zaterdag 15 mei 2010

Duurtraining Oudenaarde, 166 km, 5 u 34 min, 29.9 km/u

Omstreeks kwart over 10 vanmorgen in de pedalen geklikt voor een ritje naar Oudenaarde. De opdracht was trainen op kracht vandaag. Rustig naar Oudenaarde gepeddeld even naar het thuisfront gebeld dat ik veilig was aangekomen en toen de heuvelzone ingegaan. Als eerste helling zoals zo vaak achterberg (of Edelare) op het buitenblad en zo veel mogelijk staand op de pedalen. Ging erg lekker aardige snelheid zelfs met zo`n 25 km/u naar boven. Valt me ook op dat mijn hartslag een stuk lager blijft als ik zwaarder naar boven rij, cadans rond de 80 gehouden normaal zeker 95 omwentelingen per minuut of zelfs hoger. Kapelleberg korte wat steilere helling ging ook makkelijk op het buitenblad. Op weg naar de Varentberg toch altijd een gemeen kreng. Begonnen op het buitenblad maar met stukken van 13% werd het heel snel binnenblad. Op het steilste stuk staand naar boven en de hartslag even in het rood. Volgende helling foreest overgeslagen niet linksaf dus maar rechtdoor. Bedoeling was namelijk zo snel mogelijk naar La houppe rijden. Kon me herinneren dat een paar kilometer verder een bordje staat met Vloesberg (Flobecq) linksaf en dit was inderdaad het geval. Wel even een klein stukje kasseien maar daarna wordt je getracteerd met prachtig klimwerk richting vloesberg.

Via een prachtig smal kronkelend polder weggetje (op goed geluk afgeslagen) kwam ik aan de voet van La Houppe uit en recht voor me zag ik de steile weg van de Hurdumont die ook in de grinta Challenge zat. Deze keer geen Hurdumont maar linksaf La Houppe op. Ook hier enkel buitenblad gereden en erg veel gestaan op de pedalen eenmaal boven verder naar links waar de klim nog wat doorloopt. Met een harde klik schakelde ik nog wat tanden bij en reed 3 andere fietsers voorbij alsof ze stil stonden, 30 per uur hartslag even naar de 183 slagen. Via Brakel terug naar Oudenaarde gereden waar het steeds op en neer gaat en ook hier de benen flink pijn gedaan op een zwaar verzet. In Oudenaarde wat drank en voedsel ingeslagen bij een tankstation weer even met het thuisfront gebeld dat ik weer richting huis kwam en weer verder richting het fietspad langs de schelde.

Deze laatste 60 kilometer waren enorm geestdodend wat een enorme lange weg rechtdoor zeg daar wordt je echt niet vrolijk van in je eentje. Ook nog eens 60 kilometer tegenwind tot thuis en de wind werd steeds krachtiger eenmaal in Gent begon het nog eens harder te waaien heb daar toch een paar keer flink gevloekt. Liever nog een helling of tien dan zo`n geestdodend stuk tegen de wind rijden maar het is helaas niet anders. Wel weer een goede mentale training en de benen die ik toch al flink pijn had gedaan in de heuvels begon ik nu toch ook aardig te voelen. Via de denderdreve en de vrijstraat terug naar huis ik was echt blij dat ik thuis was en ik zal niet onder stoelen of banken steken dat ik gewoon kapot was toen ik thuis kwam. Weer een beetje tegen een hongerklop aan had inderdaad wat te weinig gegeten onderweg want kwam nog met vol beladen zakken voedsel naar huis. Even in de bank geploft wat zoetigheid naar binnen gewerkt en een cola en kijkend naar de beelden van de Giro was ik vrijwel direct hersteld. Wat een beestenwerk in dergelijke omstandigheden dan heb ik het vandaag toch erg goed gehad achteraf gezien dus niet klagen. Respect voor Cadel Evans wat is die goed bezig zeg na het behalen van de regenboogtrui. Echt een totaal andere coureur geworden denk dat ze zich bij Lotto nog wel eens achter de oren krabben.

Het is een mooie trainingsweek geweest morgen lekker ontspannen en met de kids naar Puyenbroeck. Morgenavond helaas weer in de nacht dus komende week doe ik het ook rustig aan. Als sporter ben je toch altijd op zoek naar een bevestiging de Steven Rooks was voor mij de bevestiging dat deze nieuwe aanpak van trainen uiteindelijk toch zijn vruchten gaat afwerpen. De puzzelstukjes vallen langzaam in elkaar al is er nog steeds heel wat werk te doen. Conditie is echt al behoorlijk goed moet ik zeggen ik werk momenteel vooral aan de kracht dat moet echt nog stukken beter worden. Heb overigens ook weer gemerkt tijdens de SRC dat ik gewoon erg goed kan afdalen. Voor mijn doen deed ik het zelfs rustig aan maar liep toch steeds in of weg bij anderen ook echt kicken om te doen trouwens. Ga nu lekker genieten van mijn welverdiende rust !!!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey Angelo, lekkere training man!
Moet een lekker gevoel zijn om er zo goed voor te staan met het oog op De Marmotte.Ik ben ontzettend benieuwd naar je resultaat, zeker zoveel asl het mijne, vind het gewoon gaaf dat het zo goed met je gaat zeker na de ellende van vorig jaar. Ik ben sinds gisteravond weer thuis van vakantie en pak morgen de training weer op, kracht is ook bij mij het probleem, kwam ik achter tijdens de beklimmingen op de vakantie. Het ging wel goed, maar voel dat ik iets te kort kom, dus probeer daar nog iets aan te doen en meer in hogere hartslagzones rijden en daarbij natuurlijk mijn duurwerk onderhouden.Op welke dag ga jij door naar Frankrijk en wie gaan er nog in ieder geval? Veel plezier morgen met de kids!!!

Groetjes, Angelo