donderdag 2 oktober 2008

Eerste Tacx training, 33.2 km, 57 minuten, 35.0 km/u


Het is even geleden maar hier ben ik weer. Het ziet ernaar uit dat het fietsseizoen buiten toch echt op zijn eind loopt. Vandaag dus maar een training op de tacx want de afkick verschijnselen waren al duidelijk merkbaar. Eerst de boel even installeren op de tacx, het campa scirocco wiel met tacx bandje erin, de boel even kalibreren en we kunnen beginnen met de training. Ik selecteer een programma via de catalyst van net geen uur. Warming up van 10 minuten, daarna loopt de weerstand langzaam op. Schakelen doe ik nergens de trapfrequentie hou ik rond de 90 a 92 omwentelingen per minuut. Ik begin al flink te zweten dat is al een enorm verschil met buiten fietsen. De gecodeerde borstband werkt voor geen meter op de tacx dus de hartslag schiet alle kanten uit behalve de goede. Ik doe de borstband maar af tijdens het fietsen hier heb ik toch niets aan. Er liggen maar liefst drie borstbanden voor mijn neus en geen enkele blijkt te werken. Ook voor deze dus even om nieuwe batterijen. Er volgt een blokje van 2 minuten met een flinke weerstand boven de 300 watt. De beentjes komen nu wel flink op spanning te staan maar verder gaat het prima. Later volgt er nog een blokje van 8 minuten aan een wat hogere weerstand zo rond de 250 a 260 watt. Zweet, zweet en nog eens zweet. Pffffff even vergeten dat tacxen toch iets heel anders is dan buiten fietsen. Nog een laatste blokje van 2 minuten boven de 300 watt en de laatste 10 seconden even over de 450 watt. Als laatste een blokje van 6 minuten aan zeer lage weerstand voor de cooling down. Ook van de tacx heb ik een grafiek met alle gegevens, afstand en hartslag kloppen alleen niet. Lekker getraind en goed naar mijn zin gehad op de tacx.

1 opmerking:

Henk zei

Buiten zal het niet veel meer worden op de racefiets dit jaar vrees ik...ga vanaf nu 's avonds 2 keer per week weer wat hardlopen om in conditie te blijven en de zondag wordt MTB dag vorige week mee begonnen en bevalt me prima!

Grt, Henk