vrijdag 26 december 2008

Training 15 sportschool, 2 uur + tacx souplesse 46 min (109 rpm)


Het is dan wel tweede kerstdag maar de sportschool was open tot 13:00 dus om 10:15 begonnen met trainen. Erik was al druk bezig toen ik binnenkwam (goed bezig) en een collega van het werk was ook al druk in de weer met gewichten. Weer begonnen met een warming up op de ergofiets en een profiel van 10 minuten gereden met een max weerstand van 240 watt. Eerst weer begonnen met de benen, leg curl ging gelukkig weer wat beter ik voel nog een lichte pijn in mijn linker knieholte maar deze keer heb ik de oefeningen toch goed uit kunnen voeren. Leg extension ging erg lekker en makkelijk vandaag, oefeningen voor het bovenlichaam gingen ook erg lekker. buikspieren ook flink aangepakt eerst op het bankje en daarna op het apparaat voor te roeien (van Erik afgekeken) hier kun je, je voeten tenmiste onder klemmen dus dat gaat een stuk beter. Ook nog een ander bankje gebruikt voor wat buikspieren waar je gebruik maakt van je benen liggend op de rug. Tweede serie voor de benen ging ook erg lekker, ook de triceps en de biceps extra aangepakt vandaag. Vooral de triceps gingen heerlijk branden op den duur net als de buikspieren overigens. Daarna weer snel naar huis voor een souplesse training op de tacx van 46 minuten. Hoog in D1 gereden vandaag gemiddelde hartslag van 153 en de trapfrequentie 109 omwentelingen gemiddeld. Laatste kwartier was lastig door de enorme druk op mijn blaas. Toen ik over de finish kwam gelijk van de fiets gesprongen en naar beneden gerend (volgens mij zonder de traptreden te raken) Wat een opluchting !!!!! Erg lekker getraind.
Thuis nog even op de weegschaal gestaan om de schade te bekijken na de eerste kerstdag. Wederom een schokkende 68.4 kg vetpercentage was wel al behoorlijk gezakt van 15 % naar 13.3 % dus dat is erg goed nieuws. Vorige week woog ik 67 kg en toen ben ik ook weer begonnen met creatine, waarschijnlijk is dit weer de oorzaak van het toegenomen gewicht. Als ik twee weken stop dan ben ik weer 1.5 kilo kwijt. Spieropbouw kan natuurlijk ook een oorzaak zijn van dit alles. Voorlopig maak ik me hier zeker nog geen zorgen over in het voorjaar zit ik normaal gesproken zo terug op 63 a 64 kilo.

Leg press (kuiten)
5 series - 20 herhalingen - 80 kilo
5 series - 20 herhalingen - 80 kilo

Leg press (benen)
4 series - 6 herhalingen - 100 kilo
4 series - 6 herhalingen - 100 kilo

leg curl
4 series - 6 herhalingen - 30 kilo
4 series - 6 herhalingen - 35 kilo
Leg extension
4 series - 6 herhalingen - 60 kilo
4 series - 6 herhalingen - 60 kilo

Buikspieren
1 serie - 40 herhalingen (bankje)
1 serie - 20 herhalingen (bankje)
1 serie - 40 herhalingen (bankje)
1 serie - 20 herhalingen (bankje)
1 serie - 50 herhalingen (roei apparaat)
1 serie - 30 herhalingen (roei apparaat)
1 serie - 30 herhalingen (ander bankje)

2 opmerkingen:

Erik Cardon zei

Hi Angelo,

Inderdaad de grote lijnen aanhouden en luisteren naar je lijf dat is denk ik de beste manier en dat is voor iedereen net weer een beetje anders.
Ik heb trouwens een vraag als ik op de fiets zit en ik rij met een hartslag rond van 150, als ik dan diep inadem en hem even vast hou dan gaat mijn hartslag met een 10 slagen naar beneden, daarna komt hij bij gewoon ademhalen weer terug naar 150.
Ken jij dit verschijnsel?

Angelo Roelandt zei

Hoi Erik,
Ik ken dat verschijnsel zeer zeker. Sinds een paar weken gebruik ik dit zelfs in mijn trainingen. In het boek van Lance Armstrong stond hier namelijk een stuk over geschreven. Veel mensen zijn geneigd om snel en oppervlakkig adem te halen bij zware inspanningen. Door zich te concentreren op diep en regelmatig inademen en uitademen door de neus en de mond verlaagt Armstrong zijn hartritme terwijl hij wel dezelfde snelheid houdt. Ook dit stukje heeft hem geholpen om een betere klimmer te worden. Het is wel vrij lastig moet ik zeggen om je hier op te concentreren vooral als je aan een flinke weerstand fietst vergeet je dit snel. Het moet een soort van automatisme worden maar bij mij is dat zeker nog niet het geval. Het werkt wel, mijn hartslag zakt zo`n 5 a 6 en soms zelfs 10 slagen als ik deze techniek van ademhalen toe pas. Bij specifieke krachttraining op de fiets probeer ik deze techniek uit en morgen fiets ik als referentie weer eens de Alp d' Huez op de tacx dan ga ik het ook weer proberen.

Groeten,

Angelo.