zondag 27 maart 2011

Ik stop met mountainbiken

Ik was er amper mee begonnen maar ik heb besloten om te stoppen met mountainbiken. De met zorg samengestelde top mountainbike van Isaac staat intussen in de verkoop. zie link forum fiets.nl en forum mountainbike.be De operatie aan mijn zitvlak heeft veel teweeg gebracht, zowel goede en slechte dingen. Ik ben lang thuis geweest en heb veel tijd door gebracht met mijn gezin en dat is me uitstekend bevallen. Het leven bestaat niet alleen uit fietsen, fietsen en nog eens fietsen dus op dat gebied een meer dan geweldige eye opener. Daarnaast heb ik mijn andere interesses herontdekt tijdens mijn herstel periode en dat was ook zeer aangenaam. Mijn audiofiele neigingen zijn me ook weer parten gaan spelen. Ik heb nu eenmaal iets met geluid/akoestiek/muziek en gadgets dus daar ga ik zeker weer iets mee doen. Tijdens het creëren van een Zone 2 (luistergedeelte in eetkamer/keuken) met twee kleine micropods werd me weer duidelijk hoezeer ik hier van kan genieten. Lekker relaxed naar muziek luisteren met zicht op de tuin, heerlijk gewoon. Als audiofiel en mierenneuker eerste klas betreft geluid kunnen de micropods me natuurlijk niet bekoren. Een ideale stereo luisteropstelling creëren in Zone 2 is mijn volgende project.

Ik heb een periode getraind als een bezetene, werkelijk als een paard met oogkleppen op en dit heeft mij bitter weinig gebracht op diverse gebieden. Die periode had ik gelukkig al afgesloten en op dat gebied had ik zeker al een mooie balans gevonden. Daarbij ben ik erachter gekomen (na herstel periode) dat mijn lichaam niet zo veel training nodig heeft om tot een goede prestatie te komen. Bovenstaand verhaal betekent overigens niet dat ik niet fanatiek meer ga fietsen. De racefiets is mijn ding en als mijn zitvlak het toelaat zal ik zeker weer uitdagende doelen stellen op dat gebeid. Ik heb erg veel zin in de lapinarello komende zomer in Italië. Racefietsen en mountainbiken is teveel van het goede en voor mij niet te combineren. Ik heb nu eenmaal de vervelende eigenschap en drang "ik doe het goed of ik doe het niet" als ik iets half doe dan raak ik gefrustreerd omdat ik perfectionistisch gedrag vertoon. Ook op dit gebied (perfectionistisch gedrag) heb ik intussen overigens een goede balans gevonden. Ik accepteer veel meer dan voorheen en ben daardoor veel rustiger geworden. Prettig voor mezelf en uiteraard ook voor anderen. Het leven draait om keuzes maken en uiteraard zoveel mogelijk doen wat je leuk vindt. De afgelopen jaren zijn weer een mooi leerproces geweest voor mij en ik heb nu echt het gevoel dat ik weer een stap heb gemaakt. Als ik terug kijk op fietsgebied dan heb ik erg veel gedaan op een zeer korte periode. Ik ben pas begonnen met fanatiek fietsen in 2008 en heb intussen al 3x de marmotte gereden, diverse 250 km en vele andere tochten. Wellicht teveel achter elkaar, te intens maar dat is de les die ik de laatste jaren weer heb geleerd. Je leeft tenslotte maar 1 keer en daar probeer ik net als anderen het beste uit te halen.

7 opmerkingen:

Henk zei

Jammer dat je met mountainbiken stopt maar begrijpelijk heb zelf de knoop andersom doorgehakt...geen racefiets meer maar alleen de mtb nog ( en af en toe de loopschoentjes).
Het is dat ik net een nieuwe mtb heb die super bevalt anders had ik zeker interesse gehad, maar ik denk dat je er zo vanaf bent..

Gr

Henk

Martin Kool zei

Verstandig! Zoek balans maar volgens mij heb je die gevonden.
Wel zonde van die magnifieke Isaac. Is helaas te klein voor mij maar anders reed ik ff op en neer naar Sas op um op te halen :-)

Ronald van Schaik zei

Heftig maar verstandig besluit Angelo, respect daarvoor, maar er blijven nog genoeg uitdagingen over! Good luck in your "new" live.

Johan Barelds zei

Herkenbaar! Vroeg of laat loopt iedere fanatieke fietser/sporter tegen dit soort grenzen aan. Je komt in een soort trainingsroes waarbij er eerst iets moet gebeuren om te ontdekken dat je er in vastzit/zat. Ik denk dat je een hele goede keuze hebt gemaakt. Of zoals je op ieder pak hagelslag kan lezen: "eet gevarieerd en matig". Veel plezier!

Anoniem zei

Goed van je dat je dergelijke keuzes maakt! Het moet allemaal wel leuk blijven hè... Wel zonde van je fiets: je hebt deze met zoveel plezier en toewijding samengesteld; lijkt me lastig om dan dit mooie fietsje te moeten verkopen. Maar goed: succes met de verkoop en vooral heel veel plezier verder op je racefiets en je geluidsdingetjes!

van den Abeele zei

De vorige reactie is per ongeluk anoniem verstuurd, maar was van mij... Groeten van Aschwin.

Anoniem zei

Hey Angelo, heeeeeel erg herkenbaar allemaal. Ik ben ook zo'n gek die er gewoon helemaal voor gaat als die iets wilt, er is geen tussenweg en compromissen bestaan niet! Ik ben na de afgelopen Marmotte mezelf ook een beetje tegen gekomen, na al dat fanatieke trainen en een mooi doel gehaald te hebben, had ik het helemaal gehad met het "moeten" fietsen. Even helemaal niks was een verademing voor mij, ik wil nu vnl fietsen omdat fietsen leuk is, niet gericht op 1 doel. Je hebt gelijk dat het om keuzes draait in het leven en je kinderen zijn maar een relatief korte tijd thuis en het gaat allemaal gewoon heel hard, dan is het lekker om op zijn tijd, kwaliteittijd te hebben voor je gezin. Mijn nieuwe uitdaging is nu studeren, eerst een voorproefje wiskunde en natuurkunde en als dat goed gaat , ga ik voor HBO. Jammer van je Isaac, al heeft de opbouw ervan je ook plezier gegeven, dus niet treuren maar genieten van alles wat mogelijk is.
Groetjes, Angelo