zaterdag 9 mei 2009

Duurtraining oudenaarde, 153.9 km, 5 uur en 14 min, 29.5 km/u

De vlaamse ardennen met al zijn prachtige hellingen bevinden zich op zo`n 50 kilometer afstand van Sas van Gent. Vandaag rustig met wat tegenwind naar Oudenaarde gereden in D1 met de fiets en na exact 53 kilometer stond ik voor het centrum "ronde van vlaanderen" eerst naar huis gebeld dat ik zonder problemen en veilig in oudenaarde was aangekomen. Vanaf het centrum ronde van vlaanderen de groene lus opgepikt http://www.rvv.be/nl/toerisme/routes/rvv-fietsroutes/rvv-fietsroute-groen Vandaag werd ook de reuzen van vlaanderen verreden waar maar liefst 30 hellingen overwonnen moesten worden op 140 kilometer waaronder de oude kwaremont, paterberg, koppenberg, taaienberg en nog vele anderen die onder andere bekend zijn van de ronde van vlaanderen. http://www.sport.be/cyclingtour/reuzenvanvlaanderen/2009/nl/ De eerste helling voor mij was achterberg, geen steile klim dus een lekker begin. Daarna volgde nog de kapelleberg, varentberg, terstene, foreest, steenberg, haaghoek (kasseistrook) en de berendries die voor de meeste wel bekend is. Onderweg veel deelnemers van de reuzen van vlaanderen gezien vooral omdat het gedeelte wat ik fietste nagenoeg hetzelfde stukje parcour was als de rvv. Op elke kruising stonden verkeersregelaars en ook voor elke klim stond een bord met de gegevens over de klim. Zoals altijd weer allemaal perfect geregeld in Belgie. Op sommige klimmetjes even doorgetrokken tot in het rood staand op de pedalen. Snelheid op de klimmetjes was redelijk goed, behoorlijk wat deelnemers ingehaald van de rvv maar ik had best medelijden met die gasten omdat ze daar al heel wat klimmetjes achter de rug hadden. De kasseistrook haaghoek had ik beter vermeden want dat is echt een lang rotstuk waar ook nog wat geklommen moet worden op het einde. Het klimmen zit er zo goed als op en via Brakel waar nog een stukje geklommen moet worden fiets ik terug naar Oudenaarde wat nog zo`n 14 kilometer is. Bij een tankstation in Oudenaarde even een blikje cola gehaald en een koek en dat smaakte behoorlijk. Daarna terug naar Sas van Gent gereden wederom op een rustig tempo. Wel een heel erg lange rechte weg naar Gent maar op dit gematigde tempo is het goed vol te houden. Nu de benen op spanning hebben gestaan na de klimmetjes stelt het vlak rijden niets meer voor en gaat het bijna vanzelf. Als ik aankom in Gent is het nog zo`n 24 kilometer naar huis en ook dit stuk rustig gereden. Na 153.9 kilometer sta ik terug thuis en ben ik aangenaam verrast door het gemiddelde wat nog op 29.5 km/u ligt. 675 hoogtemeters meegepakt en erg lekker getraind. Ga ik zeker vaker doen naar Oudenaarde fietsen wellicht dat ik de volgende keer wat andere hellingen mee kan pakken. Nu een paar dagen rust. Morgen weer de nacht in dus volgende week hou ik me rustig wat trainen betreft.

Gert zei

Mooi dat de Vlaamse Ardennen (relatief) zo in de buurt zijn! Mooie training weer Angelo!

Anoniem zei

Nou Angelo, je gaat weer tekeer als een beest, belooft wat voor de komende Marmotte.Ik ben zelf net terug van vakantie waarbij ik 3 maal de Mt Ventoux heb beklommen om toch eens te ervaren wat klimmen eigenlijk inhoudt.Viel me niet tegen en ik ga vol goede moed volop in training voor de Marmotte.
Ik wilde je eens vragen hoe jij naar Oudenaarde fietst, kun je me de route eens laten weten, ik wil dat morgen mischien eens gaan doen.
Alvast bedankt en heel veel succes met je verdere voorbereidingen.

Angelo Roelandt zei

Hoi Angelo Obrie,

De ventoux staat ook nog op mijn verlanglijstje!! gaaf dat je die 3 keer beklommen hebt.

Wat de route naar Oudenaarde betreft. Ik ben zelf heel erg slecht in routes maar zelfs ik ben er foutloos naar toe gereden. Ik zal het proberen uitleggen.

Over de vrijstraat langs het spookhuis (dat ken je wel neem ik aan) einde vrijstraat rechtsaf (denderdreve) dus nog voor de spoorrails richting grensovergang. Einde denderdreve de weg oversteken rechtdoor. Je ziet daar al een bordje Gent staan. Weg uitrijden tot je de grote weg ziet (de R4) je moet nu door het tunneltje de weg oversteken en de bordjes gent blijven volgen langs de snelweg. Op een bepaald moment wordt je naar de overkant gestuurd bij een kruising (dacht bij evergem of iets ervoor) aan de overkant fiets je verder over de ventweg tot je niet meer kunt. Je moet nu naar rechts. Bij de stoplichten oversteken en links de snelweg blijven volgen. Je blijft gewoon volgen tot in wondelgem. In wondelgem (kruising macdonald) ook weer rechtdoor je volgt gewoon de bordjes Gent (kan echt niet missen) via het fietspad langs de blaarmeersen blijf je ook steeds rechtdoor rijden tot je een bordje oudenaarde rechtsaf ziet staan (duurt best lang) Je komt weer terecht op de snelweg en nu is het steeds rechtdoor langs de pinte en eke nazareth. Blijf gewoon de bordjes oudenaarde volgen en dan kom je er vanzelf. Klinkt misschien ingewikkeld maar het is vrij simpel.

Je mag volgens mij op de R4 vanaf zelzate ook gewoon rechtdoor blijven rijden op het fietspad op de snelweg richting wondelgem maar dat weet ik niet zeker. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. Succes in ieder geval.

Met mij gaat het inderdaad weer de goede kant op. Hoe minder ik train hoe harder ik ga (haha) De benen zijn super daar is weinig werk meer aan. Conditie is ook ok maar daar kan ik nog wel wat verbeteren. Voel me verder gelukkig weer op en top fit.
Misschien kun je, je emailadres eens doormailen naar me: the-21st-century@kpnplanet.nl is iets handiger communiceren.

Groeten,

Angelo

Marieke zei

Joh, dan woon je daar best 'handig' met die heuvels op fietsafstand. Mooi hoor.
Mooi dat het weer goed gaat met je lijf. Succes met trainen.