maandag 8 oktober 2012

Kustmarathon 2012

De mooiste en zwaarste marathon van Nederland langs de Zeeuwse kust zo staat de kustmarathon te boek. Door bos en duin, over dijk en duin. Lopen in een schitterend decor en zo is dat !!

De start:
Niet wetende wat me allemaal te wachten stond tijdens mijn tweede officiële marathon voegde ik me in het tweede startvak met een bordje (3:15-4:00) In de vroege ochtend waren de mtb-ers overgoten door hemelwater maar omstreeks 11 uur stopte het met regenen en later op de dag zou de zon zich zelfs veelvuldig laten zien. Goede omstandigheden, veel publiek, een ontspannen en gemoedelijke sfeer onder de lopers en na exact twaalf klokslagen werden we weggeschoten door Sebastian Schletterer die zelf niet kon deelnemen vanwege een vervelende blessure. Geen eindtijd als doelstelling en dat is een prettig gevoel en zoals voorgenomen rustig van start gegaan. Gewoon lekker lopen en genieten dat was mijn doel voor deze dag. Mezelf niet laten verleiden door snelle starters die links en rechts voorbij kwamen gelopen dat was overwinning nummer 1. De eerste kilometers vlogen voorbij stukje bos en de duinen in en richting de Oosterscheldekering. Een laag hangende helikopter zorgde voor een mooi schouwspel, net echt !! het lijkt de tour wel. Tempo 12 a 12.5 km/u zonder enige moeite dat gaat goed zo. Mooi hoor over de Oosterscheldekering lopen en voor ik het wist passeerde ik het 10 km punt na 48:49.

Veerse Gatdam:
Intussen in een mooi klein groepje beland met oa Andres de Witte uit Terneuzen. Aangemoedigd door mijn gezin vlak voor we het lange stuk strand opliepen.  Mijn trouwe supporters hebben de krant zelfs gehaald (PZC) Een flink stuk mul zand daarna was het strand beter te belopen. op het strand in hetzelfde kleine groepje gelopen op een behoudend tempo wat erg goed was vol te houden. Het halve marathon punt voorbij in 1:43 en ik voelde me nog steeds topfit dat was overwinning nummer 2. Na het strand het groepje ongemerkt kwijtgeraakt maar aan dezelfde intensiteit blijven lopen. Nu gaat het zwaardere gedeelte van het parcours pas echt beginnen dus rustig blijven lopen was het devies. De trap rond het 30 kilometer punt nog lichtvoetig op kunnen rennen en geen vuiltje aan de lucht. Aangemoedigd door mijn vader/moeder en Didier in Domburg dat doet een mens goed. Doorkomst op kilometer 36 liep ook nog als een zonnetje en ik liep regelmatig lopers voorbij. Ik kwam ook steeds meer wandelende lopers tegen. Ik hoorde mijn naam uit de speakers knallen het zag er nog goed uit volgens de beste man "nog soepel lopend" en zo voelde dat ook. Tempo op de verharde stukken lag gewoon weer iets boven de 12 per uur en ik voelde me nog steeds prima. Overwinning nummer 3

Finish:
De flinke trap maar wandelend genomen. Na 38 km kreeg ik echter last van kramp in de bovenbenen en de hamstrings begonnen ook wat samen te trekken. Parcours was hier ook zeer lastig steeds op en af over de dijk dus die kramp kon in er nu even niet bijhebben. Conditioneel nog steeds prima in orde dus dit was erg jammer. Na sommige klimmetjes zelfs genoodzaakt om even een kort stukje te wandelen omdat ik bang was dat de kramp er tot achter mijn oren in zou schieten en dat zou toch zuur zijn met nog slechts 4 kilometer te gaan. Het kleine groepje waar ik een groot gedeelte mee had samen gelopen kwam weer voorbij. Nog een trap over voor het laatste stukje strand en deze samen op en afgelopen met Andres en even kort gebabbeld op het strand. Nog een keer ploeteren door mul zand onder het genot van doedelzak muziek. De laatste aanmoedigingen van al mijn supporters (allemaal super bedankt) en een heel enthousiast publiek tijdens de laatste meters richting de finish. Nog een laatste tempo versnelling en zeer voldaan over de finish in 3 uur en 36 minuten. Overwinning nummer 4 voor mezelf. Later bleek dit goed voor plaats 181 in de uitslag van de 1405 deelnemers die de finish hebben gehaald.

In Rotterdam (april 2012) kwam ik meer dood dan levend over de finish maar nu voelde ik me nog verrassend goed. Overal gedoseerd gelopen zoals voorgenomen en ik heb genoten dus mijn kustmarathon debuut is zeer geslaagd te noemen. De kustmarathon is in één woord een "SCHITTERENDE" marathon daar mogen we als Zeeuwen met recht trots op zijn. Petje af voor de organisatie !!

Oosterscheldekering - Neeltje Jans









Domburg na ruim 30 km kon er nog steeds gelachen worden










Westkapelle

   








Zoutelande laatste meters toch nog ff de tijd op de Garmin checken










Geen opmerkingen: