woensdag 25 maart 2009

Fietstest (SMA)

Achteraf gezien was ik tijdens deze test zwaar overtraind.
Vandaag een maximale inspanningstest gedaan in het ziekenhuis in Terneuzen. Op een aantal punten iets beter en op een aantal punten iets minder dan de test van vorig jaar. Ik ben gematigd tevreden over de test maar ik wist eigenlijk wel al dat de conditie op het moment gewoon niet optimaal was. Maximale wattage viel gewoon erg tegen, heb de 360 watt op zo`n 10 seconden na niet uit kunnen fietsen dus blijft het max vermogen hangen op 330 watt want je moet de blokjes helemaal uitfietsen. Vo2 max (maximale zuurstofopname) wat dus je conditiegetal is was gezakt van 60 ml/min (vorig jaar) naar 56.9 ml/min maar dat had ik wel verwacht. Positief was de toename van de longinhoud van 5.7 liter naar 6.75 liter wat erg mooi is. Vermogen op omslagpunt is omhoog gegaan van 290 naar 300 watt. Zeer positief is hartfrequentie op mijn omslagpunt, die is van 184 wat al hoog was gestegen naar 186 slagen per minuut. Omslagpunt zit dus op 93 procent van de maximale hartslag en de arts vertelde me dat dit het hoogste was dat hij ooit gezien had tijdens alle fietstesten. Dit is ook de reden waarom ik vrij weinig last heb van verzuring in de benen. Bewegingseconomie was ook omlaag dus ben ik efficienter gaan fietsen. Gewicht is wat hoger en vetpercentage is ook wat gestegen. Wat trainen betreft ben ik goed bezig alleen nog iets meer intervallen. Streefgewicht wat ik in gedachte had van 62 kilo is ook het optimale sportgewicht voor mij volgens de uitdraai.

Wat gegevens op een rijtje:

Maximaal vermogen - 330 watt (tegenvallend) 5.1 watt per kg
max hartslag - 200 slagen per minuut
Vermogen op omslagpunt - 300 watt - 4.6 watt per kg
Omslagpunt - 186 slagen per minuut 93 % van max hartslag (erg goed)
Vo2 max - 3699 ml/min - 56.9 ml/min
Vo2 omslagpunt - 3309 ml/min - 89% Vo2 max
Longinhoud 6.75 liter
Gewicht - 65 kilo
Vetpercentage - 18.1 % (optimaal sportvet is 14 %)

10 opmerkingen:

Gert zei

Prachtige resultaten Angelo!

Twee jaar geleden haalde ik 286 watt en dat is ondertussen vast meer geworden.

Afgelopen weekend fietste ik mee met wat Alpe d'HuZES jongens. Eentje had een PowerTap in zijn achterwiel. Toen we samen opfietsten (ik werd door hem uit de wind gehouden), zat hij continu rond de 310 watt.

Een ander vertelde op de sporttest 410 watt te trappen. En die kon ik natuurlijk absoluut niet bijhouden!

Goed bezig Angelo!

Anoniem zei

Goed bezig Angelito,maar dat wist je al he.Ik kom zondag weer werken.Het gaat al veel beter met die tweede antbiotica kuur.Dus dan kan ik naar twee weken stil te hebben gezeten eindelijk weer gaan trainen.Ik heb nog een vraag over dat GSM tooltje de welke ik moet instaleren op mijn Nokia N92.Google Aerth heb ik al op de computer staan.Groeten Fred

Arno Smit zei

Dag Angelo,

Prima lijkt me, zeker als je net uit de lappenmand komt. En het percentage van je top wat je omslagpunt haalt is inderdaad verbluffend hoog, had niet een zekere L.Armstrong daar ook last van? ;-)
Op 7 april ga ik een test doen. Ik ben benieuwd. Moet wel heel wat meer wattjes leveren om jou bergop bij te kunnen houden met mijn 82 kg.
Groet, Arno

Angelo Roelandt zei

Hoi,

Bedankt voor de reacties.

Gert,

410 watt is uiteraard een hoog wattage maar het wattage per kilo is het belangrijkste gegeven als het op klimmen aankomt. Ik ken genoeg mannen die veel meer vermogen leveren dan mij maar omdat ze een stuk zwaarder zijn ben ik bergop toch vaak wat sneller. Het nadeel van een laag gewicht merk je wel op het vlakke. Het doet vaak erg pijn om dergelijke krachtpatsers bij te houden op het vlakke. De echte hardrijders zijn dan ook gewoon niet bij te houden voor een vlieggewicht als mij.

Arno,

Als je in staat bent om zo`n 420 te trappen dan zit je ook op 5.1 watt per kilo. Volgens mij niet ondenkbaar voor jou om dit vermogen te kunnen leveren. Max vermogen is eigenlijk niet eens zo belangrijk. Dit hou je toch niet zo lang vol. Vermogen op je omslagpunt is het belangrijkste gegeven. Bij mij is dat nu 300 watt, wat neer komt op 4.6 watt per kilo. Niet eens zo slecht natuurlijk maar ik had liever 330 watt getrapt op mijn omslagpunt. Er moet bij mij nog drie kilo af, als ik de kracht kan behouden kan ik weer een stap voorwaarts maken wat het klimmen betreft. Omslagpunt van 186 is echt ongekend hoog en dat stemt me gelukkig wel zeer tevreden. Weer een paar slagen extra rek zullen we maar zeggen. Succes in ieder geval Arno 7 april. Ik ben benieuwd !!!!

Groeten,

Angelo.

Angelo Roelandt zei

Hoi Fred,

Goed om te horen dat het weer wat beter gaat. gsm tooltje werkt als volgt: surf met je mobiele telefoon naar wap.gpsed.com en volg de instucties op om het tooltje te downloaden op je mobiel.
Maak daarna een account aan via http://gpsed.com/ De tracks (routes) die je dan hebt gefietst kun je via deze website uploaden. Ik leg het nog wel eens uit op het werk als je er niet uit komt.

Groeten,

Angelo.

Arno Smit zei

Dag Angelo,
Het is zeker zo dat wattage op omslagpunt is waar het om draait. In 2007 was mijn max 470 watt en mijn wattage op omslagpunt 310 watt. Je zal zeker harder de berg op gaan, ik zou 377 watt op mijn omslagpunt moeten halen om je wattage per kg te evenaren en dat gaat me zonder Epo zéker niet lukken.
Groet, Arno

Angelo Roelandt zei

Hoi Arno,

Daar zit dus de uitdaging voor jou. 470 watt is enorm maar je hebt er inderdaad niet veel aan als je vermogen op je omslagpunt 160 watt lager ligt. Het is nu 2009 en je traint gericht en bent goed bezig in mijn ogen. Je omslagpunt en vooral het vermogen op je omslagpunt moet dus omhoog. Ik zou er niet van uit gaan dat 370 watt of meer niet haalbaar is voor jou. De kunst is om je vermogen op omslagpunt zo dicht mogelijk naar je max vermogen te krijgen. Dat ik sneller de berg op zou gaan is op basis van dit soort gegevens zeker nog geen vaststaand feit. Er komt gelukkig nog meer kijken bij het beklimmen van een berg dan alleen wattage`s en kilo`s. Tijdens een berg cyclo moet je ook kunnen doseren en vooral mentaal sterk in je schoenen staan.

Groeten,

Angelo.

Randy zei

Hallo

Ik vind het eigenaardig dat je met een wattage van 4.6W/kg 8h over de Marmotte doet. Met zulk wattage op OP zou je normaal gezien rond de 7h/7h15 moeten uitkomen. Ik ben wel benieuwd naar de velddata: wat was je VAM op de cols in de Marmotte tijdens de wedstrijd?

Groeten
Randy

Angelo Roelandt zei

Hoi Randy,

Zo zie je maar cijfertjes zeggen niet alles. Vorm van de dag en omstandigheden zijn alles bepalend voor je eindtijd. Ik zou inderdaad dik onder de 8 uur moeten kunnen rijden maar in de praktijk moet het er nog wel uitkomen. Hoop dit in 2010 wel te doen want het zit er echt in.

Groeten,

Angelo.

Anoniem zei

hallo,

De vergelijkingen die continue worden gemaakt tussen de gemeten vermogen bij zo'n inspanningstest en de zgn. 'veld-data' zijn volgens mij niet te doen. Het zou wel te doen zijn als de duur van zo'n veld-test overeenkomt met de duur van de inspanningstest. Men vergeet blijkbaar vaak dat 8uur in't zadel iets anders is dan een kwartiertje tijdens de test. Onderlinge verschillen in de getraindheid per persoon kunnen dus ook liggen aan de duur-vermogen, m.a.w. hoelang kun je zo'n vermogen vast houden. Recuperatievermogen tijdens de rit zal ook verschillend zijn. Vocht/zout verlies speelt ook een rol. Uiteraard, mentaal is ook al eerder genoemd, kan zo procenten schelen, wij zijn geen robots. Zo'n test geeft wel een goede indicatie, maar moet je niet direct naar een gereden tijd vertalen.
Groet.