zaterdag 6 juni 2009

Klimtraining Oudenaarde, 84.3 km, 2 uur 59 min, 28.2 km/u


Gisterenavond wat hoofdpijn, zweetaanvallen en lichtjes snotterend. Ik hoop niet dat dit een teken is dat ik ziek wordt want met de 250 km Limburg Mooiste in het vooruitzicht kan ik dit niet echt gebruiken. Vanmorgen voelde ik me eigenlijk niet eens zo slecht dus voorlopig nog geen reden tot paniek. Ik had afgesproken om met mijn overbuurman Wout naar Oudenaarde af te reizen om daar een klimtraining af te werken. Rond 10:00 zijn we vertrokken en uiteindelijk zaten we na alles gereed te maken om iets voor 11:00 op de fiets. Wout was uitgedost in een prachtig outfitje van Rock Racing wat geweldig matched met zijn specialized Roubaix.

De eerste klim achterberg begint al na amper een kilometer fietsen dus kunnen we gelijk aan de bak. Lastig is de klim niet maar zo snel is altijd even schrikken. De klimmetjes volgen elkaar nu in een snel tempo op kapelleberg, varentberg, ter stene, foreest, steenberg en daarna de berendries. Dat ik vandaag niet topfit ben blijkt al snel want op de varentberg schiet de hartslag wel heel erg snel in de rode cijfers terwijl ik in hetzelfde tempo fiets als anders. Voor Wout ligt het klimtempo iets te hoog maar lang wachten moet ik zeker niet als ik boven kom op de klimmetjes. Ook op de klimmetjes na de varent zoekt de hartslag vrij snel de rode zones op maar ik fiets dan ook redelijk door, zelfs even aan 198 slagen gereden. Op de berendries rustig begonnen samen met Wout en tegen het einde de snelheid wat opgeschroefd.

Wout begint er ook goed in te komen en op de klim die volgt na de berendries rijdt hij (na het passeren van een groep die zo te zien aan de pijlen deelnamen aan een toertocht) in een lekker tempo naar boven. Er volgen nog wat klimmetjes waar ik de naam nog steeds niet van weet en sommige waren best pittige kuitenbijtertjes. De benen voelde overigens weer prima aan vandaag waardoor ik zelfs nog kon opschakelen op wat lastige laatste stukken van bepaalde klimmetjes. Na Ten Bosse de gele pijlen op de weg gevolgd om zo weer richting La Houppe d`Hoppe in Flobecq te rijden. De gele pijlen waren we plots kwijt maar ik herkende het gedeelte wel dus toch op de goede weg beland naar Flobecq. Ook Wout was onder de indruk van het prachtige gedeelte in Flobecg. Eenmaal aangekomen dalen we La Houppe d`Hoppe eerst af om hem daarna op te klimmen. Eerste gedeelte met Wout naar boven gereden daarna wat tandjes bijgeschakeld en even flink doorgereden tot boven. Het blijft een lekker lopende en prachtig mooie klim die ik zeker nog heel wat keren ga opzoeken. Ideaal om specifiek te trainen op klimwerk.

Na het bereiken van de top via de grote weg terug gereden naar Oudenaarde. Af en toe nog wat klimwerk en weer een stevige wind tegen zoals altijd op dit stuk. Redelijk doorgereden op het laatste stuk en na iets meer dan 84 kilometer staan we terug op de parking. Mooi rondje, 28.2 km/u gemiddeld en exact 1000 hoogtemeters op de teller. Wout gaf aan dat er toch sprake was van een niveau verschil en met de marmotte in het vooruitzicht is dit natuurlijk geen overbodige luxe. Daar heb ik keihard voor getraind (zelfs een tijdje TE HARD!!) De basis is inderdaad erg goed op het moment en vooral het klimwerk tot zo`n 10 procent loopt erg soepel. Wout is overigens zo sterk als een beer en heeft erg veel aanleg in mijn ogen. Souplesse training doet wonderen, geloof me. Bedankt voor de mooie en leuke rit Wout.

Geen opmerkingen: