zondag 18 december 2011

Relativeren !!

Het is nu eenmaal een eigenschap van mij dat ik regelmatig over enthousiast/heftig reageer op nieuwe dingen of bevindingen maar als ik de materie een paar dagen laat bezinken dan kan ik gelukkig als geen ander relativeren. Dus mensen wees niet bang ik ga niet op mijn blote voeten rennen, ik ga niet emigreren en me aansluiten bij de Tarahumara en ik ga ook niet deelnemen aan de copper canyon ultra marathon. Het boek Born to run blijft een geweldig inspirerend boek waar je zeker veel van kunt leren maar zoals in veel boeken staan er ook genoeg halve waarheden in. Enkele karakters uit het boek zijn wel een soort nieuwe sporthelden voor me geworden. Echt diep respect voor de prestaties van bijvoorbeeld Jen Shelton (zie foto) die rond haar 21ste al 100 mijl wedstrijden liep (160 kilometer) en nog steeds de snelste tijd bij de vrouwen heeft staan op deze bizarre afstand. Scott Jurek is zo ongeveer de beste ultraloper ter wereld in 2006, 2007 en 2008 won hij de spartathlon een wedstrijd over maar liefst 153 mijl (246 km) in een tijd van 22 uur en 20 min.

Aan dergelijke extreme dingen moet ik voorlopig in ieder geval niet denken (haha) de griep heeft flink wat schade aangericht en de conditie is echt even volledig om zeep. Vandaag een rondje joggen want hardlopen kon je het niet noemen. Gewoon rustig dribbelen en nog was de hartslag amper onder controle te krijgen maar dit heeft uiteraard alles te maken met de griep die nog steeds een beetje in mijn lijf zit. Al bij al een rondje van 14 kilometer gelopen. Het duurde een eeuwigheid vandaag maar dat komt wellicht door het tempo van amper 9 per uur. Binnen één of twee weken komt het wel weer goed met de conditie nu nog maar even rustig aan blijven doen en langzaam terug opbouwen. De planning is toch om uiterst traag te gaan lopen tijdens de komende lange duurlopen omdat ik mijn lijf beter wil leren om puur op vetverbranding te gaan lopen. Op het moment krijg ik dagelijks hoeveelheden Omega 3 (onverzadigde vetzuren) binnen via de voeding (chiazaden) echt essentieel voor de mens waar iedereen vrijwel een te kort aan heeft. Ik experimenteer op het moment nog wat met voeding en drank tijdens het lopen/fietsen. Vandaag liep ik met een eigen brouwsel met chiazaden (een soort van eskiate) en dat is erg goed bevallen. Ik hoop dat de gevolgen van de griep niet te lang aan blijven slepen en dat ik mijn schema binnenkort weer volledig kan oppakken.

Geen opmerkingen: