dinsdag 17 maart 2009

Duurtraining D1-D2-D1, 45.5 km, 1 uur en 30 min, 30.3 km/u


Vrijgenomen vandaag om vooral in de tuin te werken dus vroeg opgestaan en eerst ff naar de winkel geweest om een nieuwe grasmaaier en trimmer die nodig vervangen moesten worden. Na een paar uurtjes zwoegen in de tuin uiteindelijk op de fiets gestapt voor een half uurtje D1, half uurtje D2 en een half uurtje D1. Het weer is zeker niet zo goed als gisteren zeg maar gerust wat frisjes in het begin. De wind speelt ook vandaag weer een hoofdrol, volgens de berichten NO 3 maar het zou me niets verbazen dat het op sommige stukken kracht 4 was. Eerste half uurtje dus rustig in D1 gereden (138 - 156) daarna moest het tempo en de hartslag wat omhoog (tussen 156 en 174) om een half uurtje in D2 te rijden. Net voor Watervliet begon ik aan dit blokje en een paar minuten later draaide ik tegen de wind in. De beentjes houden zich weer goed maar de conditie laat nog steeds te wensen over. De ochtendpols geeft ook aan dat ik nog steeds niet in topconditie ben. Nog steeds 62 slagen dus nog steeds ruim tien slagen te hoog. Ik kan de hartslag vandaag overigens makkelijk in D2 houden maar de snelheid valt me gewoon wat tegen. Na een half uur D2 terug naar D1 en via Philipinne rustig terug naar huis. Net voor ik thuis ben trek ik nog twee korte sprintjes om de beentjes wat op te blazen op een veel te zwaar verzet waardoor de snelheid bij het eerste sprintje blijft steken op 59.5 km/u. Tweede sprintje is nog korter en daar blijft de teller steken rond de 55 per uur. Op zich lekker rondje gefietst maar ik ben nog steeds niet tevreden over de matige conditie. Exact 1 uur en 30 minuten gefietst dus dat kwam weer perfect uit, gemiddelde net iets boven de 30 per uur.

Ik heb ook besloten om het voorlopig iets rustiger aan te gaan doen wat het trainen betreft. Zeker 1 dag extra rust per week. Vier of max vijf trainingsdagen is al meer dan voldoende, zes dagen is gewoon veel te veel van het goede en niet te combineren met werk in ploegen en privéleven thuis. Daarbij heb ik thuis ook nog genoeg te doen waar ik anders gewoon niet aan toe kom en een beetje in de tuin scharellen doe ik graag en het werkt nog ontspannend ook, zeker in zo`n heerlijk zonnetje. Morgenvroeg eerst even naar mijn fietsenmaker om mijn Bontragers na te laten trekken (spaakspanning is niet ok) donderdag ga ik eindelijk weer eens naar de sportschool.

4 opmerkingen:

Erik Cardon zei

Hi Angelo,
Als je een paarkeer met dit soort wielen gereden hebt is het altijd verstandig om ze even na te laten kijken.
Je FM kan dan gelijk kijken of er een slagje in zit en de spanning van de spaken gelijk is.
Verder over het trainen, wellicht is het verstandig om gewoon regelmatig wat rust te nemen, ik doe dat ook, we zijn perslot van rekening geen profs, alhoewel we misschien toch een beetje het zelfde leven als die mannen.
Nou morgen met de auto naar Oudenaarde, maar ik ga “als ik me goed voel ” zowel de Blauwe als de Rode lus rijden.
Je hoort er van.

Groet,
Erik

Gert zei

Het is maar wat je een matige conditie noemt...

Anoniem zei

Hoi Angelo,
mooie weblog, je neemt een wijze beslissing door er iets minder fanatiek tegenaan te gaan.
Ik maakte dezelfde fout twee jaar geleden tijdens mijn voorbereiding op de Marmotte.Trainde toen veel te hard en te lang ,ik werk ook in shiften en dat werd toen allemaal een beetje teveel.
We zijn tenslotte geen profs en rust is even balangrijk dan trainen.
Ik kom je misschien wel eens tegen in de polder want ik las in jouw blog dat we veel op dezelfde wegen fietsen.
Ik ben van net over de grens (Ertvelde-Rieme).
Succes Rony.

Angelo Roelandt zei

Hoi Rony,

Bedankt voor je berichtje op mijn weblog. Misschien zien we elkaar inderdaad nog wel eens ergens in de polder.

Groeten,

Angelo.