vrijdag 19 september 2008

Vrije training, 25.3/16.1 km, totaal 1 uur 20, 34.3 km/u en 26.9 km/u


Gisteren weer in een flash project gedoken en pas om 2:30 naar bed gegaan. Vanmorgen moest ik er weer vroeg uit om de kinderen naar school te brengen. Eigen schuld dikke bult, niet echt fit dus vandaag. Zoals ik eerder al zei, doelen heb ik niet meer dit jaar dus specifiek trainen is ook niet meer nodig. Gisteren had ik wel al besloten om vandaag zo`n 25 kilometer hard te rijden en daarna rustig uitfietsen. Ik weet niet of dit nog zo`n goed plan is maar we gaan er maar het beste van maken. Iets voor vier uur klik ik in de pedalen en de eerste 10 minuten fiets ik nog rustig maar daarna moet het gas erop. Helaas wel tegenwind langs het kanaal en ook op de lange weg naar ijzendijke komt de wind schuin van voren. In het begin van de training even een hartslagwaarde van 215 op de polar. Dat kan niet goed zijn, dat zijn de hartslagwaardes van "Valverde" ik heb het in ieder geval nog nooit gehaald. Borstband bleek niet nat genoeg te zijn, al snel zakt de hartslag terug naar normale waardes. 25 kilometer op of over het omslagpunt rijden (Fredje verdoeme hé mijn omslagpunt) betekent dus rond of over de 184 slagen rijden. Wind zou vandaag No 2 zijn maar als ik me niet vergis voelt hij toch wat krachtiger aan dan 2. Na de eerste 10 minuten dus gelijk richting het omslagpunt wat erg makkelijk gaat tegen de wind, de snelheid schommelt tussen de 34 en 36 per uur. Via de zandstraat richting Philippine en daarna weer de lange weg naar ijzendijke. Er volgen wat kilometers tussen de 35 en de 39 per uur en de benen beginnen al flink zwaar aan te voelen. Af en toe moet ik flink roepen om mensen te passeren op het fietspad anders gaat de snelheid er helemaal uit. De meeste gaan gelukkig netjes op tijd aan de kant maar soms moet ik toch even in de remmen knijpen om geen ongelukken te veroorzaken. pfff de benen voelen wel erg zwaar aan vandaag en de snelheid zakt zelfs terug tussen de 31 en de 33 per uur. Ik besluit een tandje lichter te schakelen en zie de trapfrequentie stijgen naar de 109 omwentelingen per minuut. Dit gaat stukken beter zo, ik kan de snelheid weer tussen de 34 en de 35 houden. Het einde van de lange weg is in zicht en er komt gelukkig een einde aan 20 kilometer tegen de wind in rijden. Ik kon heel de weg makkelijk boven mijn omslagpunt blijven rijden maar superbenen heb ik vandaag zeker niet. Linksaf richting Watervliet waar de wind even schuin in de rug zit. De snelheid gaat dus nog wat omhoog maar als de weg rechtsweg draait is het voordeel van de wind weer al snel verdwenen. De 25 kilometer zitten erop, ik druk op de stop knop van de polar omdat ik de grafiek van deze 25 kilometer eens goed wil bekijken. Nu lekker rustig uitfietsen op het binnenblad. Het is lekker weer vandaag maar tijdens het uitfietsen wordt het toch best wel fris. Het zit erop, best lekker gefietst maar niet echt een goed gevoel vandaag.

2 opmerkingen:

Erik Cardon zei

Hallo Angelo,

Wellicht ken je mij wel, Erik Cardon uit 't Sas
Volgendjaar heb ik mij tot doel gesteld de "Le Marmotte" te rijden.
Ik zou graag eens met je van gedachten willen wisselen omtrend training.
Kan ik contact met je op nemen? maar je mag mij ook bellen hoor of je komt gewoon even langs.

Laat het me maar even weten.

Groet,

Erik

Angelo Roelandt zei

Hoi Erik,

Van naam kende ik je uiteraard wel. Prachtige doelstelling la marmotte. Je fiets al vanaf je zevende zo te zien dus heb je zeker al een pak ervaring op de fiets. Als je gericht gaat trainen voor de marmotte dan gaat dat zeker goed komen. Ik weet natuurlijk niet wat je doelstelling is voor la marmotte, uitrijden of goud? maar dat maakt in principe niet uit. We kunnen inderdaad het beste eens wat afspreken om van gedachten te wisselen. Ik zal je wel eens bellen en dan kom ik graag eens langs. Ik zie dat je ook begonnen bent met bloggen. Weet niet of je van plan bent om ook al je trainingen te posten maar het werkt in ieder geval erg motiverend voor jezelf. Je hoort nog van me. Groeten, Angelo.