woensdag 15 april 2009

Duurtraining D2, 58.3 km, 1 uur en 49 min, 32.1 km/u


Erg lang geleden dat ik zo makkelijk en zo lekker rond gereden heb. De volledige rust van de afgelopen twee weken zijn absoluut de beste trainingen geweest die ik de laatste maanden heb afgewerkt. Zo zie je maar wat rust met een mens en een lichaam kan doen. Het weer was ongekend mooi vandaag echt zomerse temperaturen. Fred tegemoet gereden richting de brug van Sluiskil en via Philipinne richting Watervliet gereden. Ik wilde vandaag even kijken waar ik stond omdat ik nog niet zeker ben of ik aankomend weekend ga starten voor de 200 kilometer van de Amstel Gold Race, vandaar een ritje in D2 gereden omdat dit de zone is waar ik voornamelijk in fiets tijdens een toertocht. Lekker tempo kunnen rijden en de hartslag mooi in D2 kunnen houden (voornamelijk midden D2) Fred kruipt in mijn wiel op het lange stuk van ijzendijke naar terneuzen tegen de wind in om de hartslag wat onder controle te krijgen en vraagt een paar keer of hij over moet nemen. 'Is niet nodig` het gaat vandaag echt bijna vanzelf en dat is wel heel erg lang geleden, ook de hartslag kan ik sinds lange tijd weer goed onder controle houden. Bij de brug van Sluiskil gaan we weer elk ons eigen weg en fiets ik verder richting Sas. Nog even een stukje laag in D3 gereden en de hartslag nog even tegen het omslagpunt laten stijgen maar ook dit voelt gewoon goed aan. Gemiddelde van 32.1 km/u gereden met speels gemak en superbenen. Ik zou bijna een vreugdedansje willen doen maar ik hou mijn enthiousiasma beter nog even onder controle. Ik ben nog niet vergeten hoe ik er een week geleden voor stond of eerder gezegd lag.

Het trainen pak ik vanaf nu ook heel anders aan dan voorheen. De vaste schema`s zijn de prullenbak ingegaan en de tijdsduur wordt gehalveerd. Ik zal vanaf nu drie trainingen per week afwerken waarvan 1 lange rit in het weekend. De diverse trainingsvormen (souplesse, kracht, D1, D2, blokken D3, sprintjes) ga ik nog wel toepassen maar doe dit enkel op gevoel. Plannen gebeurd vanaf nu dus "on the fly" ik zie dus tijdens de training wel wat ik ga doen aan de hand van mijn gevoel. Ik ben altijd erg voor schema`s geweest maar omdat ik deze dwangmatig ging afwerken en niet naar mijn lichaam luisterde werd ik steeds slechter en slechter. Ik werkte dus een zware specifieke krachttraining af terwijl ik me niet goed voelde, maar deed dit omdat het schema dit nu eenmaal aangaf. Vandaar dus de prullenbak in met de schema`s en terug naar het gevoel "het oude wielrennen" zou Maarten Ducrot zeggen. Wat kortere intensievere trainingen dus en ik ga proberen wat meer met de toerclub mee te rijden omdat dit nu eenmaal een stuk gezelliger is dan steeds alleen stompen in de wind. Het plezier staat dus weer voorop en zo zou het natuurlijk altijd moeten zijn. Van de week doe ik verder niets meer wat trainen betreft, lekker uitrusten dus. Vrijdag naar Camping schoonbron in Zuid Limburg voor een weekendje Amstel Gold Race met het gezin en mijn schoonouders. Of ik daar zelf ga starten dat laat ik volledig over aan het gevoel en ook een beetje aan het weer als ik eerlijk ben. Ik heb vorig jaar 200 kilometer in de regen gereden tijdens Limburgs Mooiste en dat was op den duur gewoon niet leuk meer. Deze dag sluit ik dus met een postief gevoel af maar ik juich zeker nog niet te vroeg.

Geen opmerkingen: