maandag 22 september 2008

Korte hersteltraining, 23.2 km, 48 minuten, 29 km/u (sportvoeding)


Na gisteren weer even de beentjes rustig losrijden. De batterij van de borstband blijkt na aanvang echt leeg te zijn. Ik doe de borstband onderweg maar even af daar heb ik nu toch niets aan. Morgen dus maar gelijk de batterij vervangen. Op zich best wel eens lekker om zonder hartslagmeter te rijden. Het was wederom mooi weer vanmiddag om een stukje te fietsen door de polder. Na 48 minuten hou ik het voor gezien de beentjes zijn weer lekker los gereden.

Ik heb me de laatste tijd ook wat meer verdiept in het herstel na een training. Ik zat vaak dagen lang met zware benen vooral na de zwaardere toertochten. Nu ben ik begonnen met het drinken van recovery drinks na een zware training of toertocht. Dit bevordert spierherstel na zware en langdurige inspanningen. De spierglycogeen reservers worden dan weer aangevuld en de drank bevat aminozuren waaronder glutamine wat weer belangrijk is voor de bouw van eiwitten. Zware trainingen beschadigen je spierweefsel, je lichaam gebruikt proteïne om deze beschadigingen te herstellen. Hoe sneller dit herstelproces kan beginnen hoe beter voor de spieropbouw. Ik heb gisteren en vandaag een shake gedronken en de benen voelen echt al een stuk beter aan dan voorheen. Ook voor de opbouw van de spieren in de winter ga ik me wat meer bezig houden met de daarvoor bestemde sportvoeding. Ik heb er altijd lacherig over gedaan en altijd gezegd dat ik bij wijze van spreken wel op een boterham met pindakaas fiets. Nu kom ik daar zeker op terug, ook vitaminen moeten aangevuld worden als je veel traint. Nee, ik ga niet aan de dope (haha) maar het belang van sportvoeding is me nu echt wel duidelijk geworden.

3 opmerkingen:

Erik Cardon zei

Hallo Angelo,

Ik zelf gebruik ook na het trainen hersteldrank van Maximize.
Mijn zwager is jaren lang gesponsord door Maximize.
www.maximize-europe.com
Ik kan de voedingssupplementen aan gereduceerde prijs kopen.
Via Marc van Mensel de Speerwerper, heb ik nu NOX explode en HMB besteld.
Door HMB ben ik met sprongen vooruit gegaan t.a.v. herstel.
NOX explode ga ik voor het eerst uitproberen, het zou een enorme boost geven.
Weer een onderwerp waar we een over van gedachten kunnen wisselen.
Groet,
Erik

Angelo Roelandt zei

Hoi Erik,

Ik gebruik op het moment sportvoeding van born en Wcup. Je wordt op het moment zowat dood gegooid met verschillende merken voedings supplementen. Toch komt het allemaal op hetzelfde neer, het ene merk is misschien net weer iets beter dan het andere qua smaak of werking. Recovery tabs van Wcup is ook een voedings supplement met HMB. Tijdens de krachttrainingen in de opbouw (winterperiode) wordt er door velen creatine gebruikt om de spierkracht en de spiermassa te vergroten. De uithouding zou door creatine zelfs beter worden. Zelf heb ik het nog nooit geprobeerd. Meer spieren en uithouding, lijkt op den duur toch op een soort dope vind ik want het is toch prestatie verhogend. Denkend aan het lichaamsgewicht, want spieren wegen nu eenmaal zwaarder dan vet moet je met deze producten niet te ver gaan volgens mij. Je hebt uiteraard veel kracht nodig om te klimmen maar je hebt ook te maken met de zwaartekracht en dan speelt het totale gewicht (renner + fiets) ook een zeer grote rol. Misschien dat ik het komende winter wel eens ga proberen maar voorlopig wil ik er eigenlijk nog niet aan. Ik fietste de marmotte op spaghetti, pannekoeken, bananen, gel en sportdrank en heb ook ruim goud gehaald. Voedings supplementen kunnen natuurlijk geen kwaad en ik ga me er zeker nog meer in verdiepen, als het daar bij blijft dan is het oke. Je hoort zelfs verhalen dat er tijdens een marmotte rotzooi wordt gebruikt door wielertoeristen. Of het waar is dat weet ik niet, ik zou dan in ieder geval niet met mijn prestatie kunnen leven. Dan maar in 8 uur gesloopt aan de finish.

Erik Cardon zei

Hi Angelo,

Ik heb geprobeerd mijn instelling van de Protrainer m.n. tempo te verstellen van min/km naar Km/uur
Maar ik krijg dit niet voor elkaar.
Bij jou aan de rechter zijde van je grafieken staat dus Km/uur ik wil dit ook graag zo hebben maar als ik naar opties ga en vervolgens personlijke eigenschappen vervolgens meeteenheden aan klik staat de optie tempo toch in Km/u.
Ik denk dat ik iets over het hoofd zie maar ik weet niet wat.

Over de sportvoeding, creatine heb ik twee jaar geleden 4 maal 1 week totaal 8 weken (pauze 1 week) uitgeprobeerd in de winter op de sportschool tijdens krachttraining,ik had het idee dat ik langere series kon maken in tegenstelling tot krachttrainingen die ik daarvoor had gedaan.
M.n. na de 8 weken was ik in kracht wel vooruit gegaan.
Ovrigens ben ik ook niet zo voor het extreem pakken van dat soort spullen, ik gebruik wat spullen om te herstellen en op te laden, verder gewoon de pannekoek, spagettie en de boterham met pindakaas.
Ik ben ook maar een toerrenner (fietser)

Als je info hebt voor mijn instellingen van de proTrainer dan hoor ik het wel,

Erik