donderdag 12 augustus 2010

D1, 47.2 km, 1 uur 30 min, 31.4 km/u

Vanmorgen om iets over 11 uur in de pedalen geklikt voor een rustig ritje in D1 op mijn vaste rondje in de polder. Deze keer niet vierkant vanuit de startblokken het ging gelijk lekker. Voor ik vertrok buienradar nog even geraadpleegd en voor 12 uur de minste kans op regen. Na amper twee kilometer begon het echter al te regenen. Chips, gisteren de Cervélo schoongemaakt en in de boenwas gezet en nu dit. De regen was gelukkig van korte duur en het wegdek was amper nat geworden. 3 rondjes (en een halfje) heerlijk rustig gereden. Elk rondje begon het het iets harder te waaien en zo te zien was er zwaar weer op komst. Om de buien voor te blijven het laatste rondje afgebroken en afgebogen naar huis. Ik heb de laatste dagen wat kiespijn gehad wellicht was dit de reden waardoor het even wat minder ging. Voorlopig lijk ik ervan af te zijn anders wordt het een bezoekje aan de tandarts vrees ik.

Gisteren kreeg ik nog een reactie op mijn weblog over mijn gemiddelde snelheid die vrij hoog zou zijn tijdens mijn trainingen en of ik niet te intensief train. Ik rij nog steeds met dezelfde intensiteit als bijvoorbeeld twee jaar geleden maar ik ben nu gewoon 2 a 3 kilometer per uur harder gaan rijden tijdens mijn trainingen. Drie jaar geleden lag mijn gemiddelde snelheid in D1 (lage intensiteit) rond de 27 a 28 km/u en moest ik me werkelijk het snot voor de ogen rijden om gemiddeldes rond de 30 per uur te rijden. Dat is het mooie van een trainings logboek zo kun je alles terug zien ook van jaren geleden. Mijn snelheid in D1 en D2 is nu dus flink omhoog gegaan en ik ben uiteraard erg blij met deze progressie. Hetzelfde geldt voor de cyclo`s en toertochten door de heuvels in limburg of in de ardennen. In 2008 zou ik mijn schoenen opgevreten hebben als ik zo`n tocht tegen de 29 gemiddeld zou rijden ik kon niet begrijpen dat er gasten waren die deze ritjes uitreden boven de 30 gemiddeld. In 2009 reed ik de fietschallenge zelf echter tegen exact 31 gemiddeld en diverse andere ritten in de heuvels ook tegen of ruim boven de 30 km/u. Wat in het begin van 2008 ondenkbaar was is nu dus bijna vanzelfsprekend geworden en een mens is nu eenmaal niet snel tevreden men wilt altijd meer en beter. Mijn streven is nu om dergelijk ritjes in de heuvels tegen 32 per uur gemiddeld af te werken. Wellicht dat dit me in 2011 gaat lukken en anders in 2012 want dat wordt wederom een marmotte jaar. Het is wel eens goed om de marmotte een jaar over te slaan want in zo`n jaar draait eigenlijk alles alleen maar om de marmotte. Pieken in mei of juni doe je niet terwijl er ontelbaar veel mooie tochten worden georganiseerd in deze periode.

Eind 2004 kocht ik mijn eerste racefiets en in 2005 reed ik mijn eerste toertocht. In 2008 ben ik pas serieus gaan trainen dus in principe is 2010 nog maar mijn derde seizoen als fanatiek wielertoerist. Je hebt heel wat jaren nodig om een beetje wielrenner te worden daarom is het bijna onmogelijk om in een korte tijd op hetzelfde niveau te geraken als gasten die al heel hun sportieve leven op de fiets zitten. Naarmate de jaren verstrijken krijg je steeds meer inhoud dat merk ik zelf erg goed. Elk jaar wordt ik weer wat beter en er valt nog zoveel te leren en dat is nu juist het mooie aan wielrennen. De progressie zal de komende jaren misschien wat minder snel gaan maar ik ben ervan overtuigd dat ik nog een heel stuk beter kan worden. In 2012 ga ik dus in de herkansing voor een marmotte tijd onder de 8 uur. Ik heb dus bijna twee jaar de tijd om weer wat progressie te boeken om deze doelstelling te realiseren.

Geen opmerkingen: