heb me gisteren overigens ingeschreven voor de Zevenheuvelenloop in Nijmegen (20-11-11) 15 km over glooiende wegen en volgens velen een schitterend en snel parcour. Vanaf nu ga ik me dus voornamelijk bezig houden met hardlopen. Fietsen blijf ik uiteraard ook doen maar dan iets meer in dienst van het lopen. Combinatie fietsen/lopen bevalt mij in ieder geval erg goed. Nadelen heb ik nog niet ondervonden lijkt er zelfs sterk op dat ik door het lopen zelfs beter ben gaan fietsen.

1 opmerking:

van den Abeele zei

Om je voetspieren te trainen is het aan te raden om veel op blote voeten rond te lopen (thuis) en bijvoorbeeld een paar Nike Free's te kopen voor de afwisseling tijdens je trainingen of dagelijks gebruik.