maandag 18 april 2011

Voeding gerelateerd aan bloedgroep (dieet)

Als sporters zijn we meestal al bewust bezig met ons lichaam en met gezonde voeding. Een dieet of iets dergelijks is voor de meeste dan ook niet nodig, althans we denken dat dit niet nodig is. Toch wil ik onderstaande met jullie delen het is absoluut de moeite waard om dit eens te lezen. Zelf heb ik bloedgroep A (pos) Voor en tijdens het fietsen eet ik bv zoals bijna iedere fietser/sporter regelmatig bananen. Mensen met bloedgroep A moeten bananen juist vermijden omdat het lichaam dit (in hoge doseringen) ervaart als gif. Uiteraard gooi je geen hele trossen tegelijk naar binnen maar de bedoeling van die banaan is dat je er energie van krijgt en voor mensen met bloedgroep A is dit dus absoluut niet het geval. Ik moet zeggen als ik erover nadenk. Ik heb regelmatig buikpijn als ik bananen eet en ik heb ook niet het idee dat ik hier een energy boost van krijg. Mensen met bloedgroep A kunnen het beste fruit eten zoals Abrikoos, Ananas, Bosbossen, Bramen, Citroen, Grapefruit, Kersen en vijgen. Wat moet je bv vermijden wat fruit betreft: Banaan, Kokosnoot, Mandarijn (oeps die eet ik veel) Mango, meloen, Sinaasappel.

Mensen met bloedgroep A hebben baat bij voeding dat voornamelijk bestaat uit vegetarisch eten. Als vleeseter wordt ik daar zelf niet echt vrolijk van. Bloedgroep A heeft moeite met dierlijke vetten te verteren en heeft een kwetsbaar imuunsysteem dat gevoelig is voor bacteriële infecties. Vlees (met name rood vlees) wordt bij iemand met bloedgroep A opgeslagen als vet. Je zou in principe dus alle vleessoorten moeten vermijden met uitzondering van Kalkoen en Kip. Niet dat ik nu per direct vegetariër wordt want ik eet nu eenmaal graag vlees maar ik ga er zeker wel rekening mee houden. Gunstig zijn bv Forel, Kabeljouw, Kibbeling, Makreel en Zalm. Met gunstig wordt bedoeld dat dit zelfs heilzaam werkt. Verder moet je juist veel koolhydraten eten met bloedgroep A (Met bloedgroep O juist niet) en weinig vet en zuivel. Het is absoluut geen onzin verhaal het is het levenswerk van een Amerikaanse natuurarts Peter D'Adamo. Een vriend van mij heeft me hier op gewezen en nogmaals het is zeker de moeite waard om dit eens aandachtig te lezen en wellicht eens te proberen al is het maar voor een deel. Hier de links per bloedgroep: Bloedgroep A Bloedgroep B Bloedgroep O Bloedgroep AB

Bronnen:

4 opmerkingen:

Jorick zei

Hoi Angelo, niet alles wat geschreven staat is waar en de beweringen van Adamo (hij is geen arts) zijn een typisch voorbeeld van theorieën waar wat gezonde argwaan op z'n plaats is.
Behalve dat het lekker klinkt is er geen enkele reden om aan te nemen dat wat hij zegt klopt en een deel klopt aantoonbaar niet.
Zie voor een ander geluid bijvoorbeeld:
http://www.skepsis.nl/bloedgroepdieet.html

Angelo Roelandt zei

@Jorick Volledig mee eens zoals bij elk dieet en vele andere theorieën betreft dieet is gezonde argwaan en gezond verstand zeker op zijn plaats. Maar goed Sonja Bakker dat schiet lekker op dat is slechts gebaseerd op commercie. Ieder mens is anders daar heeft D'Adamo in ieder geval wel een punt en bloedgroep gerelateerde voeding is zeker niet uit de duim gezogen of D'Adamo nou arts is of niet het betreft hier een levenswerk van vader op zoon. Zo`n Sonja Bakker boek gaat natuurlijk helemaal nergens over. Het gaat mij overigens niet om het dieet maar om eens na te denken over wat je allemaal in je mond propt en wat de gevolgen hier van kunnen zijn. De link van skepsis had ik overigens ook al gelezen maar in ieder geval bedankt daarvoor. Een ander geluid is inderdaad nooit verkeerd.

Groeten,

Angelo.

van den Abeele zei

Inderdaad erg interessant. Ook ik heb bloedgroep A. En wat wil het toeval nu? Al een dik half jaar eet ik zo min als mogelijk vlees. Ben nooit een echte grootgebruiker geweest, maar de laatste tijd staat het me zelfs een beetje tegen. Heb tijdens de vastenperiode zelfs een totaal vegetarisch menu gevolgd; en dat beviel me prima. De enige reden dat ik nu nog vlees eet is vanwege de overige gezinsleden. Voor mij hoeft het dus eigenlijk niet meer, maar het is zo'n gedoe om telkens speciaal voor mij met de menukeuze rekening te houden.
M.a.w.: ik let er zelf gewoon op. Soms lukt dit, soms niet. Maar in ieder geval wordt het vleesgebruik minder en minder.
En dat van die verschillende soorten fruit wist ik ook niet. Toch een proberen...

Anoniem zei

Hoi Angelo,nou weet ik ook waarom ik bij het fietsen na een tijd niets meer presteer.Ik heb vorige zondag isotonedrank met appelsien en bananenrepen mee.Nu is het toeval maar ik heb bloedgroep A.Al ik daarin tegen water en fruitrepen met bosvruchten gebruik heb ik daar geen last van dan kan ik wel presteren.Vorige jaar was ik begonnen met die isotonendrank met appelsien te drinken met het fietsen en het was een ramp ik fietste voor geen meter normaal alles ging stroef of ik geen energie meer had.
Ik vindt dit natuurlijk belangrijk.
Bedankt.Ik het het er al met iemand over gehad die het 2 jaar heeft gedaan.Haar reactie was dat het je heel goed voelt maar je moet wel oppassen.Bij haar ging ze naar een tijd iets te mager worden.daar moet ook rekening mee houden dat je wel voldoende kacl tot je neemt per dag.

M.Vr.Gr. Fred Wauters