woensdag 13 januari 2010

Fietsen en Fysica

Afgelopen dagen ziek maar het gaat gelukkig de goede kant op. Ik hoop morgen weer aan de slag te gaan op het werk want niets doen dat is niet voor mij weggelegd.

Ingewikkelde formules zijn normaal gesproken ook niet aan mij besteed maar ik kwam toch interessant leesvoer tegen op internet omdat ik zocht naar de mogelijkheden om op vermogen te gaan trainen. Zo las ik tot mijn verbazing dat kleine lichte mannetjes eerder nadeel dan voordeel hebben als het bergop gaat. Een kleine lichte renner van bv 60 kg met een gelijkwaardige fiets (qua gewicht) moet meer specifiek vermogen leveren per kilo dan een renner van bv 80 kilo. Beide renners moeten uiteraard wel in topconditie zijn en BMI en vetgehalte zijn ook nagenoeg gelijk. Als voorbeeld wordt de prachtige strijd op de Mount Ventoux aangehaald tussen Pantani en Armstrong. De fietsen waren gelijkwaardig wat het gewicht betreft. Armstrong had een massa van 72 kilo en een specifiek vermogen van 6.7 watt per kilo terwijl Pantani met een massa van 54 kg een specifiek vermogen leverde van 6.84 watt per kilo. Pantani was dus eigenlijk 2% sterker maar toch bereikten ze samen de top. Koervervalsing volgens de geleerden de verhouding van de massa van de renner tot de totale massa (renner + fiets) zou voor iedereen dezelfde waarde moeten hebben in competitie verband uiteraard. Als een renner 55 kilo weegt en de fiets 6.8 kilo dan zou een renner van 70 kilo op een fiets van 8.6 kilo moeten rijden om er een gelijkwaardige strijd van te maken. Nooit geweten dus toch weer wat wijzer geworden. Voor ons als wielertoeristen allemaal niet zo van belang natuurlijk omdat er gewoon veel meer niveau verschil is dan bij de profs maar wellicht voor de toppers onder de wielertoeristen wel degelijk van belang. UCI regels zijn er niet voor wielertoeristen dus geen beperkingen wat het gewicht betreft van de fiets. Minimum gewicht volgens de UCI is 6.8 kilo, een fiets van 6 kilo of zelfs lichter is toch weer een voordeel als het er echt op aan komt. De beste klimmer is diegene met het grootste vermogen per kilogram, en die moet kunnen winnen zelfs indien hij een lichtgewicht is! Verder nog heel erg veel interessante info op de website van fietsica.be

Maar goed mijn zoektocht naar het trainen op vermogen leverde verder weinig nieuws op. SRM is gewoon onbetaalbaar, Powertap is ook nog behoorlijk duur en dan zit je weer met een ander achterwiel. Kwam wel de Ibike pro tegen deze meet de krachten niet zoals de andere systemen maar komt aan de weerstand op basis van een berekening aan de hand van luchtweerstand, rolweerstand en de zwaartekracht. Uit diverse test is gebleken dat de waardes nagenoeg gelijk zijn aan de wattages bij een powertap. Mooi apparaat erg veel functies en dus alles in één en al een stuk goedkoper dan een powertap systeem voorlopig alleen online via Amerika te verkrijgen. Dit jaar komt er ook een systeem op de markt waar de kracht gemeten wordt via de pedalen. Ziet er goed uit maar al bij al ook een duur systeem. Snap niet dat dergelijke systemen niet wat goedkoper op de markt gezet worden,volgens mij echt een gat in de markt. Ik denk wel dat er steeds meer aanbieders komen van vermogenmeters dus wellicht binnen enkele jaren is het wel een betaalbaar product. Voorlopig nog maar met de polar blijven rijden vrees ik, de ibike pro houdt me nog wel bezig dus daar ga ik nog het één en ander over uitzoeken.

Oja waarom trainen op vermogen??
Op vermogen kun je veel specifieker trainen dan op hartslag vooral intervallen is dan veel effectiever. De hartslag reageert altijd een stuk later als je aan een interval begint waardoor je in het begin van een interval dus te intensief gaat rijden omdat je de hartslag in een bepaalde zone wilt krijgen. Voor veel mensen wellicht allemaal overdreven maar zelf ben ik wel te vinden voor de moderne vormen van trainen, zelfs als wielertoerist. Lance Armstrong is altijd erg vooruitstrevend als het om trainen gaat. Zag nu dat hij een pil inslikte die zijn lichaamstemperatuur weergaf tijdens de training. Ze experimenteren nu met verschillende manieren om zijn lichaam te koelen en dat heeft een behoorlijke invloed op de prestatie. Zelf heb ik dit ook ondervonden door het gebruik van een ventilator bij het tacxen. Hartslag daalt hierdoor inderdaad behoorlijk en je verliest veel minder vocht.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Beterschap, het was stil op de ZV wegen de afgelopen week :)

Ik heb ooit eens begrepen dat 6.1 W/ Kg een menselijke limiet is. Alles daarboven zou dus een wonder zijn.
Ben met mijn 4.6 W/ Kg igg nog op een puddingtarzan niveau.
Tot binnenkort weer op de fiets!

ciao Mario

Angelo Roelandt zei

Hey die Mario,

Bedankt voor je berichtje. Ga hopelijk van het weekend de ZV wegen weer onveilig maken. 6.1 watt/kg limiet voor een mens lijkt me sterk. Heel de Raboploeg zit er bijvoorbeeld al boven Gesink zelfs 7.08 watt/kg max vermogen tijdens inspanningstest (zie lijstje link) http://twitpic.com/wr8rx
Als je die 4.6 op omslagpunt kunt trappen dan ben je toch erg goed bezig Mario, heeft niets meer met pudding te maken dan héé.

Groeten,

Angelo.

Anoniem zei

Goed zo! Eerst zorgen dat je goed herstelt bent!

Aldo Sassi, die met Basso heeft gewerkt, beweerd dat 6.2 w/ Kg over een tijd van 40-50 minuten niet menselijk is.
Dus geen max. vermogen.

Ciaooooooooooo!