maandag 25 januari 2010

Tacx Alp d'Huez, 48 min 44 sec, 17.1 km/u

Vandaag een klimtraining afgewerkt op de tacx, geen blokken maar een real life video van de Alp d' Huez. Doel van deze training was ruim onder omslagpunt blijven en trapfrequentie boven de 90 rpm houden. Wattage zeer constant gehouden tussen de 260 en 270 watt, ook de hartslag bleef zeer constant en zat aan bovengrens D2/ondergrens D3. Gemiddelde hartslag 176 slagen per minuut dus 10 slagen onder omslagpunt. Benen waren zeker niet slecht maar goed kon je de benen ook weer niet noemen vandaag. Doel in ieder geval gehaald. Gemiddelde trapfrequentie 93 rpm, gemiddeld vermogen 263 Watt, eindtijd was niet belangrijk.

Elk jaar leer ik veel dingen bij betreft trainen, je kunt het allemaal heel ingewikkeld maken maar uiteindelijk zit het een stuk eenvoudiger in elkaar dan ik dacht. Ik wil een betere klimmer worden dat is duidelijk. Oefening baart kunst dat is mijn motto voor dit jaar. Ik ga dus veel meer specifiek trainen op klimmen dan andere jaren. Best lastig hier in de polder want hier is natuurlijk geen berg of heuvel te bekennen. Tegen de wind in kun je ook aardig trainen maar een berg beklimmen is net weer even iets anders. Duurtrainingen, intervallen en wat toertochten in de Limburgse heuvels zijn voldoende om een cyclo als een marmotte fatsoenlijk uit te rijden maar dat uitrijden heb ik al twee keer gedaan. Ik wil me nu dus echt meer focussen op het klimmen dus ga zoveel mogelijk de vlaamse ardennen opzoeken in het weekend. Eerst de basis in orde brengen met nog wat lange rustige duurtrainingen. Op het moment doe ik wel al klimtrainingen op de tacx in blokken of net als vandaag op de Alp. Lang met een zware weerstand rijden kun je gewoon erg goed trainen op een tacx. Door dit veel te doen hoop ik uiteindelijk nog een stap te maken wat het klimmen betreft om mijn doel te bereiken.

Geen opmerkingen: