woensdag 29 september 2010

Tacx krachtintervallen 8x20 sec 380 Watt

Weer een korte training afgewerkt op de tacx. Na de warming up (met storingen hartslagmeter) 8 blokjes van 20 seconden aan 380 Watt, herstel steeds anderhalve minuut. 20 seconden is net niet lang genoeg om de hartslag de hoogte in te jagen maar dat was ook de bedoeling van deze korte intervalletjes. Ik wil terug explosiever worden net zoals in de beginperiode toen ik begon met fietsen. Ik kon toen (3 a 4 jaar geleden) echt snoeihard een korte steile helling oprijden (vraag maar aan mijn collega Cees haha) die me de Berendries eens op zag vliegen tijdens een gezamenlijk ritje. Hij heeft het er soms nog wel eens over. Dat is "talent" zei hij als je zo hard tegen een helling op kunt fietsen. Jammer dat ik daar niets mee gedaan heb (haha) Grappig detail ik had toen totaal geen inhoud en na amper 65 km was ik echt helemaal op en stond ik volledig geparkeerd aan de kant. Echt inhoud krijg je overigens pas na jaren fietsen, die inhoud verlies je dan ook niet zo snel meer.

Door vooral te gaan trainen op duurvermogen en souplesse ben ik de explosiviteit van vroeger voor een groot gedeelte kwijt geraakt. Ik reed toen de keutenberg en bv de eyserbosweg bijna altijd op 39/23, lichter dan 39/25 had ik toen ook niet. Nu fiets ik steile hellingen zelfs op 34/26 en soms zelfs op 34/29. (shame on you) Van nature uit ben ik wel zeer explosief in de beentjes dus met wat trainingsarbeid zal dat relatief snel terug op orde zijn. Ik denk soms wel eens wat ben ik nu eigenlijk een klimmer? een sprinter? een echte klimmer zeker niet een sprinter misschien !! mijn specialiteit is gaten of gaatjes dichtrijden naar groepen of solo renners. Ik ben dus eigenlijk een gaten dicht rijder (maar dat bestaat niet hé) Ik begin mijn lichaam in ieder geval steeds beter te kennen en je moet gewoon doen waar je goed in bent of goed in kunt worden. Het roer gaat dus maar WEER eens flink om we zien wel wat het aan het einde van de rit gaat opleveren. De blokjes vandaag waren een "piece of cake" wattage was net niet hoog genoeg om de benen echt pijn te doen. Volgende keer dus iets zwaardere blokjes programmeren. Kort (totaal 30 min) maar toch weer lekker getraind !!

2 opmerkingen:

Pieter De Boeck zei

Hey Angelo, leuk om je blogs te lezen. Las vandaag je verslagje over je Tacx training. Heb zelf ook een Tacx en een polar. Wat me opviel in de grafiek is dat je vermogen ook wordt weergegeven? Heb je op je polar een vermogen-meter of maak je daarvoor een link met het Tacx-systeem? Ik ben heel benieuwd, zou dit ook graag kunnen weergeven!

Angelo Roelandt zei

Hoi Pieter,

Het is eigenlijk vrij simpel. Via de analyser van de tacx software exporteer je een hrm file die je weer importeert in de polar protrainer 5 software.

Gaat als volgt:
Open analyser
Via bestand. export to hrm om de file op te slaan. (Heb zelf een mapje aangemaakt genaamd HRM files)

Open polar protrainer software.
dubbelklik op de gewenste dag in de kalender.
Rechtsboven nieuwe training invoegen (links naast gele enveloppe)
Helemaal rechtsonder zie je nu een paperclip staan.
Klik hier op en selecteer een training koppelen.
Selecteer je opgeslagen hrm file en de grafiek is nu te bekijken via de polar software.

Succes !! groeten Angelo.