donderdag 20 juni 2013

My big fat Greek "Feet"

My Big Fat Greek ....... Vreemde voeten heb ik althans dat dacht ik altijd en nu blijkt dat ik Griekse voeten heb. Een Griekse voet is een voet waarbij de tweede teen langer is dan de grote teen. Dit in contrast met een zogenaamde Egyptische voet waarbij de grote teen het langst is. De benaming zou komen van een slag in de Griekse oudheid. Bij de slachtoffers kon aan de hand van hun voetvorm worden vastgesteld of het een Egyptenaar of een Griek betrof. Ongeveer 60 procent van de mensen heeft een Egyptische voet, bij 30 procent zijn de grote teen min of meer even lang (vierkante voet), en slechts 10 procent heeft een Griekse voet. Een Griekse voet werd als schoonheidsideaal gezien in de Griekse beeldhouwkunst. Dit werd overgnomen door de Romeinen en bleef zo tot in de renaissance en later. zo heeft bijvoorbeeld het Vrijheidsbeeld in New York een Griekse voet. Goed om te horen dat mijn roots in Griekenland liggen :-) Ik hou ook erg van de warmte op de één of andere manier vind ik het heerlijk om te rennen door de hitte dus dat zal dan de Griek in mij zijn (haha) Pheidippides, een Griekse koerier liep in 490 BC (voor Christus) van Athene naar Sparta om hulp te vragen betreft de eerste Perzische oorlog. In 1982 werd de Spartathlon (246 km hardlopen) voor het eerst gehouden om zo in de voetsporen van Pheidippides te treden. Vorig jaar heb ik deze race op de voet gevolgd door de deelname van Leonie van den Haak die glansrijk tweede werd bij de vrouwen en 8ste in het algemene klassement van deze onvoorstelbare zware ultraloop. Erg fascinerend en vorig jaar toen ik me wilde richten op het ultralopen had ik echt de gedachte om dit ooit eens te gaan doen in mijn leven. Vooralsnog heb ik mijn ultraloop ambities in de ijskast gezet en dat blijft nog wel een tijdje zo. Het gaat lekker zoals het nu gaat en misschien dat ik later als ik groot ben nog wat bijzondere dingen ga ondernemen op loopgebied. Op het moment ben ik helemaal in de ban van het blootvoets (barefoot) lopen. Vandaag heb ik voor het eerst 9 kilometer gelopen op mijn blote voeten en dat ging werkelijk fantastisch. Eergisteren heb ik echter een kleine blaar opgelopen op mijn Nike Free's en gisteren ben ik in een put gestapt met mijn Inov-8 (en gevallen) tijdens het eerste stukje trailen in Westdorpe. Vanmorgen had ik last van een stijve achillespees (links) door dit voorval dus voorzichtig en rustig aan 10 per uur gelopen op de blote voeten. De stijfheid leek al snel te verdwijnen onderweg maar tegen het einde schoot het er weer in dus even oppassen. Wat een toestand op schoenen lopen :-) Verder overigens met een super goed gevoel gelopen in de brandende zon. Blijer kun je mij niet maken !! rennen op de blote voeten door de hitte wat een FEEST !!