zondag 28 december 2008

Tacx Alpe d' Huez, 13.8 km, 57 min + herstel training, 56 min


Normaal gesproken staat de zondag altijd in het teken van rustige duurtrainingen maar één keer per maand doe ik de Alp als referentie om te zien of er progressie in zit. Eerst 10 minuten warm gefietst op de tacx en daarna begonnen aan de beklimming. Het gevoel was op zich zeker niet slecht, vooral de benen heb ik amper gevoeld tijdens de hele klim. Toch kon ik mijn hartslag niet goed onder controle krijgen ook niet met de ademhalings oefeningen uit het boek van Lance. Erg vreemd ik weet niet wat het is, wel rustig kunnen ademhalen maar het was gewoon lastig om de hartslag onder het omslagpunt te krijgen terwijl het wattage eigenlijk gewoon dramatisch laag was. Zeer teleurstellende tijd gereden en vooral het gemiddelde wattage is heel erg slecht te noemen. Langzamer dan de vorige keer. Zo`n test is echter maar een moment opname dus echt zorgelijk is het niet maar ik had het graag anders gezien. (https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEha4ie1iMnd0nwVB7kFh4gHmKJS-r0V7dW0ECSmvgJnAE9OXbzW0mHtchjva_S_7RxVDnCiyQ5PNhdz6tF9iAt6cmHy8G1FzF4e1suz1UFnpdc3Z240A063k60dgtpMHLbCm8arpsM4j4M/s1600-h/Tacx+training+Alp+d%27+Huez+zaterdag+22+november.JPG) en gemiddeld 3 hartslagen hoger. Het wattage was amper hoger dan de vorige keer. Van progressie lijkt dus nog niet echt sprake te zijn, toch is het mogelijk dat mijn gewicht hier mee te maken heeft. Je vult je gewicht namelijk ook in bij het profiel van jezelf en ik weet dat de tacx ook rekening houdt met het gewicht. De vorige keer stond mijn gewicht nog op 62 kilo nu heb ik dat aangepast naar 68 kilo dus dat kan zeker een oorzaak zijn van het lagere gemiddelde wattage. De laatste 900 meter ben ik flink gaan versnellen en uiteindelijk ben ik volle bak gegaan en tot mijn verbazing haalde ik zelfs een maximale hartslag van 204 slagen per minuut. Wel vreemd, normaal gesproken daalt je maximaal haalbare hartslag naarmate je ouder wordt maar bij mij is hier dus absoluut nog geen sprake van. Mijn hoogst gemeten hartslag ooit was 201. De benen zijn absoluut veel sterker geworden want tijdens deze lange versnelling (op het zadel en 900 meter is echt heeeel lang bergop) liepen ze echt pas op de laatste meters vol. Maximale wattage tijdens deze versnelling was 379 watt, 200 meter voor de finish iets te vroeg dus ontpolfte ik zowat met een hartslag van 204 dus nog voor de finish terug geschakeld om de hartslag te laten zakken. Zoals ik al eens eerder zei eind februari 2008 deed ik er 49 minuten over met een gemiddelde hartslag van 178 en een gemiddeld wattage van 249 watt. Toen woog ik echter 62 kilo ik denk toch echt dat daar het grote verschil in zit. Dit toont maar weer eens aan hoe belangrijk een gewichtverschil van 5 a 6 kilo kan zijn bergop. Het is dus zaak om langzaam weer wat kilo`s kwijt te raken. Als mijn gewicht zo omhoog blijft schieten door de creatine dan stop ik er in februari in ieder geval acuut mee. Ondanks de teleurstelling wel lekker getraind en na de alp nog een duurtraining van 56 minuten gereden in de herstelzone. Ik was wel erg snel hersteld van de inspanning op de alp dat is positief te noemen. Ook heb ik het gevoel dat mijn omslagpunt (184) zelfs nog wat omhoog gegaan is de hartslag stagneert nu bij zo`n 187 a 188 slagen. Verzuring daar heb ik totaal geen last van gehad alleen tijdens de laatste meters op de alp. De enige manier om daar achter te komen is een maximale inspanningstest ondergaan bij een sportarts. In februari wil ik dit weer gaan doen want het is toch erg belangrijk om je exacte omslagpunt te weten.
Gisteren zijn we overigens nog met het gezin naar Brussel geweest, de kinderen wilde manneke pis zo graag eens in het echt zien dus werd het eens tijd om de spreekwoordelijke daad bij het woord te voegen. Ik moet zeggen erg gezellig daar in Brussel en zelfs ik kon niet ontkennen dat de winkeltjes daar de moeite waard zijn om door te struinen. Allemaal goed dik aangekleed en dus geen kou gehad.










2 opmerkingen:

Marjolein zei

Angelo,

Ik heb vandaag voor het eerst de Alpe D'uez gereden op de tacx. Ik ben heel rustig van start gegaan, omdat ik bang was dat ik anders snel de verzuring van mijn benen zou merken. Achteraf vond ik het helemaal niet zwaar en heb ik hem in 1.16 minuten gereden. Dit kan dus nog sneller naar mijn mening.
Heb je de Alpe D'uez ook in het echt gereden? Is het te vergelijken met de tacx eigenlijk?

Groetjes,
Marjolein

Anoniem zei

wattage wordt niet bepaald door het gewicht maar de snelheid wel door het wattage en het gewicht. Hoe zwaarder je bent hoe minder snelheid je hebt bij een bepaald wattage. Zelf rij ik de alpe d huez met een gemiddelde van 300watt in 54min ben zelf 75kg+fiets en kleding is 85kg