zondag 9 juni 2013

Feedback op blote voeten

Na vandaag weet ik het zeker: het geheim van blootvoets of zeer minimalistisch lopen zit hem puur in de feedback die je krijgt van je voetjes. Voor het eerst liep ik op huaraches in het kloosterbos over de singletracks met diverse soorten ondergrond en wat heuveltjes. Op huaraches voor het gemak slippers genoemd een totaal andere ervaring dan ik gewend was. Alles viel letterlijk op zijn plaats daar in het Kloosterbos echt een geweldig gevoel om zo door de natuur te springen en te rennen. Ik ben er van overtuigd dat deze manier van rennen juist bij het rennen over trails zeer effectief en gezond is. Niets corrigeert zo goed als het menselijk lichaam daar kan geen schoen tegenop sterker nog schoenen werken alleen maar tegen vooral op onverhard terrein omdat je gewoonweg te weinig voelt.  zelfs op minimalistische schoenen krijg je niet voldoende feedback dat kan ik nu na eigen ervaring en met enthousiasme melden want op de blote voeten na kreeg ik nooit zoveel feedback van de voetjes als vandaag op mijn slippers. Op de automatische piloot werd er gecorrigeerd als nooit tevoren en ik voelde me echt een soort van super oermens ik ben zelfs over obstakels gesprongen als nooit tevoren zelfs de hertjes in het bos konden hun ongeloof en jaloezie niet onderdrukken :-) zo lichtvoetig liep ik vandaag over de single tracks. Nu begrijp ik nog beter waarom de tarahumara indianen in staat zijn om honderden kilometers achter elkaar te rennen op huaraches. Het onderbeen is een waanzinnig goede schokbreker en daar moet je dan ook dankbaar gebruik van maken. Ik begin bijna medelijden te krijgen met de vele lopers op conventionele schoenen al is het alleen al betreft de feedback die je mist tov blote voeten lopen. De meeste feedback krijg je uiteraard als je volledig blootvoets loopt. Mijn beleving op blote voeten of op slippers is ook totaal anders dan voorheen op schoenen. Ik loop veel bewuster, voel me meer één met de natuur en heb minder oog voor mijn stopwatch. Je bent erg bezig met het lezen van het terrein al gaat dit ook op de automatische piloot. Vooral op blote voeten maar ook op slippers moet je gewoon erg goed kijken waar je loopt. Naast het voorkomen dat je ergens intrapt heeft het voortdurende scannen van het terrein ook andere voordelen betreft de impact op je lichaam. Ik ben zelf al een heel eind wat barefoot/barefootstyle running betreft. Mijn spieren en pezen zijn er helemaal klaar voor alleen wat de voeten betreft zit ik nog steeds in een opbouwfase. Ik voel me verder sterker dan ooit en dat is ook goed te zien aan de beenspieren. Tijdens mijn fanatieke fietsperiode had ik ook best een aardig stel gespierde benen maar nu zijn er ontelbaar veel spieren bijgekomen die ik nooit eerder heb gezien. Ook mijn voeten zijn zichtbaar getransformeerd vooral wat de spieren betreft. Sterkere voeten betekent een wat hogere voetboog waardoor je voeten dus wat kleiner worden. Mijn voeten zijn intussen iets meer dan een centimeter korter dus anderhalve tot soms 2 schoenmaten kleiner dan voorheen. Nog steeds loop ik blessurevrij en dat met zo'n blessure gevoelig loopverleden. Niet moeilijk dat het lopen op deze manier een soort van geloofsovertuiging is geworden voor mezelf ongeacht wat anderen daar van denken (ik weet wel beter) Minimalistisch of barefoot lopen doe je overigens niet zomaar. Je moet dit met veel toewijding en geduld aanpakken. Ambities betreft looptijden moet je even vergeten (in de koelkast zetten) ook het barefoot lopen gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Het is een leerproces dat jezelf moet ondergaan en als je goed luistert naar je lichaam dan komt het helemaal goed. De kuiten en Achilles pezen hebben nu eenmaal tijd nodig om te wennen aan deze nieuwe/oude manier van lopen. Bij de ene persoon duurt dit proces een aantal maanden en bij een ander misschien wel 1 a 2 jaar. Ook ik voel wel eens pijntjes vooral mijn voeten hebben regelmatig wel wat te lijden in dit proces maar uiteindelijk ga je daar de vruchten van plukken en loop je als nooit tevoren. In principe is het allemaal vrij logisch en niet zo moeilijk vooral omdat je zoveel feedback krijgt van de voeten. Je kunt zo ver lopen als je voeten je kunnen brengen. Als het pijn gaat doen moet je gewoon stoppen. Je zal zien dat je steeds verder en langer kunt lopen op blote voeten en als je goed opbouwt doet het juist helemaal geen pijn. Ik heb intussen al op heel wat schoenen gelopen en met volle overtuiging kan ik zeggen dat het blootvoets lopen het beste is wat me is overkomen op loopgebied. Niets loopt zo lekker als op de blote voeten. De vele verschillende soorten ondergrond "voelen" is echt geweldig en daarbij werkt het enorm bevrijdend. Ik denk nog tot 2014 nodig te hebben om de barefootrunner te worden die ik wil zijn en daarna wil ik mijn opgedane kennis graag met enthousiasme overdragen op andere geïnteresseerden door het geven van barefoot clinics. Ook voor die-hard schoenen lopers is het goed om af en toe eens stukjes blootvoets te lopen. Het komt je techniek ten goede (feedback) en ik heb gemerkt dat een cooling down op blote voeten het beste herstelloopje is wat je kan bedenken. Ik heb zelf ook veel minder last van spierpijn (bijna nooit eigenlijk) ook niet na snellere runs aan 15 per uur en dat is erg fijn. Ik ben er tot nu toe in ieder geval een completere en bewustere loper van geworden en loop met heel veel meer plezier dan voorheen. Barefoot running is a state of mind daar sluit ik vandaag mee af #feeltheworld

Geen opmerkingen: