vrijdag 14 juni 2013

Payday !!

Ik was eigenlijk van plan om me vanavond te melden aan de start bij de reham run in zaamslag voor de korte afstand (3.5 km) maar heb andere plannen met het gezin vanavond. Ik heb tot nu toe nog weinig wedstrijden onder de noemer trimloopjes gelopen omdat ik wilde wachten tot ik er echt klaar voor was. Ruim twee jaar geleden begon ik volledig opnieuw met hardlopen "start from scratch" en door veel geduld en het gebruiken van mijn verstand ben ik nu wel klaar om af en toe eens een snelle wedstrijd te lopen. Twee jaar geleden liep ik eens een wedstrijd in Terneuzen (5 km) wel gelijk aan 15 per uur maar had daar toen twee weken last van :-) Vanmiddag dus een kort rondje gelopen van 5 km waarvan 3.5 km aan wedstrijdtempo. Erg korte afstand tov van mijn eerdere ultraloop ambities maar het ligt me wel veel beter. Mijn lichaam is duidelijk geschikter om kort en snel te lopen de eerste kilometer ging ongemerkt aan 17.4 km/u op de fivefingers daarna het tempo wat gedrukt naar de 16 per uur want mijn doel was namelijk 3.5 km rennen aan 16 per uur want ook dit doe ik tegenwoordig met mijn verstand. Dit tempo was goed vol te houden en het goede nieuws is dat er nog steeds meer in het vat zit. Tijdens een wedstrijd heb je uiteraard extra motivatie en daarbij loopt het nog wat makkelijker met wat medestrijders. De verleiding om er 5 kilometer van te maken kwam heel even in me op maar na 3.5 kilometer netjes gestopt en afgeklokt in 12 minuten en 48 seconden wat neerkomt op 16.5 km/u. doel dus ruimschoots gehaald en makkelijker dan verwacht dus helemaal Happy na deze constatering.Ik begin er zelfs in te geloven dat ik in de buurt kan komen van mijn oude looptijden op de 5 en 10 kilometer en dat is iets wat ik nooit had durven dromen. Niet dat ik me daar nu zo mee bezig ga houden want het komt gewoon aanwaaien na veel geduld en toewijding betreft barefoot / barefootstyle running ben ik een veel sterkere en completere loper geworden. Echt een enorm feest want ook na deze snelle run helemaal nergens last van zelfs geen spiertje die pijn doet of stijf aanvoelt. Laatste 2 kilometer off the record op de blote voeten uitgelopen en ik schreef al eerder dit zijn de beste herstel loopjes die je kunt bedenken op de blote voetjes. Echt zo blij dat het boek Born To run destijds op mijn pad is gekomen anders had ik het lopen al weer lang opgegeven door steeds terugkerende blessures. Sinds de dag dat ik besloot om het anders te gaan doen loop ik blessurevrij en onafgebroken op ziekte na. Lange afstanden lopen blijft me wel fascineren en dat zal ik ook nog regelmatig gaan doen. Blijft ook heerlijk die lange runs aan een lager tempo, ook trailrunning wat er tot nu toe nog steeds niet echt van gekomen is blijft me bezig houden. Niets zo mooi als lekker door de natuur rennen. In September in ieder geval naar Maastricht voor de Pietersbergloop en misschien in de vakantie naar de ardennen om eens lekker te trailen. Verder blijf ik me uiteraard bezig houden met het echte barefoot lopen. Blootvoets loop ik nog steeds vrij korte afstanden (tot 5 km) omdat ik dit ook langzaam wil en moet opbouwen. Het is echt geweldig om te doen. Ook vandaag na mijn korte snelle run verscheen er gelijk een big smile op mijn gezicht toen ik verder liep met de fivefingers in mijn handen. Het gaat dus geweldig goed en ik heb werkelijk nog nooit met zoveel plezier gelopen. Morgen misschien een strandrun op slippers of door het bos en zondag ook weer lekker rennen.

Geen opmerkingen: