vrijdag 20 juli 2012

Duurloop Heidebos 31 km

Weer een wonderschoon stukje natuur gevonden binnen een straal van een kilometer of 12 van huis. Heidebos wat een schitterend bos met drie mooie bewegwijzerde wandel/loop routes die je aan elkaar kunt knopen om zo een serieuze ronde van 11 kilometer te lopen. De rode en de groene route zijn naar mijn idee de mooiere routes in de gele lus zitten ook stukjes asfalt en je loopt veel aan de rand van het bos. Daarbij ben ik me op deze lus tot tweemaal toe kapot geschrokken door blaffende honden die overigens wel achter een hek stonden maar zelfs dan schijt ik zowat in mijn broek en dat moeten we niet hebben. Vanaf kilometer één was het genieten geblazen ondanks veel modder en diepe plassen. Jeetje !! echt mooi daar en regelmatig wisselend van ondergrond. Vooral de paden door het hoge natte gras (echt veldlopen) dat zowat aan het dampen was toen de zon even door de wolken begon te priemen. Een totaal andere wereld als je eenmaal in dit mooie bos loopt. Opvallend stil en rustig slechts enkele mensen gezien onderweg tijdens de hele run en geen honden. Een Belgische schone dook plots op in een knalrood loopoutfitje in tegengestelde richting en ze groette vriendelijk. Een half uur later en intussen weer in een diepe trance werd ik zowat opgeschrikt door dezelfde dame. De volgende keer trakteren hé riep ze "trakteren?" dacht ik bij mezelf wat heb ik dat schone meisje nu eenmaal te bieden :-) en al snel belande ik weer in mijn vertrouwde roesje. Regelmatig moeten springen van de ene kant naar de andere kant van de paden om de diepe plassen en modder te ontwijken. In de route zitten zo'n 4 a 5 houten hekjes die je steeds zelf moet openen om verder te lopen. Het geluid van het dichtklappen van deze houten hekjes dat was echt geweldig mooi want naast de vogeltjes was het verder oorverdovend stil in het bos. Tot twee keer toe een ree gezien, lichtvoetig rende/sprongen ze weg de duisternis in zo hoor je inderdaad te lopen "lichtvoetig" Na het lezen van de boeken/verhalen van Ron Teunisse en Jan Knippenberg ben ik nog meer geïnspireerd geraakt en ik heb zeker wat geleerd van deze boeken. Economisch en lichtvoetig lopen dat gaat me al redelijk goed af dat bleek maar weer toen ik een koppel passeerde net na een houten hekje. Ze schrokken zich echt dood toen ik voorbij kwam lopen. Mijn excuses !! maar ze konden er hartelijk om lachen. De laatste 5 kilometer begon het voor de verandering maar weer eens volle bak te regenen. Tot kilometer 26 perfect gehouden aan de opdracht (max 10 per uur) maar door de regen het tempo toch iets opgevoerd om een beetje warm te blijven. 12 per uur ook dit koste me geen moeite na bijna 3 uur hobbelen. Het lopen van lange afstanden gaat me steeds beter en makkelijker af vooral de benen hebben amper iets te lijden gehad tijdens deze 31 kilometer en dat is erg goed nieuws. Vandaag hebben de Inov-8 X-Talon 212 zich overigens bewezen als geweldige trail schoenen. Echt ontzettend veel grip in de modder en op alle soorten ondergrond presteren ze super dus toch zeer tevreden over deze schoentjes en mijn zoektocht naar een ander setje trailers intussen direct gestaakt. Zeer tevreden na deze schitterende bosloop dat gaan we vaker doen. Garmin Details Nu voor het eerst van mijn leven een Pizza eten. Zelf gemaakt door de ladies in huize Roelandt ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen: