dinsdag 24 november 2009

Tacx kracht / souplesse, 4x1x2, 50 min

Voor de eerste keer weer een specifieke krachttraining op de tacx afgewerkt. Kwartier inrijden op souplesse (110 rpm) dan 4 blokken kracht van 1 minuut aan 60 omwentelingen per minuut en tussen de blokken 2 minuten herstellen wederom op souplesse. Na de krachtblokken weer 25 minuten op souplesse en dan zit de training er weer op. Volledig krachtprogramma duurt zo`n 10 weken en in de laatste week fiets je 8 krachtblokken van 3 minuten en dat is echt flink afzien. Streven is om tijdens de krachtblokken onder je omslagpunt te blijven. Iets waar ik vandaag met speels gemak in geslaagd ben. Dit ging wel heel erg makkelijk in vergelijking tot vorig jaar. Eerste 2 blokken 53/15 geschakeld wat een wattage opleverde van zo`n 320 watt aan 60 omwentelingen per minuut (trapfrequentie) hartslag nog ruim 16 slagen onder omslagpunt. Laatste 2 blokken 53/14 geschakeld en dat leverde een wattage van ruim 360 watt op. Hartslag nog steeds ruim onder omslagpunt dus dat ziet er wel heel erg goed uit. Zou het mountainbiken nu al een positief effect hebben op de kracht die duidelijk flink is toegenomen of heeft het toch te maken met de hoeveelheid rust die ik nu inlas in een week? Rusten doe ik sinds mijn overtrainings periode erg veel. In de vroegedienst (deze week dus) ga ik al om 20:30 naar bed zodat ik minimaal 8 uur kan slapen. Voorheen sliep ik maar zo`n vier a 5 uur per nacht als ik in de vroegedienst zat.

Ik ben ook super gemotiveerd op het moment en heb echt enorm veel zin en lol in de trainingen die ik nu afwerk. Echt leuk om te doen zo`n specifieke krachttraining zeker als het zo goed gaat. Vorig jaar fietste ik minimaal 45 minuten tot een uur uit na de krachtblokken nu neem ik genoegen met 25 minuten tot een half uur dat is echt lang zat. Helaas weer wat afwijkingen wat de hartslag betreft (zie pieken) batterij vervangen van de sigma hartslagband die ik gebruik om te tacxen dus wellicht is het probleem nu verholpen. Hieronder nog een foto van een iets minder goede dag op de MTB (haha) tijdens de VTT in Zelzate.

Geen opmerkingen: