woensdag 29 oktober 2008

Eerste training sportschool, 1 uur en 25 minuten

Vandaag was het zover de eerste training in de sportschool. Eerst nemen we nog een medische vragenlijst door en wordt de bloeddruk, het gewicht en het vetpercentage gemeten. De weegschaal gaf een schokkende 66 kilo aan (overigens met kleding) en het vetpercentage 19 procent. De instructeur gaf wel aan dat het apparaat voor het meten van het vetpercentage niet echt nauwkeurig is. Ook zijn vetpercentage gaf hogere waardes aan dan hij gewend was. Thuis weeg ik op het moment 65 kilo (ochtend) in de zomer weeg ik altijd zo`n 62 kilo. In het ziekenhuis lag mijn vetpercentage op 15 procent. Die waarde maakt me overigens niet echt veel uit, als ik me maar goed en sterk genoeg voel. Het optimale vetpercentage voor een sporter ligt op zo`n 14 procent. Topsporters zitten vaak nog veel lager, rond de 15 procent voel ik me in ieder geval prima.
Het gewicht is nu zeker geen probleem, ik zorg er altijd voor dat ik in maart weer rond de 62 kg zit. Dit seizoen woog ik in maart zelfs 60 kilo maar dat ging echt ten koste van mijn kracht en ik voelde me toen ook niet echt goed meer. De instructeur begrijpt uit mijn verhaal dat ik niet te veel spierkracht (massa) mag ontwikkelen zeker niet voor het bovenlichaam en stelt een programma samen met wat meer herhalingen (30 keer) dus wat minder zwaar. Eerst doe ik een warming up op de crosstrainer die toch een stukje degelijker aanvoelt dan mijn eigen crosstrainer. Intussen stelt de instructeur een kaart samen met daarop alle oefeningen.
Vraag me niet wat ik allemaal precies gedaan heb maar alle noodzakelijke spiergroepen zijn aan bod gekomen. In totaal hebben we 14 toestellen afgewerkt. Biceps, triceps, buik en bilspieren, borst, rug, hamstrings, bovenbenen en kuiten. De oefening voor de biceps en de triceps vond ik het zwaarst, de oefeningen voor de benen en de kuiten gingen erg goed maar dat mag je wel verwachten van een fietser. Bij de meeste oefeningen dus 30 herhalingen en bij een aantal 20 herhalingen. Alles wordt netjes ingevuld op de kaart, ook de gewichten en zelfs de stand van de toestellen zodat ik de volgende keer makkelijk zelf aan de slag kan. De volgende training zijn het twee series van alle oefeningen. Dus na 30 herhalingen even rust en dan weer 30 herhalingen. Ik vind het in ieder geval leuk om te doen, het is wel zwaarder dan ik gedacht had zeker voor mijn bovenlichaam. Bij sommige oefeningen voel je de spieren echt al verzuren. Normaal gesproken ga ik vrijdagmiddag weer trainen in de sportschool. Thuis blijf ik uiteraard op de tacx fietsen om het duurvermogen op peil te houden en de souplesse te onderhouden. Na thuiskomst gelijk een herstel drankje gedronken om het herstel van de spieren te bevorderen en uiteraard een verfrissende douche genomen. Morgen met de fiets naar het werk maar dat zijn zeker geen trainings kilometers dus deze worden ook niet meegenomen in de kilometerstand. Misschien fiets ik morgen nog een lichte hersteltraining op de tacx.

Geen opmerkingen: