zaterdag 14 augustus 2010

Oudenaarde, 81.2 km, 2 uur 44 min, 29.7 km/u

Vanmorgen om 9:00 richting Oudenaarde gereden met de auto met Wout en Peter J. Iets voor tien op de fiets gestapt en het was intussen echt al prachtig fietsweer. Besloten om bij de stoplichten rechtsaf te slaan richting de kluisberg ipv linksaf want dan rij je gelijk de edelare (achterberg) op. Eerst dus een rustige aanloop van 15 kilometer vlak tot aan de Kluisberg. Op de Kluisberg voelde ik gelijk al dat ik geen al te beste dag had betreft het klimmen. Hartslag zat in no time in het rood en vooral de motivatie om heuvelop te rijden was wel heel erg ver te zoeken vandaag. Peter J die nog weinig klimervaring heeft kwam tot mijn verbazing na mij boven op de kluisberg gevolgd door Wout. In het begin van het seizoen heb ik Wout op diezelfde Kluisberg overigens echt snoeihard naar boven zien rijden. Op naar de cote de Trieu ofwel de knokteberg. Net voor de klim werden we gepasseerd door een groep van een man of 12. Tijdens de eerste meters van de Trieu reden we deze groep gelijk weer voorbij op één man na. Peter J bleef netjes naast me rijden het grootste gedeelte van de klim staand op de pedalen (knap hoor) Het steilere korte werk ligt Peter goed dat zie je direct aan zijn manier van rijden. laatste stukje van de Trieu een stijging van 13 procent, blijft een lastig dingetje. Even op adem komen, Wout sloot terug aan en weer een stuk vlak terug richting de Edelare. Smal fietspad langs de weg dat er vrij slecht bij ligt. Een paar km achter een fietser aangereden die langzaam aan steeds harder ging rijden en plots afboog naar links om de weg over te steken.

Net voor de Edelare even gestopt bij de bakker want Peter moest even wat eten. Ik zei tegen Wout vanaf nu ga ik wat rustiger klimmen hoor, echt geen motivatie vandaag om mezelf zeer te doen. Eenmaal op de Edelare het tempo toch langzaam opgevoerd. Dergelijke percentages liggen me altijd goed, zeer doet deze klim niet al fiets ik zeker niet voluit de hartslag is wel weer aan de hoge kant. Peter heeft op deze klim iets meer moeite met het tempo en blijft wat achter. Vlak voor we boven zijn kijk ik om en zie Wout verschijnen met een big smile op zijn gezicht. Zijn moraal is in ieder geval terug. Iets later na een afdaling links de kapelleberg, zeer kort maar wel een gemeen bochtje. Peter verslikt zich bijna in de bocht (ik had hem nog gewaarschuwd) en beland even kort in de graskant maar zonder problemen stuurt hij er terug uit. Wout is al naar boven gesprint wij sprinten er op onze beurt maar achteraan. Op de Varentberg wat rustiger naar boven gereden naast Wout enkel voor de top aangezet om terug naar het wiel van Peter te rijden die weer lekker naar boven reed. We vervolgen onze weg naar Flobecq via de route die ik een tijdje geleden heb ontdekt. Steeds heuvelop en heuvelaf met aardig wat lange stukken klimwerk. Peter geeft af en toe flink gas al staand op de pedalen ik doe het hier wat rustiger aan. Wout trekt af en toe ook een sprintje naar boven ik vind het best. Prachtig gedeelte om te fietsen een stuk prettiger dan al dat draaien en keren eerder op de route (ronde van vlaanderen route) Ketting van Wout vliegt er nog even af maar al snel zitten we terug op de fiets. La Houppe is de volgende klim al vaak gezegd maar het blijft een prachtige klim. Met zijn 2.8 kilometer wat langer als alle andere klimmetjes en daarbij is het ook nog eens een schitterende loper. Ik bepaal het tempo de mannen blijven netjes in mijn wiel hangen tot de top van de klim.

Boven op La Houppe wat gedronken in een heerlijk zonnetje en daarna terug op de fiets om via Brakel terug naar Oudenaarde te rijden. Ook hier verloopt de weg steeds glooiend met af en toe een wat langer stukje klimwerk. Een kilometer of zeven voor Oudenaarde heb ik Wout afgelost en op dit stuk flink doorgereden tussen de 40 en 42 per uur. Dat voelde toch wel weer lekker aan. Wout trekt nog een sprintje op de scheldebrug en dan zit ons ritje er weer op voor vandaag. Niet echt veel hoogtemeters (gelukkig maar) maar zeker een leuk ritje mannen met prachtig fietsweer en zeker voor herhaling vatbaar. Bedankt !!

1 opmerking:

David De Bie zei

ivm het slechte fietspad van Kluisbergen naar Oudenaarde of omgekeerd kan ik een nieuw (ligt toch al 2 jaar) pad voorstellen. Dit pad ligt op een oude spoorwegbedding, ideaal om met de fiets te doen. Je passeert de voet van de Koppenberg, Paterberg, Kwaremont en komt uit in Kluisbergen. Een veel beter pad dan het slechte fietspad.