zaterdag 22 juni 2013

Best of both worlds

Ik zal niet onder stoelen of banken steken dat ik barefoot lopen geweldig vind en dat ik het leuk vind om deze manier van lopen uit te dragen naar de buitenwereld maar dat betekent zeker niet dat ik tegen het lopen op schoenen ben. Er zijn die-hard blote voeten lopers die helemaal niets meer willen horen over het lopen op schoenen maar dat is natuurlijk onzin. Beide vormen van lopen hebben voor en nadelen. Nu ik al een heel eind ben in dit proces wordt alles steeds duidelijker en heb ik zelf ondervonden wat nu de voor en nadelen zijn. Het blote voeten of minimalistische lopen heeft voor mij persoonlijk erg veel voordelen ik ben op deze manier eindelijk verlost van mijn hardnekkige loopblessures uit het verleden en deze manier van lopen is het meest bevrijdend en heeft een heel hoog FUN gehalte. De beleving is totaal anders dan het lopen met schoenen, de oermens in mij komt naar boven en verder voel ik me veel meer verbonden met de natuur. Het lopen zelf: De belasting op mijn gewrichten (knieën/heupen) is voelbaar lager dan op schoenen. Aan de andere kant worden je voeten veel zwaarder belast als je zonder schoenen loopt. In mijn beleving gebruik je toch meer spiergroepen op blote voeten en is de belasting op kuiten en achillespezen hoger. De intensiteit (hartslag) op blote voeten is hoger al wordt er beweerd dat het juist minder energie kost. Kan ook komen omdat ik nog maar een beginnende barefooter ben maar vooralsnog is het in de praktijk een ander verhaal bij mij. Als ik 10 per uur loop op mijn blote voeten loop ik met dezelfde intensiteit zo'n 11 km/u op mijn Nike Free's dat heb ik diverse keren uitgetest zo ook vandaag weer. Wat snelheid betreft zal ik voorlopig dus sneller kunnen lopen op schoenen zeker betreft lange afstanden. De combinatie van beide vormen van lopen is daarom ook ideaal voor mij. Iedere loper met passie voor de loopsport zou ik willen aanraden om het beste van deze twee werelden te combineren het is de investering meer dan waard en het plezier is des te groter. Uiteindelijk wordt je een sterkere en vooral een betere loper want het komt vooral je looptechniek ten goede. Door de enorme feedback die krijgt op je blote voeten ga je ook op schoenen veel beter en makkelijker lopen. Doe er je voordeel mee #feeltheworld 

Geen opmerkingen: