vrijdag 29 januari 2010

Tacx souplesse, 46 min, 116 rpm

Vandaag weer eens zonder ventilator op de tacx dus lekker kunnen zweten. Met de ventilator aan geen druppel zweet meer te bekennen dus werkt goed zo`n ding. Cervélo dus weer op de tacx gezet (nu met compact) voor een korte souplesse training. Schakelen met de nieuwe alligator i link kabels is echt een merkbaar verschil. Schakelt nog directer dan voorheen en je hebt ook meer gevoel in het schakelen. Maakt dus wel degelijk uit een setje i links tov de campa kabels. Op zich toch jammer dat ze zilver zijn heeft een iets te hoog bling bling gehalte en ik hou absoluut van mooie dingen maar niet van bling bling. Ik vrees dus dat ik de buitenkabels bij een volgende beurt laat vervangen door de zwarte uitvoering. Was best een lastig klusje met mijn FSA K wing stuur om de kabels er fatsoenlijk in te krijgen volgens mijn fm, toch mag hij het de volgende keer nog eens proberen. Is overigens perfect gedaan echt een vakman die Gert-Jan. Cervélo is ook weer wat lichter geworden 6.870 gram met alles erop en eraan.

Wattage wat hoger als anders tijdens de souplesse training van vandaag waardoor ik een groot gedeelte in D2 heb gereden aan zo`n 118 omwentelingen per minuut. Souplesse gaat al weer een stuk soepeler dan enkele weken geleden. Gemiddelde hartslag van 159 dus slechts een paar slagen hoger dan bovengrens D1. Morgen een klimtraining op de tacx 7 x 3 minuten. Zondag weer buiten trainen op de planning staat een ritje van 5 uurtjes. Heb er veel zin in kijken hoe de compact bevalt nu in combinatie met een 11-23 cassette voor in de polder. In de bergen ga ik met een 13-29 rijden in combinatie met de compact.

Mijn moeder heeft vandaag ook een racefiets gekocht (Trek Madone 4.7 WSD) dus ik krijg concurrentie in de bergen. Morgen ga ik de Trek eens bewonderen. Mijn vader kan het wel schudden nu op zijn Kuota (haha)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Angelo,
uit ervaring weet ik dat 13-29 niet zo'n beste cassette is in de bergen, 23-26-29 tanden zijn dan de laatste drie tandwieltjes van de cassette ,dat loopt per 3 tanden op en dat fietst niet aangenaam de verschillen zijn echt te groot.Campagnolo heeft niet echt een goede 10 speed klimcassette.
Groeten Rony

Anoniem zei

Hoi Angelo,

Ik volg al een tijdje je blog, ook omdat ik de Marmotte dit jaar wil fietsen. Wat ik me afvraag is hoe je al die trainingsuren kunt combineren met je werk en gezinsleven? Ik lees dat je ook (net als ik) kinderen hebt, als ik zo veel zou trainen zou dat toch op enige weerstand thuis kunnen rekenen. Heb je tips om hiermee om te gaan?

Dank en succes met de trainingen!

AV

Angelo Roelandt zei

Hoi Rony,

Ik heb zelf ook al 3 jaar ervaring met een 13-29 en vindt deze cassette zelf wel prettig in de bergen. Op het vlakke moet ik je absoluut gelijk geven dan zijn de stapjes veel te groot en daarom gebruik ik in de polder een 11-23 of 12-25. De combinatie compact en 13-29 zal ik nog moeten uitproberen. In de heuvels niet nodig natuurlijk maar in het hooggebergte wil ik gewoon een stuk lichter gaan rijden dan de afgelopen jaren. De tijd zal het leren. In ieder geval bedankt voor het delen van je ervaring. 11 speed is al weer iets beter in mijn ogen maar een hele groep vervangen vond ik toch te kostbaar.

Groeten,

Angelo.

Angelo Roelandt zei

Hoi AV,

Je moet inderdaad de juiste balans zien te vinden in gezinsleven, werk en trainen. Vorig jaar was ik die balans zelf even volledig kwijt met als gevolg overtraining. Ik werk in ploegendienst dus kan regelmatig trainen als de kinderen naar school zijn en als mijn vrouw is gaan werken. Trainingsuren vallen op het moment overigens best wel mee hoor. Ik heb de balans nu in ieder geval gevonden en dat is voor mijn gezin en ook voor mezelf een stuk prettiger. Tip: Als je niet heel veel uren kunt maken op een week probeer dan veel aandacht te besteden aan kwaliteit. Blokken intervallen, kracht en souplesse trainingen. Vaak wat korter maar wel effectief. 1 lange duurrit in het weekend moet altijd wel lukken. Ik krijg zelf gelukkig veel steun van mijn gezin en ze gaan bijna altijd mee als ik toertochten of cyclo`s ga rijden. We maken er dan een mooi weekend van zodat iedereen er wat aan heeft. Succes in ieder geval met het trainen voor de marmotte en als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Groeten,

Angelo.