donderdag 26 augustus 2010

Eerste duurloopje, 5.49 km, 25 min 10 sec.

Vandaag mijn eerste duurloopje gelopen. Op het programma stond 25 minuten hardlopen zonder wandelen in een rustig looptempo. Het was droog en lekker warm om te lopen. De kinderen hebben weer gezellig meegefietst. In een rustig tempo gelopen al is rustig lopen niet hetzelfde als rustig fietsen. Lopen is een stuk intensiever ook als je rustig loopt dat is een duidelijk verschil. Je kunt het mentaal en qua gevoel een beetje vergelijken met een berg op fietsen althans dat is mijn beleving. Ik ben echt zeer tevreden over hoe het gaat. De basissnelheid is zeker niet slecht het is tenslotte pas mijn vierde looptraining. Ik liep vandaag 5.49 km op een relatief rustig tempo in 25 minuten en 10 seconden wat neerkomt op 4:35 min/km en dat is 13.1 km/u gemiddeld. Een doel waar ik voorlopig nog niet aan moest denken was om 5 km tegen 14 km/u te lopen en dat lijkt niet eens zo ver weg aangezien ik nog een stuk harder zou kunnen lopen. Het gaat dus best lekker maar zeker niet vanzelf en ik blijf gewoon rustig opbouwen met een beginners schema. Veel aandacht besteed aan de cooling down na het lopen erg belangrijk voor mij om blessures te voorkomen. Voorlopig gelukkig nergens last van enkel wat stijve kuiten na het lopen that`s all.

Vandaag heb ik de runfile kunnen gebruiken om de nike+ sportband te kalibreren. Gelukkig maar want volgens de sportband liep ik vandaag 5.92 km terwijl het in werkelijkheid precies 5.49 km was. Het klopt wel wat ze zeggen dat de sportband out of the box maar 10% afwijking heeft zonder kalibratie. Een halve kilometer verschil is bij lopen echter wel al behoorlijk veel. Als het goed is dan klopt de afstand de volgende keer dus wel. Ik moet de sportband ook nog eens wandelend kalibreren maar dat is voor een volgende keer. Ik ga eerst nog een paar weekjes rustig opbouwen maar daarna ga ik zeker eens meedoen aan een trimloopje hier in de buurt want ik vind het echt super leuk om te doen naast het fietsen. Het ligt een beetje aan het weer of ik dit weekend al start met een MTB tocht. Fietsen ga ik in ieder geval zeker doen van het weekend hoe of waar dat weet ik dus nog niet zeker.

Geen opmerkingen: