woensdag 3 september 2008

Interval training, 52 km, 1uur en 51 minuten, 28 km/u


Vandaag stond er weer een intervaltraining op het programma. De training ziet er als volgt uit: 30 minuten extensief (losrijden) gevolgd door 2 x 5 x 7 sprinten. Dus 2 series, 5 herhalingen, 7 seconden sprinten gevolgd door weer 30 minuten extensief (uitrijden) tussen de series 15 minuten rustig rijden. De wind is met ZW kracht 4 weer redelijk aanwezig vandaag. Mensen die niet van hier komen en meegedaan hebben aan de "Ride for the Roses" zullen wel denken. Altijd dat gezeur over die wind. Het oostenwindje kracht 2 tijdens "the ride" komt echt zelden voor hier. De omstandigheden waren die dag meer dan perfect met ZW kracht 4 had de dag voor velen er heel anders uit gezien denk ik. De training van vandaag dan. De polar helaas weer vergeten instellen op 1 seconden registratie wat op zich jammer is. Nu registreert hij elke 5 seconden dus het was beter geweest dat ik elke seconde terug kon zien in de grafiek omdat de sprints maar zeven seconden duren. Iets voor half 11 in de ochtend klik ik in de pedalen voor een rustig half uurtje opwarmen. Ik fiets vandaag weer een korte versie van mijn vaste rondje in de polder om de wegen die nog steeds slecht liggen weer te vermijden. Ook klok ik alle rondjes af op de polar (laptimes) Ik heb een half uurtje rustig gereden en moet dus voor de eerste keer 7 seconden sprinten. Vlak voor de sprint verhoog ik de snelheid wat,de eerste sprint is gelijk vol in de wind. De benen voelen eigenlijk gewoon goed aan, de snelheid loopt op tot iets boven de 48 km/u. 7 seconden is net te kort om je maximale snelheid te halen. Een paar seconde extra zou voldoende zijn voor mij want ik ben toch behoorlijk explosief. Aan de andere kant is 7 seconden wel mooi want je rijdt je er net niet op kapot. Na de sprints dus elke keer 4 minuten rustig uitfietsen. Bij de tweede sprint die ook weer tegen de wind in is vliegt er van alles uit mijn zakken waaronder een banaan en een pompje. Ik sprint nog wel even verder maar draai daarna snel om, en verzamel mijn spullen weer die ik nu wat dieper in mijn zakken prop. Het is maar een klein rondje (7,8 km) en steeds als ik moet sprinten moet ik tegen de wind in rijden. Na de laatste sprint fiets ik een kwartiertje rustig uit. Ik voel me plots ontzettend misselijk mijn maag draait zes keer om in 1 seconde en ik sta zelfs op het punt om over te geven (ja spuugen) iets wat ik eigenlijk nooit doe. Nu gelukkig ook niet al schilt het niet veel. Ik denk dat de weersveranderingen hier wel wat mee te maken hebben. Afgelopen zondag was het nog dik over de 25 graden en nu is het toch al snel zo`n 10 graden frisser. Ik fiets door maar de misselijkheid wordt er niet beter op. Wat zal ik doen, verder fietsen of richting huis. Ik besluit toch maar verder te rijden in de hoop dat het over zal gaan. Kotsmisselijk begin ik aan de volgende serie sprints, twee tegen de wind, twee met de wind in de rug en weer eentje tegen de wind. Met het windje in de rug haal ik toch vrij makkelijk 56.7 km/u en dat is zeker nog geen topsnelheid ook de hartslag is nog lang niet naar maximaal gestegen en blijft steken op 188 slagen per minuut. De laatste sprint tegen de wind zorgt ervoor dat mijn benen aanvoelen als een blok beton en ik fiets daarna ook maar rustig uit op een licht verzetje aan 21 a 22 km/u. Het gaat iets beter met de misselijkheid maar echt goed voel ik me nog niet. Ik fiets nog een half uurtje rustig uit en de training zit erop. In dat half uurtje zit nog wel een kleine versnelling omdat er een tractor achter me rijdt die ik niet in de weg wil rijden. Als de boer later ook linksaf slaat is de inspanning voor niets geweest dus besluit ik toch maar even aan de kant te gaan staan om hem voorbij te laten. De boer zwaait vriendelijk om me te bedanken, de boeren kennen me intussen wel hier. Een paar keer per week kom ik ze eigenlijk wel tegen en ze zijn altijd erg vriendelijk en staan ook regelmatig te kijken langs de kant van de weg of van hun erf als ik voorbij kom scheuren. Soms met een gangetje van 28 km/u maar vandaag vloog ik dus even voorbij aan een boer met een gangetje van over de 56 km/u. Die boer vindt het allemaal prachtig, soms als ik mijn rondjes draai gaat hij zelfs op een bankje zitten aan de overkant op de dijk en groet me dan elke ronde vriendelijk. Een lekker vers groentesoepje gaat er thuis nog wel in, maar verder krijg ik niets binnen. De benen waren overigens wel goed vandaag.

1 opmerking:

Henk zei

En ik maar klagen over de wind die ik hier af en toe langs de maas heb....denk dat ik er dan nog goed vanaf kom hier!
Mooie training met mooie snelheden in je sprints en knap dat je ondanks dat je misselijk bent er toch nog een serie sprints uit krijgt!

Groeten,
Henk