donderdag 24 november 2011

Walter George 100-up

Walter Goodall George een hardloop fenomeen uit de negentiende eeuw die door zijn lange werkdagen als chemicus een oefening bedacht die hij 100-up noemde. Het komt eigenlijk neer op rennen op de plaats waarbij je de knieën naar heuphoogte brengt. Het is een techniek waardoor je een efficiënte en natuurlijke loopstijl kunt ontwikkelen. Walter George liep uiteindelijk de snelste mijl in 1886 (4:10 min 1/5 sec) tot 1931 dus 45 jaar lang liep niemand sneller dan Walter George op deze afstand. In het filmpje zie je de 100-up techniek uitgevoerd door de schrijver van het boek "born to run" Christopher McDougall. Het filmpje van Eric Orton bevat ook een aantal geweldige oefeningen en technieken betreft voorvoet landing zo ook de 100-up. Echt een perfecte looptechniek het lijkt net of hij veren heeft gemonteerd onder zijn schoenen terwijl het gewoon minimalistische Nike schoenen zijn. Het bewijs dat de mens is gemaakt om te rennen, prachtig om te zien. Sommige zullen het misschien weer belachelijk en overdreven vinden maar ik zeg doe er je voordeel mee en become a better runner !! 100-up zal op termijn behoren tot mijn dagelijkse oefeningen net als push-ups met de nadruk op de buikspieren en dat hou ik ook al 7 maanden vol waarvan ik slechts vier dagen heb verzuimd. Voor de wat minder getrainden onder ons let wel een beetje op met de 100-up oefening want het is moeilijker en vermoeiender dan het lijkt vooral als je het perfect uit wilt voeren.

Vandaag weer een rustige duurloop door het Kloosterbos en heel veel moet ik niet bijschaven aan mijn techniek al valt er uiteraard nog voldoende te leren. Zo kwam ik erachter dat mijn loop frequentie (aantal stappen per minuut) precies 180 is ( 3 stappen per seconde) en laat dit nu net de perfecte frequentie zijn voor natuurlijk hardlopen. Het is een snelle efficiënte tred die ik mezelf gelukkig niet heb moeten aanleren. Ongeacht de snelheid moet je streven naar 180 stappen per minuut. Ik was al een voorvoet/mid voorvoet lander maar vandaag heb ik nog één andere techniek uitgeprobeerd en dat is lichtjes voorover buigen vanuit de enkels. Heupen, bovenlijf, schouders en hoofd blijven rechtop dus alleen wat voorover buigen vanuit de enkels. Je valt als het ware een beetje voorover en maakt gebruik van de zwaartekracht om snelheid te maken. Ik merkte direct verschil al zal ik dit veelvuldig moeten oefenen om dit mezelf eigen te maken. Automatisch ga je dan nog wat meer op je voorvoet landen. Rustig maar super lekker gelopen (Inov-8 rules) en na mijn laatste bevindingen betreft parcour in het Kloosterbos heb ik nu een definitief rondje samengesteld van 5.2 km. Veel heuveltjes op en af, draaien en keren, diverse soorten ondergrond gewoon een heerlijk cross/trail circuit om jezelf helemaal uit te leven. 11 km lopen stelt eigenlijk helemaal niets meer voor. 11.01 km, 1:03:48, 10.3 km/u, 5:48 min/km, HF 151 Garmin Details

Als het zo goed blijft gaan dan zie ik mezelf in de toekomst als ultra-loper (afstanden boven de 42 km) en met sterke voorkeur als ultra-trailrunner. Maar goed eerst maar eens zien dat ik in februari trail by the sea en in april de marathon van Rotterdam tot een goed einde kan brengen al de rest is toekomst muziek. Niets lijkt de halve natuurmarathon tisvoorniks aankomende zondag in de weg te staan dus als er geen gekke dingen gebeuren en als het gezin het nog steeds ziet zitten dan staan we daar aan de start.

1 opmerking:

van den Abeele zei

Laat je door niets meer tegenhouden! Succes zondag!