zaterdag 19 mei 2012

Barefoot running (blote voetjes debuut)

Waarschijnlijk even kortsluiting in mijn bovenkamer na het werk want in een opwelling besloot ik om vandaag te gaan rennen op mijn blote voeten. Zo gezegd zo gedaan !! Mooi weertje en omkleden was zo gebeurd. Voor ik het wist liep ik op mijn blote voetjes over stoeptegels, klinkers, betonplaten, polderweg (grof), fietspaden, door de berm en over mooi strak asfalt. Onder begeleiding van de kids op de fiets, de nike free's voor de zekerheid in de fietstassen maar die had ik niet nodig. Echt een super gevoel "the smoothest ride ever" zo voelde het echt. Een fantastisch bevrijdend gevoel #runfree. Je zou toch denken dat het kapot veel pijn doet op je blote voeten rennen maar dit was zeker niet het geval. Het lichaam is constant aan het corrigeren je loopt gewoon vanzelf erg lichtvoetig echt grappig. Vooral de betonplaten op de vrijstraat liepen heerlijk. Het grove stuk polderweg was echter niet fijn voor mijn maagdelijke voetjes. Hier de berm even opgezocht en een paar keer vol door de brandnetels gelopen, lekker hoor :-) De kids konden er wel om lachen !! Veel bekijks van medeweggebruikers een aantal hebben er volgens mij zelfs een nekhernia aan overgehouden. Die loopt op zijn blote voeten ???? hoorde ik toen ze voorbij kwamen. De eerste 3.5 kilometer verliepen vlekkeloos op de brandnetels na daarna begon het wat te branden onder mijn rechtervoet. Toen had ik uiteraard moeten stoppen maar ik moest zo nodig nog twee kilometer door rennen :-) Echt pijn deed het niet maar het voelde een beetje aan of er een blaar in de maak was. Na 5.5 kilometer zat mijn blote voeten debuut erop en het was gewoon vet kicken !! Daarna lekker even in de tuin liggen zonnen, Lorena ging het gras afrijden (wat een luxe) en ik ging de schade opnemen aan de voetjes. Linkervoet was nog puntgaaf op een beetje bloed na (teen) en voelde verder gewoon prima aan. Rechtervoet heeft achteraf gezien een blaar of drie opgelopen dat werd na het eten wel duidelijk, grrr. De kids vonden het wederom lachwekkend dat ik strompelend naar buiten kwam maar toch heb ik er geen spijt van (voorlopig toch nog niet haha) No pain No gain en het gevoel al rennend was veel te goed om hier mee op te houden. Wellicht is het lopen op fivefingers een beter plan om de voeten wat te beschermen maar een beetje extra eelt kweken onder de voetjes kan nooit geen kwaad. Zo de voetjes verzorgen en maar even op de blaren zitten. Gewoon een verrassende en vooral prachtige ervaring !! 5.5 km, 31:20, 5:42 min/km, 10.5 km/u Garmin Details Morgen waarschijnlijk een stukje fietsen.

3 opmerkingen:

van den Abeele zei

als je het niet probeert, dan weet je het ook niet.

Angelo Roelandt zei

@Ashwin Precies !! dat gaan we vaker doen :-)

Signe zei

Wat ontzettend knap! Ik moet er voorlopig nog niet aan denken. Maar wie weet ...ooit. Een tip: bij brandnetels groeit vrijwel altijd de hondsdraf. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondsdraf Een paar blaadjes fijnwrijven op de prikplek doet wonderen.