zondag 4 december 2011

Duurloop 10 km Kloosterbos

Een herstelweekje achter de rug maar na vandaag werd duidelijk dat mijn kuitspieren/achillespezen nog steeds niet voldoende zijn hersteld van mijn halve marathon debuut #tisvoorniks Ondanks dat het me conditioneel gewoon prima afging was het achteraf gezien misschien verstandiger geweest om gewoon aan een pace van zo`n max 12 per uur te lopen daarbij was het starten op mijn Inov-8 trailschoenen die overigens geweldig lekker lopen wellicht ook niet de slimste keuze. Beginnersfoutje om gelijk een halve marathon aan een hogere snelheid te lopen op minimalistische schoenen waar ik amper op had gelopen. Je moet dit rustig opbouwen zodat je spieren/pezen sterker worden maar goed ik liep er al eens moeiteloos 16.5 kilometer op zonder enige vorm van spierpijn dus dacht "what the heck" maar dat was op de finse piste aan amper 10 per uur. In Geldrop liep ik aan een veel hogere snelheid/intensiteit, tegen de verzuring door het mulle zand en aan 14 a 15 per uur over de weg. Kortom weer een goede les !!

Ga voorlopig ook even geen wedstrijden meer lopen ik vind het veel belangrijker dat ik mijn training-schema goed kan afwerken. Veel duurlopen gecombineerd met wat intervallen om wat aan de snelheid te werken. Vandaag weer genoten van het prachtige rondje door het kloosterbos dat ik laatst in elkaar heb geknutseld. Wat een gaaf rondje al zeg ik het zelf :-) het liefst had ik een hele middag door gelopen maar na amper één rondje kreeg ik veel last van mijn kuitspieren die stram, strak en pijnlijk aanvoelen. Er stond 22 kilometer op de planning vandaag maar dat was op deze manier niet te doen. Jammer want ik voelde me voor de rest weer helemaal in mijn element in de bossen. Na 10 kilometer (twee rondjes) besloten om er mee op te houden en daarna nog lekker een kwartiertje uitgewandeld. Garmin Details Het is nu zaak om zo snel mogelijk van mijn stramme kuitspieren af te komen zodat ik mijn schema weer normaal kan oppakken. Nog maar een paar dagen losfietsen op de tacx en nog even rustig aan doen. Gisteren was het pakjesavond voor ons en naast wat mooie muziek kreeg ik ook het boek "de geboren renner" (Born to run) van Christopher Mcdougall Ik ben er al in begonnen en het leest als een trein. Leerzaam, inspirerend en mooi geschreven een aanrader voor alle hardloopfanaten.

Geen opmerkingen: