zondag 31 mei 2009

Bilzen Classic, 179.1 km, 6 uur 37 min, 27.1 km/u

Gisteren de Bilzen Classic gereden samen met mijn schoonvader. Om half zeven vertrokken en rond 8 uur aangekomen in Bilzen waar het al bijzonder druk was. Medeblogger Ton weer gespot op de fiets richting de start maar wij zaten nog in de auto richting de parking. Het inschrijven ging ondanks de drukte erg snel en rond 8:40 gingen we van start. De eerste 60 kilometer verliepen voornamelijk glooiend en de klimmetjes heb ik allemaal op het buitenblad gereden om de benen wat op spanning te krijgen. Zoals aangekondigd heb ik het erg rustig aangedaan en genoten van het prachtige weer en de omgeving. Op de eerste bevoorrading was het erg druk en werd het aanschuiven in een lange rij.

Na 60 kilometer was het tijd voor het wat mooiere klimwerk en werden de heuveltjes wat zwaarder dan in het begin. Op de klimmetjes die wat steiler waren afgewisseld tussen staand en zittend klimmen omdat ik hier wat meer op wil trainen en het staan ging echt verassend goed en makkelijk. Boven op de klimmetjes netjes gewacht op mijn schoonvader. Het gedeelte rond de maas was erg mooi en onderweg nog een aantal keren een bekende van het fietsforum tegen gekomen (Bottecchia) die ook lekker aan het toeren was. Ben Ahin was een mooie klim daarna volgden er nog wat mooie lopers waaronder cote de facaueval en de Yrneé die ik nog kende van vorig jaar. Op deze klimmen nog wat extra gas gegeven op het buitenblad en dat leverde flink wat verbaasde blikken op na het passeren van grote groepen en eenlingen. De benen waren dan ook echt super vandaag en het snelheidsverschil was soms wel erg groot ten opzichte van de anderen. Goed voor de moraal en dat maakt het allemaal nog een stuk leuker.

Met mijn schoonvader ging het ook erg goed vandaag op de klimmetjes en na het bedwingen van de Cote de la Kérite wat het steilste klimmetje was hadden we het zwaarste achter de rug wat het klimmen betreft. Op de laatste bevoorrading ook nog wat bekenden gezien die actief zijn op het forum en daarna het toetje en tevens de laatste klim bedwongen cote les Cahotte met een aantal mooie haarpeldbochten en een prachtig uitzicht. Mijn schoonvader merkte boven pas dat hij de klim op het buitenblad had gereden dus met de beentjes zit het wel goed. De laatste 40 kilometer ging het weer glooiend verder en werd vooral gekenmerkt door de stevige tegenwind. Die wind ben ik wel gewend en de benen draaiden dan ook nog steeds moeiteloos rond. Heel dit stuk samen met mijn schoonvader gereden en niet meer in groepjes terecht gekomen. We passeren het bordje nog 10 km het blijft maar op en af glooien maar toch is daar dan de finish in zicht. 179.1 km op de teller en 1780 hoogtemeters. Erg lekker gefietst en mijn schoonvader heeft zijn eerste tocht boven de 150 km erg goed volbracht. Mooie tocht, goed uitgepijld en lekkere wafels (haha)

Na het uitlezen van de polar wordt mijn goede gevoel betreft de conditie en de benen bevestigd. 2 uur en 15 minuten in herstelzone gereden, 2 uur en 41 minuten D1, 1 uur en 5 min D2, 20 minuten D3 en 5 min in het rood gereden. Gemiddelde hartslag van 146 is voor mij erg laag. Gemiddelde snelheid ligt hierdoor uiteraard wel een stuk lager maar 27.1 km/u op het gemakje stemt me zeer tevreden. Kortom een erg geslaagde dag.

Martin zei

Mooi verslag. Je conditie is echt TOP Angelo. 't Was een leuke tocht. Een toevallige ontmoeting met jou had er bijna ingezeten. Ik was er iets eerder (rond 07.45 uur). Omdat ik ook een gemiddelde van rond de 27 reed ben ik jullie blijkbaar net voorgebleven. Zat om 15 uur weer in de auto voor de terugreis. Groet!

link naar weblog in vorige reactie is niet juist. :-(

Anoniem zei

Angelo is in topconditie.
Met zo'n fietsmaat is het goed fietsen; ik word er zelf ook beter door.

Johan

Gert zei

Schoonvader gaat goed zeg!!